Cyberaanvallen en datalekken belangrijkste aansprakelijkheidsrisico's bestuurders

Cyberaanvallen en datalekken belangrijkste aansprakelijkheidsrisico's bestuurders

Cyberaanvallen en datalekken staan bovenaan de lijst met risico's die bestuurders het meeste zorgen baren. Dit blijkt uit onderzoek naar bestuurdersaansprakelijkheid door Allen & Overy en Willis Towers Watson: D&O: Personal Exposure to Global Risk.

Het onderzoek, voor het zevende achtereenvolgende jaar uitgevoerd, beschrijft de veranderende risicocultuur waarmee topmanagers vandaag de dag te maken hebben.

Dreiging van cyberaanvallen

Dit jaar worden hun zorgen voor het eerst gedomineerd door de dreiging van cyberaanvallen en gegevensverlies. Van de naamloze vennootschappen zei 51 procent dat ze het afgelopen jaar geconfronteerd werden met een significant cyberincident of datalek. In 2017 was dit nog maar 30 procent.

Persoonlijke verantwoordelijkheid

Andere belangrijke resultaten uit het onderzoek: 43 procent van de grote werkgevers en 38 procent van de beursgenoteerde ondernemingen heeft de afgelopen 12 maanden te maken gehad met een regulatoire vordering waarbij een bestuurder was betrokken. Regulatoire onderzoeken blijven dan ook in de top drie van risico’s staan. 60 procent van de respondenten geeft aan dat de regulatoire focus op persoonlijke verantwoordelijkheid de besluitvormingsprocessen beïnvloedt.

Schikkingen met OM

Arnold Croiset van Uchelen, litigation partner bij Allen & Overy Amsterdam: “In Nederland hebben we het afgelopen jaar een aantal grote schikkingen met het OM gezien, en ook in dat soort zaken lopen bestuurders ook altijd persoonlijk risico’s. Optimale bescherming daartegen blijft van groot belang. Door goede advisering, verzekering en al dan niet statutaire afspraken over vrijwaring door de onderneming.”

Datalek

Francis Kean, Executive Director van FINEX bij Willis Towers Watson zei: “Het spectrum van potentiële bronnen van aansprakelijkheid voor bestuurders is breder dan ooit. Bovenop dit alles is daar nog de bijna dagelijkse realiteit voor ondernemingen van een cyberaanval of het risico van een ernstig datalek.”

Download het hele rapport op Allen & Overy

Dit is een partnerbijdrage van Chubb. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van Chubb.

Zijn cyberverzekeringen deeloplossingen? Is een pool de oplossing?

Zijn cyberverzekeringen deeloplossingen? Is een pool de oplossing?

Carola Wijkamp-Hermsen, directievoorzitter bij de Vereende, pleitte onlangs in Assurantie Magazine voor een pool voor cybersecurity. Ook omdat cyberoplossingen per verzekeraar nog niet helemaal uit de verf zouden komen. Is dat een goed idee? We vragen het de cyberspecialisten van broker Marsh en nicheverzekeraar Hienfeld.

Zomercarnaval ging dankzij de Vereende toch door

Zomercarnaval ging dankzij de Vereende toch door

Het Zomercarnaval van Rotterdam brengt elk jaar honderdduizenden mensen op de been. Het feest is inmiddels door Unesco erkend als immaterieel erfgoed. Dit soort grote evenementen zijn echter steeds moeilijker verzekerbaar. Voor de editie 2024 van 'de grootste Caribbean streetparty van Nederland' heeft de Vereende haar vangnetrol ingezet.

Schade bij fatbike-ongeval? Zóveel kan het je kosten

Schade bij fatbike-ongeval? Zóveel kan het je kosten

In de media is de laatste tijd veel aandacht voor ongevallen met (opgevoerde) fatbikes, vaak veroorzaakt door jonge bestuurders, wat helaas tot veel leed leidt. Naast lichamelijk letsel kunnen deze ongevallen ook grote financiële gevolgen hebben voor de veroorzakers, zeker wanneer er geen aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) is afgesloten. Om een beeld te geven van de mogelijke kosten van een ongeval met een fatbike of andere elektrische fiets, bespreken we hieronder vier fictieve casussen.

Porsche botst op lantaarnpaal: verzekering wijst schadeclaim af

Porsche botst op lantaarnpaal: verzekering wijst schadeclaim af

In de nacht van 21 op 22 oktober 2021 gebeurde er een opmerkelijk incident. Meneer X had een eenzijdig ongeval met zijn auto, een Porsche, toen hij de oprit van de snelweg opreed. Zijn auto botste tegen een lantaarnpaal, die vervolgens onder de auto terechtkwam. Met de hulp van twee vrachtwagenchauffeurs werd de lantaarnpaal onder de auto vandaan gehaald en langs de kant van de weg gelegd. Daarna reed meneer X in de verkeerde richting terug en parkeerde zijn auto bij het restaurant waar hij eerder die avond was geweest.