Wat is er gebeurd na de overname van Colimbra door Solera?
“Na de overname van Colimbra en Volmachtbeheer door Solera Nederland zijn we eigenlijk vanaf de eerste dag bezig geweest met de integratie van de verschillende onderdelen. Solera Nederland bestond op dat moment uit vier labels, ABZ, Colimbra, MarketScan en Volmachtbeheer. Als je als klant belt, wil je op één plek terecht komen waar alle kennis over jou aanwezig is. En niet bij vier verschillende labels.”
“We hebben nu nog twee labels op het gebied van financial services: Colimbra en MarketScan. Colimbra focust zich o.a. op berichtenverkeer binnen de verzekeringsbranche en met MarketScan zijn we dé speler in de volmachtmarkt. De volmachtmarkt heeft behoefte aan daadkracht, meer slagkracht en minder leveranciers. Door alles nu onder één dak te hebben realiseren we die daadkracht en slagkracht en komt er een einde aan de versnippering die alleen maar vertragend werkt.”
Welke nieuwe producten hebben jullie ontwikkeld en komen er nog aan?
“Eigenlijk hebben we meteen na de overname door Solera al de integratie van de berichtendiensten van ABZ en Colimbra gerealiseerd. Nu is er TIME (Total Insurance Messaging Exchange). Dat levert niet alleen een forse kostenbesparing op voor verzekeraars en intermediair. Het kost ook nog eens veel minder bomen.”
“Verder zijn we heel druk met het ontwikkelen van een nieuw platform, SPDP geheten (Solera Product Definition Platform). In dit platform zijn alle productkenmerken en alle productregels opgenomen. Deze heb je bijvoorbeeld nodig voor het uitvoeren van een premieberekening. Dit platform krijgt ook de functionaliteit om dynamisch schermen aan te sturen. Dit levert eveneens een forse kostenbesparing op en komt de snelheid van uitrol ten goede. Het platform komt begin volgend jaar beschikbaar. Dit jaar hebben we ook de Datakwaliteitsmonitor gelanceerd. Deze tool geeft inzicht en helpt bij het verbeteren van de datakwaliteit in de volmachtketen. Iets wat bij iedereen hoog op de agenda staat.”
Welke ambitie hebben jullie?
“Afgelopen jaar hebben we een heel nieuw schadebehandelingsplatform voor inboedel/opstal gerealiseerd. Solera is van oudsher sterk in alles rondom auto, we willen nu hetzelfde gaan realiseren voor woonhuis. Dat is wel veel complexer, maar de eerste stappen zijn nu gezet.”
“Verder zetten we de voorzichtige eerste stappen richting het ontwikkelen van chatbots. Maar dan geavanceerder dan er nu al op de markt is. Daar is onder andere ons nieuwe SPDP-platform belangrijk in. Alle (product)kenmerken die je daarin vastlegt, zijn ook nodig om een goede chat te kunnen voeren. We koppelen de chat aan de productregels. Heb je bijvoorbeeld een sterretje in je autoruit en je gaat naar de chat, dan weet de chat naar welke hersteller jij moet gaan en of je bijvoorbeeld een eigen risico hebt ja of nee. Chatten biedt enorm veel voordelen boven bellen. Telefonie is duur en je krijgt iemand aan de lijn die niet alles weet. Chat levert een enorme kostenbesparing op en de klantwaardering is ook nog eens veel hoger.”
Welke trends zien jullie en hoe spelen jullie daarop in?
“Wereldwijd is Solera bijvoorbeeld bezig met image recognition met behulp van AI (Artificial Intelligence). Het aan de hand van foto’s calculeren herkennen van een schade. Solera heeft wereldwijd heel veel kennis en expertise in schadebehandeling en het calculeren van schades. Straks is het mogelijk om een foto in te sturen van bijvoorbeeld een schade aan je koplamp. De software is in staat om de kapotte onderdelen te herkennen, calculeert meteen de schade en bestelt de nieuwe onderdelen. Dat betekent een forse optimalisatie van het schadeproces doordat zo vroeg mogelijk in het proces de schade wordt geïdentificeerd.”
“Een andere trend is alles rond identificatie en security. Op dit moment wordt gewerkt met certificaten, maar dat is eigenlijk een verouderde techniek. Samen met standaardisatie-instituut Sivi en Digidentity (dochter van Solera) zijn we aan het onderzoeken welke stappen we hier moeten zetten.”
Dit artikel is gesponsord door Solera.