Alles over Telematica

Lemonade richt focus weer op Nederland
Lemonade richt focus weer op Nederland

Insurtech Lemonade heeft de omzet vorig jaar in Europa ruim verdubbeld, maar volgens Head of Europe Ron Voortman zal de groei dit jaar nog indrukwekkender zijn. De laatste twee jaar stonden in het teken van het opstarten van de activiteiten in het Verenigd Koninkrijk en het groeien van de Franse markt, maar de komende periode wordt de focus ook weer naar het Nederlandse bedrijf verlegd.

Traksi bestelbusverzekering live: 'Verwachtingen van het product zijn hoog'
Traksi bestelbusverzekering live: 'Verwachtingen van het product zijn hoog'

Traksi heeft een verzekering voor bestelbussen gelanceerd. Net als de taxiverzekering van Traksi, wordt door middel van telematica de premie bepaald op basis van het rijgedrag van de bestuurder. De verzekering werd vorig jaar al verwacht, maar mede-oprichter van Traksi Maurits Basters laat weten bewust de tijd te hebben genomen om de verzekering op meerdere plekken te toetsen. Vier vragen aan Basters.

Online magazine AM Innovatie & Digitalisering
Online magazine AM Innovatie & Digitalisering

Het nieuwe online magazine van AM dat deze week is verschenen staat in het teken van innovatie en digitalisering.

Boertjes (Allianz): 'Instructie wint van telematica bij terugdringen schadelast'
Boertjes (Allianz): 'Instructie wint van telematica bij terugdringen schadelast'

Is telematica de oplossing voor schadelastreductie in het zakelijke wagenpark? "Ja", zegt Erik Boertjes, head of Automotive Partnerships bij Allianz. "In theorie heeft het zeker potentie, al is die lastig in een getal uit te drukken."

AM Expertpanel: 'Telematica voor wagenparken is ook cherrypicking'
AM Expertpanel: 'Telematica voor wagenparken is ook cherrypicking'

Een intermediair die een wagenpark moet onderbrengen, zal merken dat de keuze niet heel uitgebreid is. Aanbieders trachten de verzekerbaarheid te verbeteren met telematica. Kastjes in de auto's die het rijgedrag registreren, en die uiteindelijk tot een veiliger, efficiënter en duurzamer wagenpark moeten leiden. Het AM Expertpanel is niet alleen maar positief.

Nationale-Nederlanden haalt Hello Mobility weer binnenboord
Nationale-Nederlanden haalt Hello Mobility weer binnenboord

The RoadsafetyLAB wordt overgenomen door Nationale-Nederlanden. De verkeersveiligheidsspecialist (voorheen VVCR-Prodrive) is onder meer eigenaar van Hello Mobility, dat het bedrijf in 2021 kocht van NN. Met de overname van RoadsafetyLAB wil NN de ontwikkeling van Hello Mobility versnellen en zo de verzekerbaarheid van grotere wagenparken verbeteren.

Traksi internationaliseert enkel met lokale partner: 'Alleen zo kan het werken'
Traksi internationaliseert enkel met lokale partner: 'Alleen zo kan het werken'

Rijgedragverzekeraar Traksi gaat begin 2023 een verzekering voor bestelwagenbezitters en vlootbeheerders lanceren. In oktober begon Bouy Underwriting Agency, het zelfstandige volmachtbedrijf van Traksi, een volmachtrelatie met Maas Lloyd om onder andere dit schadepakket verder uit te bouwen. Hoe bereik je de doelgroep die huiverig is voor de telematica? En hoe pakt mede-oprichter van Traksi, Maurits Basters, de internationalisering aan? AM vroeg het hem.

Vereende wil taxichauffeurs met inbouwkastje aan reguliere verzekeraar helpen
Vereende wil taxichauffeurs met inbouwkastje aan reguliere verzekeraar helpen

Taxichauffeurs die al jaren schadevrij rijden zouden best naar een reguliere verzekeraar kunnen. Om de gewone aanbieders daarvan te overtuigen, gaat de Vereende telematica in taxi's inbouwen om zo de best rijdende chauffeurs eruit te filteren. Volgens marketing- en acceptatiemanager Bert Sonneveld zal de Vereende er tot op Verbondsniveau voor pleiten om deze bestuurders weer op te nemen. De kastjes zijn niet verplicht en afgezien van de borg (85 euro) gratis voor chauffeurs.

Traksi breidt werkterrein uit naar bedrijfswagenmarkt
Traksi breidt werkterrein uit naar bedrijfswagenmarkt

De rijgedragverzekeringen van Traksi zijn vanaf volgend jaar ook af te sluiten door bestelwagenbezitters en vlootbeheerders. Volgens medebedenker van het concept Maurits Basters zal het principe hetzelfde zijn, maar wordt er meer gesegmenteerd op risico. "Een lager risico kan met minder telematica af dan een groter risico", zegt Basters. Hij verwacht dat Traksi voor bestelauto's vanaf het vroege voorjaar van 2022 operationeel zal zijn.

Rijstijlverzekeraars kunnen veel leren van puppytraining
Rijstijlverzekeraars kunnen veel leren van puppytraining

Iedereen die wel eens een puppy heeft opgevoed kent de frustratie: pup mag los en besluit vervolgens volstrekt zijn of haar eigen gang te gaan. Pas als je als een visverkoper op de Albert Cuyp door het park buldert overweegt meneer of mevrouw een eventuele terugkeer. Maar niet nadat puppy eerst nog even vlak voorlangs een fietser is gerend en daarna een halve kilo kattenpoep heeft opgegeten.