Zo komen innovatiemanagers van Aon, Unigarant en Univé aan het woord over de achtergronden van hun innovaties. Soms wordt voor vernieuwing gekozen om onverzekerbaarheid in de toekomst te voorkomen. Een andere reden om met nieuwe proposities te introduceren is om iets extra’s te bieden om aantrekkelijk te blijven voor de klant.
Innovatieprijs
Verder in de bundel een interview met Alexander van Eerden van Building Blocks, de winnaar van de NVGA am: Innovatieprijs 2019. Dit datasciencebedrijf weet met data driven underwriting portfolio’s van verzekeraars die kampen met een hoge combined ratio op autoverzekeringen weer rooskleuriger cijfers te laten schrijven.
am:innosurance
Innovatie staat ook centraal op am:innosurance, op 17 september 2019 in De Fabrique in Utrecht. Het event voor verzekeraars en intermediairbedrijven brengt inspiratie van buiten naar binnen. Keynote speaker is Francis Bakos, vice president van de Vitality Group. Vitality is onderdeel van Discovery; de verzekeraar uit Zuid-Afrika die al twintig jaar ervaring heeft met dit succesvolle gedragsveranderingsconcept.
Andere sectoren
In andere sectoren wordt eveneens volop geïnnoveerd. Tijdens am:innosurance krijgt de financiële sector de kans om ervaringen van anderen te horen. Persgroep-ceo Erik Roddenhof ziet bijvoorbeeld kansen om diensten en informatiestromen binnen het mediaconcern aan elkaar te knopen. Eerder nam de Persgroep Auttrack over en vorig jaar kwam daar vergelijkingssite Independer bij.
Zelfrijdende auto
Verder spreekt hoogleraar ethiek & techniek Ibo van de Poel van de TU Delft. Ethiek speelt een grote rol bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Hoeveel vrijheid krijgen de ontwerper en de gebruiker? Welke invloed heeft het op de maatschappij? Wie is verantwoordelijk bij ongevallen? Hebben verzekeraars ook een rol in dit denkproces? Van de Poel ziet het als een uitdaging om morele overwegingen een rol te laten spelen in het ontwerp en de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve techniek.
Duurzaamheid
Andere sprekers zijn Tim Akkerman, senior product owner mobile bij Bol.com, en ontwerper Jaap Godrie. De laatste heeft samen met filosoof Walter Breukers een nieuw perspectief op innovatie ontwikkeld. Breukers·Godrie ontwerpt nieuwe visies op actuele thema’s zoals kunstmatige intelligentie, innovatie en duurzaamheid in opdracht van organisaties in diverse sectoren. Daarvoor combineren ze uiteenlopende disciplines zoals filosofie, wetenschap, kunst en geschiedenis.
Innovatievraagstukken
Dagvoorzitter is Arjen Banach, die een vernieuwende en innovatieve kijk heeft op hoe winnende organisaties in de wereld van morgen zijn georganiseerd. Naast het plenaire programma zijn er op am:innosurance diverse kortere talks te volgen, is er een Innosurance Lab en zijn er talenten die nadenken over prangende innovatievraagstukken.