Automatiseer klantcommunicatie en realiseer meetbare resultaten

Automatiseer klantcommunicatie en realiseer meetbare resultaten
Hans de Wit, commercieel directeur bij Postex.

Communicatiespecialist Postex exposeert op dinsdag 26 november tijdens am:dag 2019. Wij spraken alvast met Hans de Wit, commercieel directeur, over hun bedrijf en manier van werken.

Wat willen jullie klanten?

“Communicatie met klanten en tussenpersonen is een belangrijk onderdeel van de dienstverlening van verzekeringsbedrijven,” analyseert Hans. “Verzekeringsbedrijven willen graag klantgericht bezig zijn en de klant centraal stellen. Tegelijkertijd zoekt men naar mogelijkheden om verschillende communicatiekanalen goed in te zetten. Tevens is digitalisering een belangrijk topic voor de bedrijfsvoering en wil men zelfservice stimuleren. Voor financieel dienstverleners is het dus van belang om hier adequaat op in te spelen”.

Welke relevante trends en ontwikkelingen zijn er op jullie vakgebied?

“Postex ondersteunt verzekeringsbedrijven in het automatiseren van klantcommunicatie. Ons online communicatieplatform maakt het mogelijk om documenten en berichten aan te bieden aan de tussenpersoon of de eindklant (of beiden),” legt Hans uit. “Ons cloudplatform regisseert intelligente klantcommunicatie die aansluit bij de actuele en gevalideerde communicatievoorkeur van de relatie. Daardoor hebben verzekeringsbedrijven grip op de communicatie en is inzichtelijk of een digitaal bericht geopend en gelezen wordt. Deze informatie verschaft inzicht in het benutten van het optimale communicatiekanaal.

Momenteel zet het bedrijf maximaal in op ‘automation’. Deze wereldwijde trend, bijvoorbeeld ook zichtbaar op het vlak van marketing, zorgt ervoor dat op basis van gedrag automatisch vervolgacties worden getriggerd en resultaten aantoonbaar kunnen worden beïnvloed.  Door de mogelijkheden van ‘automation’ is het mogelijk om verschillende communicatie workflows te ontwerpen waarmee de ideale klantreis kan worden gefaciliteerd.

Door het automatiseren van klantcommunicatie kunnen tijd- en contextafhankelijk ‘triggers’ worden gegeven. Denk bijvoorbeeld aan een automatische SMS-reminder als de prolongatienota nog niet is betaald. Hierdoor kan bijvoorbeeld lees- en betaalgedrag positief worden gestimuleerd en ontstaan meetbare resultaten binnen ons platform.

Ook kunnen klanten eenvoudig worden gestimuleerd om de MijnOmgeving van het verzekeringsbedrijf te bezoeken. Doordat wij tevens online betaalgemak bieden, zoals iDEAL of digitale incassomachtigingen, kunnen betalingen sneller en efficiënter afgehandeld worden. Communicatie wordt op deze manier geautomatiseerd en transparant gemaakt voor alle partijen.”

Waarom bestaan jullie nog over tien jaar?

“Door onze branchegerichte aanpak zijn we in staat om met onze oplossingen in te spelen op actuele en specifieke vraagstukken. Zo hebben we in de afgelopen jaren, in co-creatie met onze klanten, concrete toepassingen gelanceerd zoals de adviseursmodule (genomineerd voor de NVGA am: Innovatieprijs).

We volgen belangrijke trends en voegen nieuwe toepassingen toe aan ons platform zoals bijvoorbeeld Apple Pay, TIKKIE en digitale toepassingen voor de groene kaart (eWallet). Door ons gestage ontwikkelproces en de samenwerking met klanten en partners blijven we innovatie toevoegen op het gebied van klantcommunicatie en betaalservices.

Door de mogelijkheden van ‘automation’ is het mogelijk om verschillende communicatie workflows te ontwerpen”

Op am:dag 2019 laten wij graag zien dat zowel eindklanten, tussenpersonen als verzekeringsbedrijven gebaat zijn bij laagdrempelige, slimme communicatie via het kanaal dat het beste aansluit bij de klant,” legt Hans uit.

“Doordat berichten veilig afgeleverd worden in de huisstijl van de adviseur of het verzekeringsbedrijf, ontstaat voor de eindklant een optimale digitale ervaring."

Postex heeft inmiddels tientallen verzekeringsbedrijven als klant en heeft bij talloze organisaties invulling gegeven aan de ‘digitale transformatie’. Zowel provinciale advieskantoren, huisvolmachten als serviceproviders en verzekeraars werken met het schaalbare platform.

"Daarnaast is onze oplossing volledig geïntegreerd met ERP-systemen van diverse toonaangevende partners zoals bijvoorbeeld ANVA en CCS. Op onze stand lichten wij diverse referentie cases toe en brengen we bezoekers ook graag in contact met onze ambassadeurs binnen de sector.”

Postex is op am:dag 2019 te vinden op stand 14.

Dit artikel is gesponsord door Postex.

v.l.n.r. Klaas Wilting (Namaco), Fijko Vos (Namaco), Eric-Jan van den Berg (VKG).

'Dankzij VKG konden we met vertrouwen een portefeuille overnemen'

Adviseurs helpen, hen in hun kracht zetten en zo lokale aanspreekpunten behouden. Dat maakt VKG heel concreet met de ondersteuning via Portefeuille Match en via Full BackOffice. Daarmee kun je als adviseur opschalen, groeien en zelfs complete portefeuilles overnemen. VKG hielp onder andere Namaco in Groningen precies daarmee.

AFM over consolidatie: 'Vraag is of private equity vele beloftes wel waarmaakt'

AFM over consolidatie: 'Vraag is of private equity vele beloftes wel waarmaakt'

Consoliderende financiële dienstverleners dreigen het klantbelang uit het oog te verliezen, zeker wanneer private equity erbij betrokken is. Maar voor kleinere spelers is de druk om aan alle wetten en regels te voldoen weer immens. Lastig, erkent de toezichthouder tijdens een toelichting op haar jaarlijkse risicotrendrapport.

Insurance Data en Grijpma AsG fuseren

Insurance Data en Grijpma AsG fuseren

Consultancybedrijf voor verzekeraars en intermediairs Grijpma AsG is gefuseerd met databedrijf binnen de verzekeringsbranche Insurance Data.

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Het verzekeren van een groot agrarisch bedrijf vraagt om een aanpak die soepel en efficiënt verloopt. Dit is een vak apart, waarbij maatwerk en specialisme essentieel zijn. Klaverblad werkt nauw samen met verzekeringsadviseurs om alles op rolletjes te laten lopen. In dit artikel lees je hoe zij, aan de hand van een recente case, inspelen op de behoeften van agrarische ondernemers en adviseurs ondersteunen om hun klanten optimaal te bedienen.