Financieel advies alléén is niet genoeg

Financieel advies alléén is niet genoeg

Het is belangrijk dat ook áchter het financieel advies de processen goed verlopen, zodat intermediairs zich kunnen vereenzelvigen met de maatschappij waar ze zaken mee doen. 'Wij als Monuta moeten zorgen dat intermediairs zich een ambassadeur voelen en zich met recht zo willen en kunnen noemen.'

Dat zegt Ruud van der Wal, manager intermediaire distributie bij Monuta. Hij vindt dat het vertrouwen van de adviseur in de organisatie achter de (uitvaart)verzekeringsmaatschappij centraal staat in het financieel advies naar zijn klanten.

Meer dan premie en voorwaarden

‘Het draait natuurlijk al lang niet meer alleen om de premie en de polisvoorwaarden. Maar ook om de nazorg en uitvoering van de verzekeraar. Wanneer een klant bijvoorbeeld een keer schade heeft, moeten adviseur en klant erop kunnen rekenen via de verzekeraar bij een goed schadeherstelbedrijf terecht te komen. Dat geldt ook meer specifiek in relatie tot de uitvaartbranche. Financieel advies vormt een prima basis om een uitvaartverzekering ter sprake te brengen. Dan moet de adviseur er zeker van zijn dat bij overlijden de uitvaart ook op een goede manier wordt uitgevoerd.’

Hoog gewaardeerd

Wat dat betreft wordt Monuta al jaren op rij als hoogste gewaardeerd door intermediairs, zo blijkt uit de klanttevredenheidsonderzoeken van Ipsos (voorheen GFK), waarbij het geven van gedegen persoonlijk financieel advies wordt ondersteund door een goede binnen- en buitendienst, extranetomgeving en marketingafdeling. Van der Wal: ‘Onze intermediairs weten dat Monuta elk afscheid op een passende manier invult en naar de laatste wensen van een dierbare uitvoert. Het is voor hen dus prettig om niet alleen passend advies te geven, maar daarbij ook te kunnen bouwen op een goede dienstverlening van de organisatie achter de maatschappij.’

Verplichtingen

Van der Wal denkt dat intermediairs misschien nog wel een stukje verder mogen kijken. ‘Als adviseur, zeker voor een uitvaartverzekering, hebben we het over langlopende verplichtingen naar een klant toe. Ik vind dat een intermediair er dan wel van uit moet kunnen gaan dat de verzekeraar, die daar garant voor staat, ook in de verdere toekomst die langlopende verplichtingen nog aankan en solvabel genoeg is. In die zin moeten intermediairs zich blijvend verdiepen in de maatschappij waar ze zaken mee doen.’

Thuis voelen

Uiteindelijk moet een intermediair zich volgens Van der Wal eenvoudigweg thuis voelen bij een verzekeringsbedrijf. Dit kan zelfs betrekking hebben op het beleggingsbeleid. ‘Monuta probeert de premies die binnenkomen, zo goed mogelijk te beleggen om aan de toekomstige verplichtingen tegemoet te kunnen komen. Omdat we niet te veel risico’s mogen lopen vanuit financiële wetgeving, beleggen we daarom natuurlijk heel veel in vastrentende waardes. Maar er is ook een deel dat vrij mag worden belegd. Ga je dan voor beleggingen die het hoogste rendement opleveren of ook voor duurzaamheid. En ga je dus beleggen in ondernemingen die goed zijn voor milieu, klimaat en samenleving? Het is niet voor niks dat veel vermogensbeheerders bijvoorbeeld niet meer willen beleggen in tabak, seks en wapens.’

Huiswerk

Van der Wal sluit af: ‘Misschien gaat dat voor sommigen wat ver, maar ik wil daar mee aangeven dat intermediairs hun huiswerk goed moeten doen en verder kijken dan alleen naar product en premie. Dus ook de maatschappij erachter beoordelen en zich de vraag te stellen of zij achter de uitstraling en het beleid van die maatschappij willen staan.’

Dit is een partnerbijdrage van Monuta. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van Monuta.

Vertrouwen in financieel advies? Onbetaalbaar!

Vertrouwen in financieel advies? Onbetaalbaar!

Ik liep van de week door de supermarkt toen ik dacht aan mijn werk als financieel adviseur. Misschien kwam het omdat ik bijna 1 euro voor een paprika eigenlijk wel wat gortig vond. En dat ik nadacht over al die mensen die steeds meer moeite hebben om iedere avond een - gezonde! - betaalbare maaltijd op tafel te zetten.

Zo ziet onze wereld er in 2040 uit

Zo ziet onze wereld er in 2040 uit

We hebben nog steeds geen vliegende auto's. Maar we zijn wel dichtbij! We kunnen met onze ogen dicht inparkeren. We maken alvast een logeerkamertje klaar voor onze huisrobot. En we vliegen dan wel nog niet naar kantoor, maar wel naar Mars.

Advies in financieringsstrategieën: samen met de bank helpen bij de groeiambities van een klant

Advies in financieringsstrategieën: samen met de bank helpen bij de...

Wanneer de vraag naar diensten of producten bloeit, is het een gemiste kans om niet te denken aan bedrijfsgroei. Maar uitbreiden brengt uitdagingen met zich mee, vooral financieel. Hoe financiert jouw klant zijn of haar expansieplannen? De bank kan hierbij van dienst zijn.

De toekomst van sociale zekerheid in Nederland

De toekomst van sociale zekerheid in Nederland

Het socialezekerheidsstelsel in Nederland staat onder druk. Dat is de conclusie van een drukbezochte paneldiscussie, georganiseerd door Avéro Achmea. Op een rijksbegroting van bijna 434 miljard euro bedragen de kosten voor sociale zekerheid met 110,9 miljard ruim een kwart van alle overheidsuitgaven. Onder leiding van debatleider en presentator Maarten Bouwhuis gingen op de laatste dag van januari 3 topexperts in het sociale domein met elkaar in debat. Volgens Marjol Nikkels, Walter Lammerse en Janthony Wielink is de opdracht voor een nieuwe regering duidelijk: "Doe nou eindelijk eens iets aan dat onhoudbare toeslagensysteem."