Vier redenen om te starten met opleiding Business Continuity Management

Vier redenen om te starten met opleiding Business Continuity Management

Godert de Leeuw, relatiemanager verzekeren bij ABN AMRO Verzekeringen, volgde de opleiding Business Continuity Management (BCM) bij Avéro Achmea. Waarom deed hij mee? Hoe past hij de kennis toe in de praktijk? En bevalt online leren nou echt? Ontdek zijn redenen om deel te nemen.

REDEN 1: Business Continuity Management (BCM) is bittere noodzaak voor ondernemers

Godert: “Veel bedrijven hebben geen plan B. Grote bedrijven hebben weliswaar protocollen voor als er iets gebeurt. Maar als je even doorvraagt, blijkt er soms nog ruimte voor verbetering. Kleinere ondernemers hebben vaak helemaal geen plan achter de hand voor hun bedrijfscontinuïteit. Dat intrigeerde me. Daarom ben ik deze opleiding gaan volgen. Het is immers maar de vraag of ondernemers in de toekomst al hun risico’s kunnen blijven verzekeren. ‘Aan de voorkant’ andere paden bewandelen, zoals BCM, lijkt me onvermijdelijk. Als adviseur kun je je relaties daarmee op weg helpen. Ik deed dat al, maar mijn vragen waren vooral gericht op het verzekeringsadvies. Met de handreikingen en tools uit de opleiding stip ik nu alle aspecten van hun bedrijfsprocessen aan. Heel gericht, gestructureerd, gedetailleerd en concreet. Zo heb je snel in de gaten wat ze in het kader van BCM nog moeten en kunnen regelen.”

Godert de Leeuw: "Het is maar de vraag of ondernemers in de toekomst al hun risico’s kunnen blijven verzekeren."

Reden 2: de BCM-opleiding geeft mij commercieel kansen

Godert: “Als je BCM-adviezen nog niet als dienst aanbiedt, is deze opleiding een uitstekende manier om daarmee te starten. In 4 ochtenden leer je de beginselen ervan. Ik kan er als ‘starter’ in BCM-advies uitstekend mee vooruit. De BCM-tool uit de opleiding is een hele goede handreiking om in gesprek te gaan met een ondernemer. Ik kan er stap voor stap mee bespreken wat mijn relatie kan en moet doen als er echt een calamiteit gebeurt. Denk aan een brand waardoor hij zijn pand niet in kan. Zulke concrete adviezen passen in de tijd van nu, waarin ‘polisverkoop’ langzaam plaatsmaakt voor adviezen in de breedte.”

Reden 3: de online opleiding biedt genoeg interactie

Godert: “Mijn voorkeur gaat uit naar fysieke bijeenkomsten. Daar ben ik niet uniek in, denk ik. Je pikt dan net wat beter non-verbale signalen op. Ook het doorvragen, het reageren op anderen verloopt dan wat soepeler. Toch was er tijdens deze online training genoeg interactie. Wat daarbij hielp, is dat we met z’n allen inmiddels wel gewend zijn geraakt aan ‘op afstand werken’. Online vergaderen of klantgesprekken voeren, is heel gewoon geworden. Een online opleiding past er prima bij in dat rijtje. Als ik nu door mijn aantekeningen blader die ik tijdens de lessen maakte, zie ik hoeveel ik in korte tijd heb opgestoken.”

Reden 4: de aandacht voor crisismanagement maakt de opleiding compleet

Godert: “Crisismanagement ligt in het verlengde van BCM. Een opleiding die ook daar aandacht aan besteedt, geeft jou als adviseur extra bagage. Die kun je inzetten om je relaties te adviseren over de directe nasleep van een calamiteit. Zo help je hen daar weloverwogen op te reageren. Daardoor zal de ratio overheersen op momenten dat het ertoe doet. En niet de paniek, de chaos of de onzekerheid. Dat helpt schade te beperken, zoals imagoschade. ‘Communicatie’ is hierbij de sleutel en de trainers besteden daar volop aandacht aan. Het blijft niet bij theorie alleen: je oefent scenario’s, bekijkt filmpjes van waargebeurde cases waar het wel of juist niet goed is gegaan. Dan zie je meteen hoeveel impact gebrek aan crisismanagement kán hebben op de bedrijfscontinuïteit. Ik ben ervan overtuigd dat het uitrollen van BCM niet zonder crisismanagement kan.”

Benieuwd naar de ervaringen van andere adviseurs die de opleiding BCM volgden? Lees dan het verhaal van Norbert Bakker. Benieuwd naar meer informatie over de online opleiding? Bekijk dan de brochure.

Dit is een partnerbijdrage van Avéro Achmea. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van dit bedrijf. 

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

De Vereende biedt een vangnet voor situaties waarin het niet mogelijk is om bij een reguliere verzekeraar terecht te kunnen. "Wij vervullen een belangrijke maatschappelijke rol door onverzekerbaarheid tegen te gaan", zegt Martin de Ruijter, senior acceptant bij de Vereende. In dit artikel belicht hij de vangnetfunctie van de organisatie en de ambitie om verzekerden uiteindelijk weer een plek te bieden bij een reguliere verzekeraar.

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Verzekeraars kunnen, door constructief om te gaan met klanten met betalingsproblemen, eraan bijdragen dat de financiële problemen van deze groep klanten niet groter worden. Verzekeraars kunnen hen soms zelfs juist helpen deze problemen aan te pakken. Hiervoor is een protocol bij betalingsachterstanden opgesteld waarin regels voor verzekeraars in de omgang met klanten met betalingsproblemen zijn opgenomen. Het gaat daarbij onder andere om communicatie en informatievoorziening, afspraken met incassopartners, meewerken aan schuldsanering en weer verzekeren van mensen die een schuldsaneringstraject hebben doorlopen.

Optreden als bindend adviseur: hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Optreden als bindend adviseur: hoe zit het met de aansprakelijkheid?

In de regel zal een makelaar of taxateur door één opdrachtgever worden ingeschakeld. Voor een taxateur gelden in dat geval onverkort de verenigingsregels om onpartijdig en onafhankelijk te taxeren, ondanks dat er maar één opdrachtgever is. Het kan echter ook voorkomen dat een makelaar of taxateur door meerdere partijen wordt benaderd, of door de rechtbank wordt gevraagd om (vanwege de expertise) als bindend adviseur op te treden. Hoe zit het ook alweer met de eventuele aansprakelijkheid? Cornélie Arnouts, vastgoedadvocaat & beroepsaansprakelijkheid Dentons, legt uit.

Beheerders opgelet: Wet kwaliteit incassodienstverlening in werking

Beheerders opgelet: Wet kwaliteit incassodienstverlening in werking

Op 1 april 2024 is de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) in werking getreden. In het regeerakkoord van eind 2021 is afgesproken dat incassomisstanden effectiever moeten worden bestreden. De Wki is bedoeld om de kwaliteit van de private buitengerechtelijke incassodienstverlening te verhogen en misstanden weg te nemen.