Zo realiseer je een transparant schadeproces voor alle betrokkenen

Zo realiseer je een transparant schadeproces voor alle betrokkenen

De toekomst van schadebehandeling is een vlekkeloos verlopend schadeproces. Voor alle betrokkenen. Verzekerden gaan snelheid, gemak en transparantie ervaren. Dienstverleners zijn geholpen met naadloze integratie in het schadeproces. En schadebehandelaars doen hun voordeel met de toepassing van data en inzichten. De toekomst van schadebehandeling is slim, digitaal en verbonden.

Schade in een sterk gedigitaliseerde wereld

De wereld digitaliseert. Consumenten verwachten dat ze alles kunnen regelen met de nieuwste digitale technieken. Ze willen zelf kunnen bepalen hoe, wanneer en via welke kanalen het contact met hun dienstverleners verloopt. Verzekeraars willen innoveren, verbinden met hun klanten en tegelijkertijd efficiënter werken en hun bedrijfsvoering optimaliseren. Schade is het belangrijkste contactmoment met een klant – het uur van de waarheid.

Klanten willen snelheid, gemak en transparantie

Verzekerden eisen transparantie over hun verzekeringsdekking. Ook willen ze gemakkelijke en vlekkeloze interactie met hun verzekeraar. Vooral als ze schade hebben, wat het meest cruciale contactmoment met de verzekeraar is. Schade leidt tot stress en emoties en verzekerden hebben juist dan behoefte aan proactieve ondersteuning.

'In veel gevallen is de snelheid waarmee de schade wordt afgehandeld, bepalend'”

De klanttevredenheid van verzekerden wordt dan ook vooral bepaald door hun ervaringen bij schade. In veel gevallen is de snelheid waarmee de schade wordt afgehandeld, bepalend. Guidewire heeft in 2020 een onderzoek uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. Consumenten in deze drie landen gaven aan dat snelle uitbetaling van schade het belangrijkste kwaliteitscriterium van een verzekeraar is (Verenigd Koninkrijk: 40%; Frankrijk: 63%; Duitsland: 70%). Bovendien wil de verzekerde steeds meer inzicht in de status van een schadeclaim en de besluitvorming over het schadebedrag.

Inzichten verankerd in workflow schadebehandelaar

Schadebehandelaars moeten bij het beoordelen van een schadeclaim veel gegevens verwerken. Het gaat niet alleen om het verzamelen en beoordelen van informatie die bij de schadeclaim is verstrekt. Ze werken ook samen met externe partijen om aanvullende informatie te verzamelen, herstel in gang te zetten, of betalingen te doen.

Verzekeraars zouden hun schadebehandelaars moeten voorzien van de nieuwste technologie voor claims management. Daarbij hoort een compleet en duidelijk overzicht van alle schade-informatie, ondersteuning met datagedreven inzichten en een geïntegreerde workflow, die uniforme samenwerking met interne en externe betrokkenen mogelijk maakt.

Integratie in de workflow

Informatie zoals fraudebeoordeling moet eveneens geïntegreerd zijn in de workflow, net als de mogelijkheid om opdracht te geven voor bijvoorbeeld schade-expertise of herstel. Eenvoudige taken moeten worden geautomatiseerd, zodat de schadebehandelaar zich kan richten op complexere taken. En die complexe taken moeten worden gevoed met direct toegankelijke inzichten uit data, bijvoorbeeld voor het voorspellen van de omvang van de schade. Met een omgeving waarin al die mogelijkheden zijn gecombineerd, kan de schadebehandelaar voorzien in de behoeftes van de klant, dankzij snelheid, transparantie en gemak.

Dit heeft direct invloed op de klanttevredenheid én het verbetert de kwaliteit en efficiëntie van de schadeactiviteiten van een verzekeraar.

Naadloze integratie voor dienstverleners

Aan het schadeproces werken veel externe partijen mee. Dat vraagt om integratie met dienstverleners op het gebied van data services en fraudedetectie, maar bijvoorbeeld ook met schadeherstelbedrijven. Het schadeproces moet gevoed worden met real time informatie. Alle informatie moet bovendien beschikbaar zijn in de workflow van de schadebehandelaar. Dat vergroot immers de efficiëntie.

