Kamerlid voelt minister aan de tand over achterstanden Kifid

Kamerlid voelt minister aan de tand over achterstanden Kifid

Kamerlid Jan Paternotte (D66) vraagt van minister Wopke Hoekstra van Financiën een waslijst aan cijfers over de klachtenafhandeling bij Kifid.

De D66-politicus verwijst in zijn Kamervragen naar cijfers die de website Das Kapital vorige maand oplepelde onder de kop ‘Het Kifid heeft best een groot probleem’. Volgens het stuk duurt het vaak meer dan 100 dagen voordat het instituut naar een klacht kijkt. De behandeling loopt vertraging op door ziekte en een tekort aan secretarissen.

Paternotte wil van minister Hoekstra weten of de behandeltijd van klachten de afgelopen jaren inderdaad is opgelopen. “Klopt het, dat voor het toewijzen van een secretaris aan een zaak normaal gesproken tien weken de tijd genomen wordt, terwijl het streven is in 95% van de gevallen een dossier binnen veertien dagen aan een secretaris toe te wijzen? Klopt het voorts dat deze termijn nu vaak verlengd wordt met nog eens acht weken?”, vraagt hij.

Verzuim en verloop

Het kamerlid wil bovendien cijfers over hoe vaak de interne streefnormen worden gehaald. Die zijn zeven dagen voor het laten weten of een klacht behandelbaar is, veertien dagen voor het toewijzen van een secretaris en 180 dagen voor het afhandelen van het dossier.

Tevens vraagt Paternotte naar het verzuimpercentage bij Kifid over de afgelopen vijf jaar, uitgesplitst naar jaar. “Klopt het dat het verloop onder secretarissen bij het Kifid hoog is, zoals aangegeven in mails aan consumenten? Wat is hiervoor de verklaring?”, voegt hij daaraan toe.

Verkorting behandeltijd

De minister moet bovendien verklaren of hij 180 dagen behandeltijd een redelijke norm vindt. Ook wil Paternotte dat de bewindsman toelicht hoe gezorgd wordt voor versnelling van de klachtenafhandeling en welke verantwoordelijkheid hij daar zelf voor voelt.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.