Intersoftware is klaar voor het online Adviesbox-platform

Intersoftware is klaar voor het online Adviesbox-platform
Rob Jansen van Intersoftware

Met de am:dag net achter de rug laat Rob Jansen, sales manager van Intersoftware, zijn licht schijnen over een aantal trends in de advies- en bemiddelmarkt, de wensen van de klant en de toekomstplannen van het softwarehuis zelf.

Welke ontwikkelingen zijn er op uw vakgebied gaande en hoe springt u daar op in?

“Allereerst is er sprake van een verduurzamingstrend, waardoor mensen bij de koop of verbouwing van een huis steeds beter letten op de energiezuinigheid van een woning en die bijvoorbeeld willen verhogen met behulp van zonnepanelen of warmtepompen. Daarin is de adviseur toch vaak het eerste aanspreekpunt. Niet voor niets vragen banken in hun hypotheekofferte steeds vaker of er door het intermediair al is gewezen op de voordelen van woningverduurzaming. Ook vanuit die hoek worden adviseurs er dus meer mee geconfronteerd."

"Door straks een filteroptie voor energielabel in onze hypotheekvergelijker in te bouwen, vragen in het klantprofiel betreffende verduurzamingsbereidheid te verwerken en brondata over energielabels en woninggegevens te ontsluiten, gaan wij intermediairs helpen om op die trend in te spelen.”

Koppeling brongegevens

“Een andere trend, die vooral in de automatiseringsbranche van belang is, betreft de koppeling van brongegevens. Je kunt bij de belastingdienst, het UWV, Mijn Pensioenoverzicht en Duo nu bijvoorbeeld al brondata ophalen die kan worden ingezet om het acceptatieproces te versnellen. Om de data exchange tussen aanbieders, adviseurs en klanten zo goed mogelijk te stroomlijnen staat Intersoftware in nauw contact met de bekende brondataleveranciers, maar wordt ook gewerkt aan een werkbare oplossing om IDIN bruikbaar in te zetten. Door deze platform-module wordt het identificatieproces in de keten eenvoudiger, voldoet het aan de eisen van de WWFT en behoort het aanleveren van het vaak uitvalgevoelige legitimatiebewijs straks tot het verleden.”

Overwaarde huis

“Een derde ontwikkeling komt voort uit de vergrijzing van de maatschappij. Hierdoor zitten steeds meer senioren en babyboomers met mooie overwaarde op hun huis, terwijl de behoefte aan liquiditeit stijgt. Je kunt natuurlijk van de mogelijkheid gebruik maken om de grond onder het huis te verkopen, maar ook het toenemend aantal opeet- en verzilverhypotheken bevestigt de trend van het liquide maken van geld. Onze software ondersteunt deze trend met de inbouw van bijbehorende hypotheekvormen.”

In welke klantbehoeften voorziet Intersoftware nog meer?

“Uiteindelijk willen en kúnnen klanten met onze software op een efficiënte manier hypotheekadviezen maken en de wensen van de klant centraal stellen, waarbij tevens de processen van advies en bemiddeling naadloos op elkaar aansluiten. Door de koppeling met FinData wordt Early validation mogelijk op productkenmerken en acceptatievoorwaarden. Op die manier kunnen adviseurs zichzelf meer als financieel regisseur profileren en hun klanten nog beter ontzorgen. De klant moet weer centraal komen te staan, niet het proces!"

Moderne technieken

“Daarnaast verwachten intermediairs moderne technieken waarmee zij consumenten online naar zich toe kunnen trekken. Consumenten zijn op het internet namelijk echte doe-het-zelvers geworden, die producten en diensten steeds meer online aangeboden willen krijgen. Echter, voor de meer complexe producten, zoals het afsluiten van een hypotheek, blijft de consument sterke behoefte aan ondersteuning van een intermediair houden en verwacht hiervoor ook de tooling."

"Websitebouwers kunnen hiervoor reken-engines aanroepen op ons API platform om eigen interfaces voor hun websites te bouwen. Van een simpele maximale hypotheekberekening tot eigen hypotheekstraat aan toe.”

Hoe blijft Intersoftware ook in 2020 het verschil maken?

“Aan de wens van onze klant om zelf ook zoveel mogelijk online te kunnen werken gaan wij volgend jaar meer dan tegemoet komen, want waar onze software tot nu nog niet cloud-based was, zullen wij in 2020 Adviesbox Online introduceren. Als eerste zullen we onze online bemiddelomgeving lanceren waarin het intermediair onder meer het aanvraagproces beheert, documenten kan uploaden naar aanbieders en serviceproviders, dossierbeheer kan doen, email kan koppelen, statussen kan bijhouden en kan communiceren met de klant.”

“Een belangrijk onderdeel van deze bemiddelomgeving is het klantenportaal, waarmee de adviseur zijn klanten een online tool biedt om op een zeer gebruiksvriendelijke manier delen van het hypotheektraject online te doorlopen. Van onboarding, het invullen van een intuïtief opgebouwd klantprofiel – wat de latere adviesmotivatie weer ten goede komt – en het tonen van de offerte tot het veilig laten uploaden van relevante documenten voor dossiercompletering".

Dit artikel is gesponsord door Intersoftware. 

Lang niet alle verzekeraars hebben maatschappelijk verantwoord beleggingsbeleid

Lang niet alle verzekeraars hebben maatschappelijk verantwoord beleggingsbeleid

Nederlandse verzekeraars zetten weliswaar stappen op het gebied van van maatschappelijk verantwoord beleggen, maar er is nog veel werk te verzetten, blijkt uit een recent onderzoek van de Eerlijke Verzekeringswijzer. Koplopers zijn Achmea, ASR en VGZ; Allianz en Athora scoren (ver) onder de maat.

Jurjen Oosterbaan

'Bijzonder dat sommige serviceproviders weg omhoog niet weten te vinden'

Uit het jaarlijkse DFO Serviceprovider Onderzoek blijkt dat een aantal serviceproviders opnieuw slechter beoordeeld wordt dan het jaar ervoor. Andere partijen zetten juist stapjes vooruit.

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Het verzekeren van een groot agrarisch bedrijf vraagt om een aanpak die soepel en efficiënt verloopt. Dit is een vak apart, waarbij maatwerk en specialisme essentieel zijn. Klaverblad werkt nauw samen met verzekeringsadviseurs om alles op rolletjes te laten lopen. In dit artikel lees je hoe zij, aan de hand van een recente case, inspelen op de behoeften van agrarische ondernemers en adviseurs ondersteunen om hun klanten optimaal te bedienen.

Morgen is het eindelijk tijd voor AMdag 2024: dit is wat je moet weten!

Morgen is het eindelijk tijd voor AMdag 2024: dit is wat je moet weten!

Na maandenlang voorbereiden en reikhalzend uitkijken opent morgen DeFabrique te Utrecht haar deuren voor AMdag 2024. Op deze plek zetten we nog eens de belangrijkste wetenswaardigheden voor je op een rij. Praktische informatie, het dagprogramma én de borrelplannen.