De schaduwzijde van de Birò

De schaduwzijde van de Birò

De Birò is een brommobiel-achtig autootje dat voor vele doeleinden geschikt is en steeds meer gezien wordt op de openbare weg. Maar een Birò is géén gehandicaptenvoertuig dat je zomaar overal kunt parkeren; bestuurders van een Birò moeten de verkeersregels voor brommobielen volgen.

De groeiende populariteit van de Birò heeft deels te maken met het steeds drukker wordende verkeer in Nederland. En met het steeds moeilijker kunnen vinden van een parkeerplaats in onze drukke steden. De Birò neemt, dankzij de compacte buitenmaten, heel weinig plek in en is dus makkelijk te parkeren. Dit gebeurt zelfs gewoon op de stoep. De populariteit van de Birò is ook te danken aan zijn elektrische aandrijving: schoon, stil én goedkoop.

Een brommobiel

Voordat de Birò in Nederland de openbare weg op mag, moet hij zijn voorzien van een bromfietskenteken. Het motorrijtuig is door de typegoedkeuringsinstanties goedgekeurd onder de Europese wetgeving als een L6e voertuig (vierwielige bromfiets). Er geldt dus een AM-rijbewijsplicht. En uiteraard geldt voor de Birò ook de WAM-verzekeringsplicht. Omdat de Birò een L6e voertuig is (dus een brommobiel met AM-rijbewijsplicht) is de Birò geen gehandicaptenvoertuig. De Birò is geen voertuig dat uitsluitend bestemd is voor gebruik door lichamelijk gehandicapten. Een verzekeringsplaatje is dus niet voldoende.

De schaduwzijde

Dat de populariteit van de Birò ook een schaduwzijde heeft, blijkt uit een artikel van de telegraaf van 19 januari, waarin wordt aangegeven dat de gemeente Amsterdam een einde wil maken aan geparkeerde Birò’s (en andere Light Electric Vehicles) op de stoepen: “De gemeente wil het parkeren van kleine elektrische voertuigen op de stoep alleen toestaan als gebruik wordt gemaakt van een gehandicaptenkaart. De wagens mogen nu overal rijden en gratis geparkeerd worden omdat ze als gehandicaptenvoertuig zijn aangemerkt. Toch worden de autootjes vaak niet gebruikt door ouderen en gehandicapten.”

In Amsterdam is men bezig om de regels rond gehandicaptenvoertuigen aan te passen. Mocht dit niet lukken, dan wil het college van Burgemeester en Wethouders de Algemene Plaatselijke Verordening aanpassen om de kleine voertuigen van de trottoirs af te krijgen. Een Birò is géén gehandicaptenvoertuig, ook niet als deze is aangepast voor het gebruik door een gehandicapte.

Bestuurders van een Birò moeten de verkeersregels voor brommobielen volgen. Dit betekent onder andere dat met een Birò (en andere brommobielachtige motorrijtuigen) op de rijbaan en niet op het bromfiets-/fietspad moet worden gereden en dat parkeren in de parkeervakken moet en niet op de stoep. Met als beperking dat de Birò een maximum snelheid van 45 kilometer per uur heeft. Naast de Birò zijn er nog een andere bromfiets-achtige motorrijtuigen waarvoor het zelfde geldt voor wat betreft kentekenplicht, rijbewijsplicht en plaats op de openbare weg.

Birò verzekeren

Uiteraard kunt u de Birò verzekeren bij de Vereende. Met wel een uitzondering: De Birò wordt gebruikt voor vele doeleinden, waaronder ook als motorrijtuig voor het bezorgen van voedsel. De Vereende accepteert geen Birò’s die worden gebruikt voor bezorg- en koeriersdiensten.

In dit artikel is gebruik gemaakt van informatie uit het Parool-artikel ‘Gemeente wil einde aan geparkeerde Birò’s op de stoep’ en van informatie van de Rijksdienst voor het Wegverkeer en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Dit is een partnerbijdrage van de Vereende. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van de Vereende.

De Vereende verzekert de beroepsaansprakelijkheid van financieel adviseurs. Lees meer over de BAVAM-polis op Vereende.nl.

Zomercarnaval ging dankzij de Vereende toch door

Zomercarnaval ging dankzij de Vereende toch door

Het Zomercarnaval van Rotterdam brengt elk jaar honderdduizenden mensen op de been. Het feest is inmiddels door Unesco erkend als immaterieel erfgoed. Dit soort grote evenementen zijn echter steeds moeilijker verzekerbaar. Voor de editie 2024 van 'de grootste Caribbean streetparty van Nederland' heeft de Vereende haar vangnetrol ingezet.

Schade bij fatbike-ongeval? Zóveel kan het je kosten

Schade bij fatbike-ongeval? Zóveel kan het je kosten

In de media is de laatste tijd veel aandacht voor ongevallen met (opgevoerde) fatbikes, vaak veroorzaakt door jonge bestuurders, wat helaas tot veel leed leidt. Naast lichamelijk letsel kunnen deze ongevallen ook grote financiële gevolgen hebben voor de veroorzakers, zeker wanneer er geen aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) is afgesloten. Om een beeld te geven van de mogelijke kosten van een ongeval met een fatbike of andere elektrische fiets, bespreken we hieronder vier fictieve casussen.

Porsche botst op lantaarnpaal: verzekering wijst schadeclaim af

Porsche botst op lantaarnpaal: verzekering wijst schadeclaim af

In de nacht van 21 op 22 oktober 2021 gebeurde er een opmerkelijk incident. Meneer X had een eenzijdig ongeval met zijn auto, een Porsche, toen hij de oprit van de snelweg opreed. Zijn auto botste tegen een lantaarnpaal, die vervolgens onder de auto terechtkwam. Met de hulp van twee vrachtwagenchauffeurs werd de lantaarnpaal onder de auto vandaan gehaald en langs de kant van de weg gelegd. Daarna reed meneer X in de verkeerde richting terug en parkeerde zijn auto bij het restaurant waar hij eerder die avond was geweest.

Door rood én 20 km/u te hard rijden 'niet roekeloos', tot spijt van Allianz

Door rood én 20 km/u te hard rijden 'niet roekeloos', tot spijt van Allianz

Een man die midden in Amsterdam een fietser aanreed en zwaar verwondde na 20 km/u te hard te rijden en een rood stoplicht te missen reed volgens de rechtbank 'niet roekeloos'. WAM-verzekeraar Allianz mag de ruim tachtigduizend euro schade daarom niet op hem verhalen.