De eerste dagen in Zuid-Afrika blijft de vrouw van de verzekerde in bed. Als zij na enkele dagen een autorit van 500 kilometer voor de boeg hebben, wil de consument zijn reis afbreken. Zijn verzekeraar verwijst hem door naar alarmcentrale Allianz Global Assistance. Bij de alarmcentrale geeft hij aan dat zijn reisbureau een optie heeft voor een terugvlucht de dag erna. Allianz zegt op die korte termijn niets te kunnen regelen, en geeft aan dat hij de schade dan in Nederland aan de verzekeraar moet voorleggen.
Onverplicht
De claim van de consument bedraagt 2.153 euro aan repatriëringskosten en 5.472 euro aan niet-genoten vakantiedagen. De verzekeraar wijst de schade af omdat het de medische situatie niet heeft kunnen beoordelen. Ook in Nederland is de echtgenote van verzekerde niet meer naar een huisarts geweest. Als de zaak voor Kifid komt, doet Allianz een voorstel om onverplicht 1.500 euro te vergoeden, maar verzekerde gaat daar niet op in.
Nooit dekking toegezegd
Volgens de verzekerde is er met de alarmcentrale nooit gesproken over de noodzaak van het raadplegen van een arts in Zuid-Afrika. Volgens de alarmcentrale is er wel verteld dat de klant een arts kon bezoeken, maar was dat niet meer mogelijk vanwege de aanstaande terugvlucht. Daarop was het advies gegeven om het bij terugkomst voor te leggen aan de verzekeraar. Dekking is volgens de medewerker van Allianz nooit expliciet toegezegd.
Toestemming onwaarschijnlijk
Als de verzekerde wel naar een arts was toegegaan, achtte Allianz het bovendien onwaarschijnlijk dat er toestemming zou worden gegeven voor een medisch noodzakelijke repatriëring. Ook vanwege het feit dat de vrouw in Nederland niet meer bij een arts geweest is.
Geen waarschuwing
Volgens Kifid heeft de alarmcentrale echter steken laten vallen. Er is niet aangetoond dat Allianz uitdrukkelijk gewezen heeft op het belang van de medische beoordeling en het risico dat hij op eigen kosten naar huis zou vliegen. Bovendien heeft Allianz er niet op aangedrongen dat die medische beoordeling dan direct bij aankomst in Nederland zou moeten plaatsvinden.
Geluidsband
“Verzekeraar heeft weliswaar gesteld dat dat in het telefonisch onderhoud wel degelijk aan de orde is geweest dat een medische beoordeling zou moeten plaatsvinden maar bij gebreke van enig bewijs van zijn stelling, bijvoorbeeld in de vorm van een geluidsband van het betreffende gesprek, moet de Commissie het ervoor houden dat die aspecten niet aan de orde zijn geweest”, schrijft de commissie in de uitspraak.
Gedeelde smart
Daartegenover neemt Kifid het de consument kwalijk dat hij tot een maand na terugkomst van de golfreis heeft gewacht met het indienen van een claim. Volgens de geschillencommissie dragen beide partijen daarom in gelijke mate de schuld voor de afwijzing. De vordering van de consument wordt daarom voor 50 procent toegewezen. Allianz Global Assistance moet een bedrag van 3.813 euro overmaken. De uitspraak is bindend.