In de brief rept Avéro van een “forse premieverhoging”. Niet alleen de inboedelpremie wordt opgeschroefd, ook de aansprakelijkheidsverzekering wordt duurder. De premie hiervan stijgt met 5%. De premiestijging is volgens de verzekeraar te wijten aan de forse stijging van het totale schadebedrag dat het de afgelopen jaren heeft moeten betalen. “Wij verwachten dat deze stijging de komende jaren doorgaat.”
Toenemende schadelast
De belangrijkste redenen van de hogere schades zijn volgens Avéro de toename van de storm- en waterschades door weersveranderingen, de hogere kosten van herstel – bijvoorbeeld de reparatie aan auto’s met nieuwe technologieën en de stijgende letsel- en vermogensschades door de veranderende wet- en regelgeving. “Hierdoor betalen wij hogere bedragen. Deze bedragen rekenen we door in onze premies om in de toekomst ook de schades te kunnen betalen.”
Klanten die akkoord gaan met de premieverhoging hoeven niets te doen. Hun verzekering wordt dan per 1 januari met een jaar verlengd en blijft dagelijks opzegbaar waarbij de verzekering nog 30 dagen doorloopt. Verzekerden die niet akkoord gaan moeten contact opnemen met hun adviseur om de verzekeringen aan te passen of te stoppen. “Reageert u niet, dan gaan wij ervan uit dat u akkoord bent. De verzekering loopt dan door tegen de nieuwe premie.”
Streep door stilzwijgende verlenging met meer dan 10%
Begin oktober bepaalde klachteninstituut Kifid dat een verzekeraar de premie niet zomaar met meer dan 10% mag verhogen. Bij verhogingen daarboven moet de verzekeraar een nieuw aanbod doen dat vervolgens door de verzekerde dient te worden aanvaard. In een van de betrokken klachten draaide het om een Alles-in-een-Pakket van Achmea waarbij de verzekeraar de premie stilzwijgend met meer dan 20% had verhoogd. Kifid bepaalde in deze zaak dat Achmea de verzekering tegen de oude voorwaarden moet voortzetten en de teveel betaalde premie moet teruggeven aan de klant.