Welke vakantiebestemming kun je iedereen aanraden?
“Zonder aarzeling de parel van de Waddeneilanden: Terschelling. De invloed van de getijden op de natuur is fascinerend en maakt dat het eiland constant in beweging is. De stranden zijn breed en ook in het hoogseizoen altijd rustig. Je kunt hier nog uren dwalen zonder iemand tegen te komen. En in het donker bij heldere hemel met het blote oog de melkweg zien. De reis met de veerdienst maakt dat je ook echt het vakantiegevoel krijgt wanneer je op de boot stapt. Maar niet verder vertellen hoor.”
Gaat je telefoon helemaal uit op vakantie, of laat je stiekem je werkmail binnenlopen?
“Mijn mail ontvang ik sowieso niet op mijn telefoon. Wanneer ik dat wel zou doen kan ik toch de verleiding niet weerstaan om de mail te lezen. Uiteraard ben ik te bereiken maar alleen in echt noodzakelijke gevallen. Directe collega’s kunnen jouw taken prima waarnemen en als dat niet zo is dan moet je dat heel snel regelen. Afstand nemen en uitgerust terugkomen is goed voor jezelf maar zeker ook voor de organisatie.”
Wat was de meest memorabele gebeurtenis van het afgelopen halfjaar?
“Onze dochter Willemijn ondersteunt vader en zoon van een familiebedrijf dat luxe jachten bouwt. Bij de feestelijke overdracht van een jacht gebruikte de nieuwe eigenaar de volgende metafoor: ‘Een schilderij kan nog zo mooi zijn maar zonder lijst komt het niet tot zijn recht. ’Willemijn werd vervolgens naar voren geroepen en uitgebreid in het zonnetje gezet. Als ouders hebben wij haar meegegeven dat het op zich niet belangrijk is wat je doet, maar hoe je het doet. Werk met toewijding en haal het uiterste uit jezelf. Mooi om te zien hoe dit in de praktijk uitpakt.”
Welke ontwikkeling in de branche moeten we de komende tijd in de gaten houden?
“Oprecht klantcontact is er nog maar zelden. Onze samenleving is de laatste jaren sterk geïndividualiseerd waardoor ook bedrijven en klanten ‘gedigitaliseerd’ langs elkaar heen leven. Dat maakt ook dat klanten met het grootste gemak van aanbieder wisselen, omdat prijs het enige instrument is dat zij kunnen vergelijken. Ik ben ervan overtuigd dat organisaties die in staat zijn om een persoonlijke relatie met hun klanten op te bouwen een concurrentievoordeel hebben. De ‘tegendraadse’ beweging van organisaties om weer (of zelfs meer) winkels te openen voor de dienstverlening van financiële producten is mijns inziens daar ook een verstandige invulling van.”
Ligt Univé qua doelen in 2019 op schema?
“Voor de belangrijkste doelen liggen we goed op schema. De doelstellingen zijn ambitieus en dat geldt zeker voor de investerings- en innovatiekalender. Univé is volop in ontwikkeling en dat vraagt veel van onze medewerkers en de organisatie. Het is aanstekelijk om te zien met hoeveel enthousiasme en trots op het merk er gewerkt wordt. Dat geeft veel vertrouwen voor de toekomst.”
Op welk resultaat ben je trots?
“Wat ik mooi vind is dat Univé onder aanvoering van het Verbond ook het commitment van de financiële branche op de doelen van het Klimaatakkoord ondertekend heeft. Waar ik trots op ben is dat dit voor Univé geen loze belofte is en dat die belofte verder zal gaan dan het terugdringen van de CO2-uitstoot.”
Wat moet bovenaan de agenda staan als de politici terugkomen van het zomerreces?
"Absoluut de naleving van het Klimaatakkoord. Eerlijk gezegd vind ik het een gotspe dat zelfs onze kinderen moesten opstaan om ons met demonstraties op te roepen onze verantwoordelijkheid te nemen voor de klimaatverandering. Dit is de omgekeerde wereld. Het is immers onze taak om onze kinderen hiervoor te behoeden. Ik hoop dan ook dat ons kabinet niet te veel poldert en de gemaakte afspraken naleeft.”