Het aantal geschillen over verbouwingen, (online) aankopen en duurzaamheid is in 2022 flink toegenomen. Desalniettemin hebben Nederlanders vorig jaar minder vaak om juridische hulp gevraagd.
Het aantal geschillen over verbouwingen, (online) aankopen en duurzaamheid is in 2022 flink toegenomen. Desalniettemin hebben Nederlanders vorig jaar minder vaak om juridische hulp gevraagd.
Het gezegde 'beter een goede buur, dan een verre vriend' gaat in praktijk niet altijd op. Met regelmaat monden burenruzies uit op een procedure bij de rechtbank (of zelfs het Hof). Het hoeft daarbij lang niet altijd te gaan om koopwoningen, ook bij huurwoningen kunnen de gemoederen hoog oplopen. Het Hof 's-Hertogenbosch had vorig jaar de volgende casus ter beoordeling voorliggen.
Dat iemand een taakstraf krijgt voor een duw met ernstig letsel tot gevolg, betekent niet automatisch dat er sprake was van crimineel gedrag zoals bedoeld in de opzetclausule van een aansprakelijkheidsverzekering. Dat oordeelde de rechtbank Den Haag in een zaak tegen Aegon. Die draait daardoor op voor de kosten van een uit de hand gelopen burenruzie.
Er is een grote toename in het aantal geschillen over onroerend goed. De jurisprudentie hierover is enorm gestegen. Als je bedenkt dat slechts een klein deel van de zaken de rechtbank bereikt, is de groei explosief. Hoe voorkom je dat geschillen escaleren en voor de rechter komen? We vroegen het aan mr. Frank Visser, bekend van de Rijdende Rechter en Mr Frank Visser doet uitspraak.
Met welke geschillen kunnen makelaars veel te maken krijgen? We vragen het aan mr. Frank Visser, bekend van de 'Rijdende Rechter' en 'Mr. Frank Visser doet uitspraak'. Hij heeft veel ervaring met geschillen over onroerend goed. We bespreken twee soorten geschillen die vaak voorkomen: (non-)conformiteit en burenruzie.
Bonje met de buren, verbouwingen van woningen en slapende dienstverbanden zijn de opvallende stijgers als het op juridische hulpverzoeken gaat bij Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR). Dat blijkt uit de Juridische Barometer, die jaarlijks in januari wordt gepubliceerd.
Klaverblad hoeft een consument geen rechtsbijstand te vergoeden omdat diens buurman de verkoop van zijn appartement jarenlang heeft gefrustreerd. Hierdoor zou de consument naar eigen zeggen ruim € 84.000 schade hebben opgelopen. Volgens de geschillencommissie van klachteninstituut Kifid gaat het echter om een slepend conflict dat al liep voordat Klaverblad de verzekeraar was.