Het tijdelijk loket Rentederivaten MKB opende op 1 juli 2015 zijn deuren. Ondernemers kunnen er terecht als ze in financiële problemen zijn gekomen door rentederivaten waarvan de risico’s bij verkoop niet duidelijk zijn gemaakt. Vorig jaar besloot Kifid op verzoek van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en MKB Nederland al een jaar langer door te gaan met de behandeling van klachten. Nu komt daar nog een jaar bij.
Deadlines herstelkader
In de afgelopen vier jaar hebben ruim 80 ondernemers met een rentederivaat zich bij het Kifid gemeld met een klacht. De Geschillencommissie Rentederivaten heeft nog 30 klachten in behandeling. Dit zijn vooral ‘aangehouden’ klachten, omdat de ondernemer nog in afwachting is van het compensatieaanbod dat de bank moet doen vanwege het Uniform Herstelkader Rentederivaten. Vooral ABN Amro en Rabobank haalden diverse deadlines binnen dat herstelkader niet. Het Kifid wil ook klanten van deze banken de kans geven hun derivatenklacht bij het loket te deponeren.
Van de 54 klachten die Kifid heeft behandeld zijn er 23 alsnog geschikt tussen ondernemer en geldverstrekker. Acht ondernemers hebben hun klacht tussentijds ingetrokken. Er lopen nog twee beroepsprocedures tegen uitspraken van de Geschillencommissie Rentederivaten.