Crisismanagement en Business Continuity Management (BCM) zijn beide gericht op het verminderen van gevolgschade in de nasleep van een ingrijpende gebeurtenis. Crisismanagement gaat over de eerste minuten, uren en dagen erna. BCM is breder en gericht op de langere termijn, compleet met afspraken over bijvoorbeeld uitwijklocaties. Dit laatste kán niet zonder het eerste, namelijk: grip krijgen op de crisissituatie zelf. Want die moet je eerst te lijf voor je verder kunt met ondernemen.
Neem als adviseur het initiatief
Maar hoe doe je dat nou, grip houden op een ontregelende situatie? Dat is complex. In de directe nasleep van een calamiteit ontstaat vaak een speelveld aan factoren waarmee ondernemers nog nooit te maken hebben gehad. De eerste stap voor meer grip kunt u, als adviseur, nu al met uw relatie zetten: ga het gesprek aan over crisisbeheersing. Hiertoe zult u in de meeste gevallen zelf het initiatief moeten nemen. Want crisismanagement staat, net zoals Business Continuity Management, niet heel hoog op het prioriteitenlijstje van ondernemers.
Leer alles over BCM en crisismanagement
Omdat crisismanagement zo nauw samenhangt met BCM, maakt het integraal onderdeel uit van onze BCM-opleiding. Hierin krijgt u in 4 dagdelen handige tips, software en andere hulpmiddelen waarmee u uw relatie op weg helpt met crisismanagement en BCM. Ze zijn bovendien direct inzetbaar in uw dagelijkse adviespraktijk. De opleiding is geheel online, zodat ze te volgen is vanaf elke locatie. Benieuwd hoe andere adviseurs de opleiding hebben ervaren? Of hoe zij hun kennis nu toepassen in de praktijk? Lees de het ervaringsverhaal van Norbert Bakker van B2Bsure of download de brochure.
Bereid uw relaties voor op chaos
Met dat gesprek opent u de deur naar de volgende stap: die van ‘voorbereiden’ op een mogelijke crisis. Belangrijk, want de consequentie van ‘niets doen’ is dat uw relaties de vuurdoop krijgen als het te laat is. Dan moeten ze ineens, te midden van tumult, iemand uit het management bereid vinden het woord te voeren. En wie gaat wanneer medewerkers informeren? De autoriteiten te woord staan? De geruchtenstroom via social media bedwingen? U kunt uw relaties helpen door deze en andere acties alvast door te spreken en vast te leggen.
De organisatie van mensen
Crisismanagement gaat vooral over de organisatie van mensen. U kunt uw relatie bijvoorbeeld ondersteunen bij het samenstellen van een crisismanagementteam. In zo’n team weet iedereen precies wat zijn rol is als de nood aan de man komt, welke verantwoordelijkheid ze dragen en hoe ze samen aan de slag gaan om de nasleep onder controle te houden. U kunt ter voorbereiding zelfs een crisis met ze simuleren om heel concreet te achterhalen welke ‘krachten’ een rol spelen zodra er een ongeluk gebeurt. Daarmee helpt u hen een calamiteit goed gecoördineerd het hoofd te bieden.
Dit is een partnerbijdrage van Avéro Achmea. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van dit bedrijf.