Het verzekeren van grotere agrarische bedrijven is één van de gebieden waar Klaverblad zich door de jaren heen in heeft gespecialiseerd. Accountmanager Jan Ottens: “Dat is mede dankzij onze maatwerkdienst. Met deze service leveren we echt iets bijzonders. Onze maatwerkspecialisten stoppen veel tijd en aandacht in hun werk voor de verzekeringsadviseur en hun klanten. Ze komen naar de locatie(s) toe, brengen alles in kaart en kunnen met hun bak aan kennis van de branche en de doelgroep veel uitleg geven. Ze nemen zo de adviseur een hoop werk uit handen, dat gebeurt lang niet overal.”
Van wensen tot aan preventie
Eén van deze maatwerkspecialisten is Robert van der Zee. Hij vertelt meer over wat hij voor adviseurs en hun klanten betekent: “Voordat ik een bedrijf bezoek lees ik me eerst globaal in. Dan kom ik naar de locatie en hebben we een gesprek over het bedrijf, samen met de adviseur en klant. We bespreken de omvang, een stukje historie, maar ook wat de verzekeringswensen zijn of hoe een klant graag wordt behandeld. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan een vast contactpersoon in de buurt. Vervolgens komen de benodigde keuringen van elektra en zonnepanelen aan bod en benoem ik wat aan preventie nog beter kan. Als ik alles in kaart heb, verwerk ik dat in een conceptofferte voor het acceptatieteam. Zij maken vervolgens een complete en nette offerte voor de adviseur.”
Verzekeringen samen nóg passender maken
Bij het verzekeren van grotere agrarische bedrijven lopen adviseurs natuurlijk ook wel eens tegen vraagstukken aan. In dit geval ging het om een spruitkoolbedrijf waarvoor Otters de specialistische kennis van productmanager Ruud Bolleboom besloot te raadplegen. “Het komt niet heel vaak voor dat ik mee op gesprek ga bij een verzekeringsadviseur”, licht Bolleboom toe. “In dit geval liep de adviseur tegen iets aan waar ik vanuit productontwikkeling wat van mag vinden.”
“Het is voor klanten in de agrarische sector niet altijd even duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn van bijvoorbeeld een grote brand. Bij herbouw kunnen deze klanten onder andere te maken krijgen met nieuwe wet- en regelgeving. Zo moeten stallen tegenwoordig in het kader van dierenwelzijn worden teruggebouwd met meer ruimte per dier. Voor hetzelfde aantal dieren is er dan een groter gebouw nodig en dus een hoger bedrag om te kunnen herbouwen. De adviseur gaf aan dat dit bedrag voor bepaalde bedrijven soms nog hoger ligt dan de dekking. Aan de hand daarvan zijn wij gaan onderzoeken of het mogelijk is om dit bedrag in bepaalde gevallen aan te passen.”
Geen verrassingen achteraf
De laatste stap in het verzekeren komt uit bij het acceptatieteam. Acceptant Karin Braat vertelt: “Robert was al met de verzekeringsadviseur bij de klant geweest en op basis van zijn uitwerking stel ik de complete offerte op. Wij leggen het aangeboden risico langs de acceptatierichtlijnen en beoordelen onder andere of het past binnen de maximale verzekerde bedragen en welke premie erbij hoort. In de offerte nemen we ook meteen de juiste preventiemaatregelen en eigen risico’s mee. Op deze manier weet de adviseur meteen waar hij aan toe is en zijn er geen verrassingen achteraf.”
Dit artikel is gesponsord door Klaverblad.