Voor uniforme samenwerking, het gebruiksgemak en de tevredenheid van de betrokken partijen, zouden alle diensten moeten worden geïntegreerd in het claims-managementsysteem. Zo’n schadebehandelingsomgeving leidt tot betere samenwerking, het aanjagen van innovatie, grotere efficiëntie en verlaging van de directe en indirecte schadelast. Bovendien zorgt dit voor een tevreden verzekerde op een moment dat die de verzekeraar echt nodig heeft.

Technologie voor vlekkeloos verloop schadeproces

Met nieuwe technologie kunnen verzekeraars de ervaring van hun verzekerden bij schade verbeteren. Technologie maakt proactieve dienstverlening mogelijk, waarmee de verzekeraar de klantbinding versterkt. Bovendien kunnen verzekeraars hun schadeactiviteiten en -resultaten optimaliseren. Integratie van dienstverleners in het schadeproces is eenvoudig. En met de toevoeging van analytische inzichten in hun workflow kunnen schadebehandelaars betere beslissingen nemen.

Innovatie in het hele schadeproces

In het hele schadeproces biedt digitalisering voordelen. Verbonden apparaten, IoT en telematica maken risicopreventie en -advisering mogelijk. Dezelfde technologie zorgt voor geautomatiseerde schademelding en ondersteunt de verzekerde tijdens een vaak emotionele en stressvolle situatie. AI en machine learning verschaffen realtime inzichten en helpen de schadebehandelaar met besluitvorming. Ook segmentatie van de schade en het tijdig inschakelen van de juiste partijen worden gestuurd door AI en machine learning.

'In het hele schadeproces biedt digitalisering voordelen'”

Mobiele technologie en nieuwe databronnen in combinatie met geavanceerde data-analyse stroomlijnen de schadevaststelling en het herstelproces met kortere doorlooptijden en accuratere schattingen. Deze technologieën maken zelfs gedeeltelijk of volledig geautomatiseerde afhandeling van schade mogelijk. Dat leidt tot efficiëntere bedrijfsvoering én hogere klanttevredenheid. Zo wordt schadebehandeling digitaal, slim en verbonden.

Meer weten? Vraag de whitepaper aan. 

Dit artikel is gesponsord door Guidewire. 

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Het verzekeren van een groot agrarisch bedrijf vraagt om een aanpak die soepel en efficiënt verloopt. Dit is een vak apart, waarbij maatwerk en specialisme essentieel zijn. Klaverblad werkt nauw samen met verzekeringsadviseurs om alles op rolletjes te laten lopen. In dit artikel lees je hoe zij, aan de hand van een recente case, inspelen op de behoeften van agrarische ondernemers en adviseurs ondersteunen om hun klanten optimaal te bedienen.

Gratis op AMdag 2024: het AMmagazine met de AM Top 100 Intermediair!

Gratis op AMdag 2024: het AMmagazine met de AM Top 100 Intermediair!

Binnenkort publiceren we de jaarlijkse AM Top 100 Intermediair. Bezoekers van de AMdag kunnen op dinsdag 5 november als eerste de AM Top 100 Intermediair bekijken! Haal daarvoor het nieuwste AMmagazine op bij de stand van AM in loods 5!

Dewi Romijn, Tim Tupker en Karina Kwakkel.

Flyct: 'Klanten de hulp geven die ze nodig hebben. Dat is de meerwaarde van...

Waar verzeker je je voor? En waar niet voor? De afweging tussen risico's en kosten is lastig. Adviseurs willen hun klanten helpen, ook als ze niet verzekerd zijn. Dan is het goed om te weten dat ze met letselschade, maar ook met arbeids- of consumentengeschillen bij letselschadespecialist en rechtshulpverlener Flyct terecht kunnen.

Verwonder je tijdens de AMdag in het Circus der Inspiratie!

Verwonder je tijdens de AMdag in het Circus der Inspiratie!

De AMdag staat weer op het punt van beginnen! Dé dag om te netwerken, inspiratie op te doen en je te laten informeren door vele boeiende sprekers. In het Circus der Inspiratie kun je genieten van TED-talks die je op het puntje van je stoel brengen en houden. Benieuwd wie dit jaar op het podium staan? Hieronder vind je het hele programma!