Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Het verzekeren van een groot agrarisch bedrijf vraagt om een aanpak die soepel en efficiënt verloopt. Dit is een vak apart, waarbij maatwerk en specialisme essentieel zijn. Klaverblad werkt nauw samen met verzekeringsadviseurs om alles op rolletjes te laten lopen. In dit artikel lees je hoe zij, aan de hand van een recente case, inspelen op de behoeften van agrarische ondernemers en adviseurs ondersteunen om hun klanten optimaal te bedienen.

Het verzekeren van grotere agrarische bedrijven is één van de gebieden waar Klaverblad zich door de jaren heen in heeft gespecialiseerd. Accountmanager Jan Ottens: “Dat is mede dankzij onze maatwerkdienst. Met deze service leveren we echt iets bijzonders. Onze maatwerkspecialisten stoppen veel tijd en aandacht in hun werk voor de verzekeringsadviseur en hun klanten. Ze komen naar de locatie(s) toe, brengen alles in kaart en kunnen met hun bak aan kennis van de branche en de doelgroep veel uitleg geven. Ze nemen zo de adviseur een hoop werk uit handen, dat gebeurt lang niet overal.”

Van wensen tot aan preventie

Eén van deze maatwerkspecialisten is Robert van der Zee. Hij vertelt meer over wat hij voor adviseurs en hun klanten betekent: “Voordat ik een bedrijf bezoek lees ik me eerst globaal in. Dan kom ik naar de locatie en hebben we een gesprek over het bedrijf, samen met de adviseur en klant. We bespreken de omvang, een stukje historie, maar ook wat de verzekeringswensen zijn of hoe een klant graag wordt behandeld. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan een vast contactpersoon in de buurt. Vervolgens komen de benodigde keuringen van elektra en zonnepanelen aan bod en benoem ik wat aan preventie nog beter kan. Als ik alles in kaart heb, verwerk ik dat in een conceptofferte voor het acceptatieteam. Zij maken vervolgens een complete en nette offerte voor de adviseur.”

Verzekeringen samen nóg passender maken

Bij het verzekeren van grotere agrarische bedrijven lopen adviseurs natuurlijk ook wel eens tegen vraagstukken aan. In dit geval ging het om een spruitkoolbedrijf waarvoor Otters de specialistische kennis van productmanager Ruud Bolleboom besloot te raadplegen. “Het komt niet heel vaak voor dat ik mee op gesprek ga bij een verzekeringsadviseur”, licht Bolleboom toe. “In dit geval liep de adviseur tegen iets aan waar ik vanuit productontwikkeling wat van mag vinden.”

Het is voor klanten in de agrarische sector niet altijd duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn van een grote brand”

“Het is voor klanten in de agrarische sector niet altijd even duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn van bijvoorbeeld een grote brand. Bij herbouw kunnen deze klanten onder andere te maken krijgen met nieuwe wet- en regelgeving. Zo moeten stallen tegenwoordig in het kader van dierenwelzijn worden teruggebouwd met meer ruimte per dier. Voor hetzelfde aantal dieren is er dan een groter gebouw nodig en dus een hoger bedrag om te kunnen herbouwen. De adviseur gaf aan dat dit bedrag voor bepaalde bedrijven soms nog hoger ligt dan de dekking. Aan de hand daarvan zijn wij gaan onderzoeken of het mogelijk is om dit bedrag in bepaalde gevallen aan te passen.”

Geen verrassingen achteraf

De laatste stap in het verzekeren komt uit bij het acceptatieteam. Acceptant Karin Braat vertelt: “Robert was al met de verzekeringsadviseur bij de klant geweest en op basis van zijn uitwerking stel ik de complete offerte op. Wij leggen het aangeboden risico langs de acceptatierichtlijnen en beoordelen onder andere of het past binnen de maximale verzekerde bedragen en welke premie erbij hoort. In de offerte nemen we ook meteen de juiste preventiemaatregelen en eigen risico’s mee. Op deze manier weet de adviseur meteen waar hij aan toe is en zijn er geen verrassingen achteraf.”

Dit artikel is gesponsord door Klaverblad.

'Wij willen de meest datagedreven tussenpersoon van Nederland worden'

'Wij willen de meest datagedreven tussenpersoon van Nederland worden'

Op 29-jarige leeftijd is Rowin du Gardijn directeur en mede-eigenaar van du Gardijn Verzekeringen. Daarmee hoort hij zonder twijfel tot de jongste directeuren van Nederland. Wat mogelijk nog bijzonderder is, is dat hij leiding geeft aan een team van werknemers met een gemiddelde leeftijd van 24 jaar. "Dankzij ons jonge team zijn wij in staat om continu te innoveren en te vernieuwen."

Dewi Romijn, Tim Tupker en Karina Kwakkel.

Flyct: 'Klanten de hulp geven die ze nodig hebben. Dat is de meerwaarde van...

Waar verzeker je je voor? En waar niet voor? De afweging tussen risico's en kosten is lastig. Adviseurs willen hun klanten helpen, ook als ze niet verzekerd zijn. Dan is het goed om te weten dat ze met letselschade, maar ook met arbeids- of consumentengeschillen bij letselschadespecialist en rechtshulpverlener Flyct terecht kunnen.

Marc van Erven een kwart eeuw aan het roer van ARAG Nederland

Marc van Erven een kwart eeuw aan het roer van ARAG Nederland

Marc van Erven viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum als CEO van ARAG Nederland. Onder zijn leiding is ARAG uitgegroeid tot een innovatieve juridisch dienstverlener met een sterke focus op juridische toegankelijkheid en technologische vernieuwing. We spreken de CEO over de hoogtepunten, de maatschappelijke impact van ARAG en hoe het bedrijf zich voorbereidt op de toekomst.

Zo blijf je als verzekeringsbedrijf wendbaar 

Zo blijf je als verzekeringsbedrijf wendbaar

Slimme software stelt verzekeraars in staat om de acceptatie en afhandeling van claims te automatiseren. 'Wij automatiseren de routinematige taken, waardoor het kenniswerk voor de professionals overblijft', zegt Paul Veerkamp van Acumen dat samen met Linkit de slimme claimssoftware 4Sure ontwikkelde. Maar hoe blijf je verzekeringsbedrijf goed op de hoogte van dit soort technologische ontwikkelingen? Hoe blijf je wendbaar? Een event op 3 oktober biedt uitkomst.