Zomerserie (23) - Ron Bavelaar (Univé): 'Bedrijf en klant leven gedigitaliseerd langs elkaar heen'

Zomerserie (23) - Ron Bavelaar (Univé): 'Bedrijf en klant leven gedigitaliseerd langs elkaar heen'

Geen wekker, geen stropdas, geen files. De rust van de zomervakantie is een uitstekend moment voor reflectie. Hoe kijkt de sector terug op de eerste helft van 2019? Vijf weken lang stelt AM elke dag zeven vragen aan een branchegenoot. Ron Bavelaar is sinds 1 juni bestuursvoorzitter van Univé. Hij juicht het toe als financieel dienstverleners weer winkels openen. "Ik ben ervan overtuigd dat organisaties die in staat zijn om een persoonlijke relatie met hun klanten op te bouwen een concurrentievoordeel hebben."

Welke vakantiebestemming kun je iedereen aanraden?
“Zonder aarzeling de parel van de Waddeneilanden: Terschelling. De invloed van de getijden op de natuur is fascinerend en maakt dat het eiland constant in beweging is. De stranden zijn breed en ook in het hoogseizoen altijd rustig. Je kunt hier nog uren dwalen zonder iemand tegen te komen. En in het donker bij heldere hemel met het blote oog de melkweg zien. De reis met de veerdienst maakt dat je ook echt het vakantiegevoel krijgt wanneer je op de boot stapt. Maar niet verder vertellen hoor.”

Gaat je telefoon helemaal uit op vakantie, of laat je stiekem je werkmail binnenlopen?
“Mijn mail ontvang ik sowieso niet op mijn telefoon. Wanneer ik dat wel zou doen kan ik toch de verleiding niet weerstaan om de mail te lezen. Uiteraard ben ik te bereiken maar alleen in echt noodzakelijke gevallen. Directe collega’s kunnen jouw taken prima waarnemen en als dat niet zo is dan moet je dat heel snel regelen. Afstand nemen en uitgerust terugkomen is goed voor jezelf maar zeker ook voor de organisatie.”

Het is immers onze taak om onze kinderen voor klimaatverandering te behoeden”

Wat was de meest memorabele gebeurtenis van het afgelopen halfjaar?
“Onze dochter Willemijn ondersteunt vader en zoon van een familiebedrijf dat luxe jachten bouwt. Bij de feestelijke overdracht van een jacht gebruikte de nieuwe eigenaar de volgende metafoor: ‘Een schilderij kan nog zo mooi zijn maar zonder lijst komt het niet tot zijn recht. ’Willemijn werd vervolgens naar voren geroepen en uitgebreid in het zonnetje gezet. Als ouders hebben wij haar meegegeven dat het op zich niet belangrijk is wat je doet, maar hoe je het doet. Werk met toewijding en haal het uiterste uit jezelf. Mooi om te zien hoe dit in de praktijk uitpakt.”

Welke ontwikkeling in de branche moeten we de komende tijd in de gaten houden?
“Oprecht klantcontact is er nog maar zelden. Onze samenleving is de laatste jaren sterk geïndividualiseerd waardoor ook bedrijven en klanten ‘gedigitaliseerd’ langs elkaar heen leven. Dat maakt ook dat klanten met het grootste gemak van aanbieder wisselen, omdat prijs het enige instrument is dat zij kunnen vergelijken. Ik ben ervan overtuigd dat organisaties die in staat zijn om een persoonlijke relatie met hun klanten op te bouwen een concurrentievoordeel hebben. De ‘tegendraadse’ beweging van organisaties om weer (of zelfs meer) winkels te openen voor de dienstverlening van financiële producten is mijns inziens daar ook een verstandige invulling van.”

Ligt Univé qua doelen in 2019 op schema?
“Voor de belangrijkste doelen liggen we goed op schema. De doelstellingen zijn ambitieus en dat geldt zeker voor de investerings- en innovatiekalender. Univé is volop in ontwikkeling en dat vraagt veel van onze medewerkers en de organisatie. Het is aanstekelijk om te zien met hoeveel enthousiasme en trots op het merk er gewerkt wordt. Dat geeft veel vertrouwen voor de toekomst.”

Op welk resultaat ben je trots?
“Wat ik mooi vind is dat Univé onder aanvoering van het Verbond ook het commitment van de financiële branche op de doelen van het Klimaatakkoord ondertekend heeft. Waar ik trots op ben is dat dit voor Univé geen loze belofte is en dat die belofte verder zal gaan dan het terugdringen van de CO2-uitstoot.”

Wat moet bovenaan de agenda staan als de politici terugkomen van het zomerreces?
"Absoluut de naleving van het Klimaatakkoord. Eerlijk gezegd vind ik het een gotspe dat zelfs onze kinderen moesten opstaan om ons met demonstraties op te roepen onze verantwoordelijkheid te nemen voor de klimaatverandering. Dit is de omgekeerde wereld. Het is immers onze taak om onze kinderen hiervoor te behoeden. Ik hoop dan ook dat ons kabinet niet te veel poldert en de gemaakte afspraken naleeft.”

Bart van de Laak

Bart van de Laak

Hoofdredacteur AM

Univé speelt in op hoge dierenartskosten met online zorgadvies

Univé speelt in op hoge dierenartskosten met online zorgadvies

Univé gaat online zorgadvies voor huisdieren aanbieden. Hiervoor werkt de verzekeraar samen met online dierenartsenplatform VETTS. Doel is dat leden sneller geholpen kunnen worden bij niet-acute zorggevallen en dat de zorg voor hun huisdier betaalbaar blijft. Univé zegt de eerste verzekeraar met deze dienstverlening te zijn.

Ronald van Weelde (l) en Patrick Boom

Alicia lanceert smartphoneverzekering, MS Amlin risicodrager

Waarom zou je het klassieke verkoopproces van verzekeringen niet eens omdraaien en van het gemak van de klant uitgaan? Alicia Insurance, de slimme Rotterdamse Insurtech die in 2022 de NVGA AM Innovatieprijs won, prolongeert dit user centric denken met de lancering van een naar eigen zeggen innovatieve verzekering voor smartphones.

Woonverzekering 15 procent duurder; Limburg grootste stijger

Woonverzekering 15 procent duurder; Limburg grootste stijger

De premies van woonverzekeringen zijn in anderhalf jaar tijd met gemiddeld 15 procent gestegen. Dit blijkt uit gegevens van ruim een miljoen vergelijkingen via Independer.

Smile blijft groeien. CEO: 'Tussen traditionele verzekeraar en jonge insurtech'

Smile blijft groeien. CEO: 'Tussen traditionele verzekeraar en jonge insurtech'

Met haar dertig jaar is Smile Insurance naar eigen zeggen de oudste nog bestaande insurtech. CEO Joséphine Chamoulaud, spreker tijdens AMdag 2024, vertelt meer over hoe Smile met haar verfrissende aanpak thuisland Zwitserland verovert, de sweet spot waar Smile zich bevindt én ze licht een tipje van de sluier op omtrent hun 'Freemium'-model.