De klant in deze Kifid-zaak sluit via Portegies een gewijzigde opstal- en inboedelverzekering af. Zijn nieuwe woning moet echter eerst worden verbouwd. Vanaf mei 2016 geldt de verzekering voor het nieuwe adres, het oude adres en voor een gehuurde opslag. Begin november 2016 worden er bouwmaterialen, gereedschappen, rolluiken en een fotocamera uit het nieuwe huis gestolen.
Onaangename verrassing
Via zijn adviseur dient de klant een schadeclaim in. Hij is onaangenaam verrast wanneer de tussenpersoon hem laat weten dat verzekeraar Avéro Achmea de gestolen spullen niet vergoedt, omdat de betreffende woning meer dan 180 dagen onbewoond was. De consument beklaagt zich over het feit dat zijn verzekeringsadviseur hem niet heeft gewaarschuwd voor het feit dat na 180 dagen leegstand de inboedelverzekering voor het nieuwe adres zou worden opgeschort. Bij Kifid vordert hij een schadevergoeding.
Tijdig waarschuwen
De Geschillencommissie stelt dat van een redelijk bekwaam en redelijk handelend verzekeringsadviseur mag worden verwacht dat deze de verzekeringnemer tijdig attendeert op mogelijke gevolgen voor de dekking van de verzekering, die voortvloeien uit voor de adviseur bekende feiten. Portegies wist dat op het nieuwe adres een verbouwing gaande was. Ook was de adviseur op de hoogte dat nog onbekend was wanneer de nieuwe woning kon worden betrokken.
“Op 1 augustus 2016 heeft Tussenpersoon nog eens geïnformeerd of Consument al was verhuisd, waarop Consument heeft laten weten dat men nog aan het verbouwen was. Het lag onder die omstandigheden op de weg van Tussenpersoon om Consument erop te wijzen dat dekking onder de inboedelverzekering zou worden opgeschort indien de woning aan [het nieuwe adres] langer dan 180 dagen onbewoond bleef. Tussenpersoon heeft dit ten onrechte nagelaten”, aldus de Geschillencommissie.
Zorgplicht niet nagekomen
Portegies heeft zich verweerd dat de consument zich niet tot hem had moeten wenden, maar tot de verzekeraar. Die draagt immers het risico. Bovendien had de klant in de polisvoorwaarden kennis kunnen nemen van de beperkingen die golden voor de verzekering. Kifid is het daar niet mee eens. De adviseur is volgens de Geschillencommissie zijn zorgplicht onvoldoende nagekomen. Hij moet de door consument geleden schade van bijna € 9.000 euro vergoeden.