Waarom een goed continuïteitsplan uw relatie 'uit de brand' kan helpen

Waarom een goed continuïteitsplan uw relatie 'uit de brand' kan helpen

Elke ondernemer hoopt dat het niet gebeurt: een calamiteit waardoor zijn bedrijf stilligt. Denk aan langdurige stroomuitval, een fiks datalek of een bedrijfsongeluk. In heel veel gevallen is een verzekering bij lange na niet toereikend. Adviseurs doen er daarom goed aan ondernemers voor te bereiden op wat komen gaat áls er een calamiteit gebeurt.

Want één ding is duidelijk: calamiteiten zijn helaas nooit ver weg. Scroll een dag door de kranten en u leest over bedrijven die zijn getroffen door brand, een hack of bedrijfsongeval. Zelfs dreigend fysiek geweld is van deze tijd.

Adviseur moet het voortouw nemen

Met Business Continuity Management (BCM) beschrijven ondernemers hoe ze onverwachte omstandigheden de baas blijven. De adviseur speelt hierbij een grote rol: die kan het voortouw nemen, het onderwerp op de agenda zetten. Beschikt hij over goede gesprekstechnieken, dan kan hij ondernemers zelfs een drempel over helpen die er gevoelsmatig misschien is.

Want praten over ‘wat als’-scenario’s voelt niet als urgent, zeker niet als het juist lekker loopt in een bedrijf.

Business Continuity Management geeft adviseurs instrumenten om ondernemers effectief voor te bereiden op calamiteiten”

BCM is meer dan risico’s beschrijven

Het is belangrijk om ondernemers te vertellen dat BCM verder gaat dan risico’s inventariseren. BCM omvat vooral ook oplossingen. Van het vastleggen van reële uitwijkmogelijkheden tot een praktisch draaiboek voor (crisis)communicatie.

Een goed continuïteitsplan brengt ook de processen in kaart die onlosmakelijk op gang komen bij een calamiteit. Bijvoorbeeld met belanghebbenden, zoals omwonenden of de gemeente. BCM zorgt ervoor dat een ondernemer niet door deze en andere onvermijdelijke mechanismen wordt overvallen als de nood aan de man is.

Besteed aandacht aan bedrijfscultuur

Mijn tip voor adviseurs: ga met een ondernemer om de tafel zitten en bespreek zijn bedrijfscontinuïteit met hem. Neem hierin ook de bedrijfscultuur mee. Hoe gaan medewerkers bijvoorbeeld om met kritiek of het toegeven van fouten? Met de veiligheidsvoorschriften? Met wachtwoorden? Ook dit zijn risicofactoren die ertoe doen.

Wees creatief in oplossingen

Opleiding Business Continuity Managemen

De opleiding Business Continuity Management geeft adviseurs de instrumenten om ondernemers effectief voor te bereiden op calamiteiten. Inclusief handige tips over gesprekstechnieken. Want áls er een calamiteit gebeurt, kan de nasleep financieel, organisatorisch of emotioneel enorm groot zijn. Daar kan geen verzekering tegenop. Meer weten? Klik hiervoor meer informatie.

Bewandel daarna de weg van oplossingen ‘voor het geval dat’. Ik ken een ondernemer die daar veel baat bij had. Hij runde een productiebedrijf, 400 man groot. Toen er brand uitbrak, was hij stevig geholpen met zijn voorzorgsmaatregelen. Enkele jaren eerder had hij namelijk afspraken gemaakt met zijn concurrent.

Ze spraken toen af dat ze in geval van nood elkaars personeel tijdelijk zouden overnemen. Ook maakten ze afspraken over het beschikbaar stellen van ruimte en machines. Direct na de brand brachten ze samen de afspraken in de praktijk.

Hierdoor heeft de omzet van de getroffen ondernemer niet onder de brand te lijden gehad. Inmiddels beschikt hij weer over een nieuwe productiefaciliteit. Dankzij die samenwerking was zijn continuïteit zeker gesteld.

Dit is een partnerbijdrage van Avéro Achmea. Bekijk hier hun partnerdossier.

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

De Vereende biedt een vangnet voor situaties waarin het niet mogelijk is om bij een reguliere verzekeraar terecht te kunnen. "Wij vervullen een belangrijke maatschappelijke rol door onverzekerbaarheid tegen te gaan", zegt Martin de Ruijter, senior acceptant bij de Vereende. In dit artikel belicht hij de vangnetfunctie van de organisatie en de ambitie om verzekerden uiteindelijk weer een plek te bieden bij een reguliere verzekeraar.

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Verzekeraars kunnen, door constructief om te gaan met klanten met betalingsproblemen, eraan bijdragen dat de financiële problemen van deze groep klanten niet groter worden. Verzekeraars kunnen hen soms zelfs juist helpen deze problemen aan te pakken. Hiervoor is een protocol bij betalingsachterstanden opgesteld waarin regels voor verzekeraars in de omgang met klanten met betalingsproblemen zijn opgenomen. Het gaat daarbij onder andere om communicatie en informatievoorziening, afspraken met incassopartners, meewerken aan schuldsanering en weer verzekeren van mensen die een schuldsaneringstraject hebben doorlopen.

Optreden als bindend adviseur: hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Optreden als bindend adviseur: hoe zit het met de aansprakelijkheid?

In de regel zal een makelaar of taxateur door één opdrachtgever worden ingeschakeld. Voor een taxateur gelden in dat geval onverkort de verenigingsregels om onpartijdig en onafhankelijk te taxeren, ondanks dat er maar één opdrachtgever is. Het kan echter ook voorkomen dat een makelaar of taxateur door meerdere partijen wordt benaderd, of door de rechtbank wordt gevraagd om (vanwege de expertise) als bindend adviseur op te treden. Hoe zit het ook alweer met de eventuele aansprakelijkheid? Cornélie Arnouts, vastgoedadvocaat & beroepsaansprakelijkheid Dentons, legt uit.

Beheerders opgelet: Wet kwaliteit incassodienstverlening in werking

Beheerders opgelet: Wet kwaliteit incassodienstverlening in werking

Op 1 april 2024 is de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) in werking getreden. In het regeerakkoord van eind 2021 is afgesproken dat incassomisstanden effectiever moeten worden bestreden. De Wki is bedoeld om de kwaliteit van de private buitengerechtelijke incassodienstverlening te verhogen en misstanden weg te nemen.