Alles over Klantbelang

Adviseurs, waar is de ophef die wél ontstond toen verzekeraars consolideerden?

Adviseurs, waar is de ophef die wél ontstond toen verzekeraars consolideerden?

Toen Lard Friese en David Knibbe zich na de overname van Delta Lloyd door Nationale-Nederlanden bij het personeel van Delta Lloyd kwamen voorstellen, werd hen gevraagd naar het voorbestaan van het Delta Lloyd-merk. Knibbe antwoorde dat die zou verdwijnen, aangezien beide merken generiek waren, met nauwelijks verschillen in merkbeleving. Hij had gelijk en had dat eigenlijk ook probleemloos kunnen uitbreiden naar de volledige dienstverlening van beide verzekeraars.

Groei kent risico's: AFM vraagt om meer aandacht voor klantbelang en compliance

Groei kent risico's: AFM vraagt om meer aandacht voor klantbelang en compliance

Toezichthouder AFM ziet dat de focus op groei binnen de financiële dienstverlening twee belangrijke risico's met zich meebrengt: het klantbelang dat in het gedrang komt en een compliance-functie die tekortschiet.

Adfiz Prestatie Onderzoek 2024: de winnaars

Adfiz Prestatie Onderzoek 2024: de winnaars

Dazure, Florius, Nationale-Nederlanden en TAF zijn de winnaars van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van brancheorganisatie Adfiz namen vertegenwoordigers van de winnende organisaties de bijbehorende bokalen in ontvangst.

Adfiz-nominaties klantbelang voor Dazure, Nationale-Nederlanden en Summa

Adfiz-nominaties klantbelang voor Dazure, Nationale-Nederlanden en Summa

Dazure, Nationale-Nederlanden en Summa Adviesgroep zijn genomineerd in categorie Klantbelang van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024.

Ook private banks hebben moeite met klantgericht advies

Ook private banks hebben moeite met klantgericht advies

Er is nog niet zo lang geleden onderzoek gedaan naar de wijze waarop MiFID II in Europa is geïmplementeerd. Nog altijd ligt de focus meer op het product, dan op de klant en zijn doelen.

De laagste prijs of toch de wens van de klant?

Vraag een adviseur wat hij belangrijk vindt bij de keuze van een aanbieder en hij somt zonder moeite een rijtje op: bereikbaarheid, klantvriendelijkheid, snelle reactie, directe uitkering, acceptatiebeleid... Onderzoeken van onder andere Adfiz, Bureau DFO en IG&H bevestigen deze criteria. Herkenbaar? Dan is mijn vraag: als we dit zo belangrijk vinden, waarom selecteren we dan nog regelmatig op prijsstelling?

Een randvoorwaarde voor conversie en loyaliteit is een optimale klantbeleving.

Ruben Balfoort (CM.com): 'Er valt veel te winnen met een digitale klantreis'

Klanten zijn gewend om alles digitaal, online en mobiel te regelen, ook buiten werktijden. De verzekeringsbranche speelt daar nog onvoldoende op in en realiseert zich dat goed, zo blijkt uit onderzoek van KPMG onder 70 bestuurders van internationale verzekeringsbedrijven. De respondenten verwachten een groot deel van de omzet te verliezen aan InsurTech- of FinTech-bedrijven. Toch kunnen verzekeraars en adviseurs eenvoudig stappen nemen, zónder dat hun hele IT-landschap op de schop moet.

Top 100 # 75 Lussenburg Advies: 'Als intermediair moet je ervoor waken dat je geen direct writer wordt'

Top 100 # 75 Lussenburg Advies: 'Als intermediair moet je ervoor waken dat je...

In de bosrijke omgeving van Breda staat de 'verzekeringsvilla' waar Lussenburg Advies gevestigd is. De villa straalt warmte uit en dat is precies wat eigenaar Appie Lussenburg voor ogen heeft. "Persoonlijk contact met klanten is het allerbelangrijkste. Als je dat goed voor elkaar hebt, komt de rest vanzelf."

Top100 #12 Rob Noordzij (SAA): 'Turbulentie is inherent aan het samengaan en samenwerken'

Top100 #12 Rob Noordzij (SAA): 'Turbulentie is inherent aan het samengaan en...

Het is vijf voor negen 's ochtends als SAA-directeur Rob Noordzij z'n mouwen al heeft opgestroopt. Er is continu werk aan de winkel aan het Zuidplein in Rotterdam. SAA is een bedrijf in transitie en Noordzij bouwt aan een cultuurwijziging. "Twee jaar geleden bestond SAA uit eilandjes. Nu zijn we een land."

Twee keer duiding rond overname Heinenoord: 'Van den Berg geeft duidelijk signaal over private equity'

Twee keer duiding rond overname Heinenoord: 'Van den Berg geeft duidelijk...

Wat betekent het dat Nederlands grootste verzekeraar een hoofdrolspeler in de intermediaire markt opslokt? Keert de tijd van de captives weer terug? We vroegen het Jurjen Oosterbaan en Fred de Jong, twee prominente duiders van het intermediair. De consensus: met de overname van Heinenoord door Nationale-Nederlanden is de overnamemarkt een nieuwe fase ingegaan.