Alles over ADAS

Lowtech efficiënter en effectiever voor schadelastbeheersing dan hightech

Lowtech efficiënter en effectiever voor schadelastbeheersing dan hightech

Jaren geleden publiceerde Trend-Rx met een collega consultant een rapport waarin we het de facto einde van schadeverzekeraars voorspelden. Briljante technologie en ongelimiteerde data met de bijbehorende even ongelimiteerde analyse zouden schadegevallen vrijwel volledig voorkomen en schadeverzekeraars, en daarmee assurantieadviseurs, overbodig maken. We genereerden er de nodige aandacht mee en stelden daarna al snel vast dat we eigenlijk behoorlijk veel onzin hadden verkondigd. We waren vol in de val van techno-optimisme gestapt.

Doorgeschoten premiedifferentiatie staat haaks op solidariteit

Doorgeschoten premiedifferentiatie staat haaks op solidariteit

Onlangs liet ik mij op het podium bij AM Next Level ontglippen dat de aanwezigheid van rijhulpsystemen geen reden is voor premieverlaging bij de verzekering van een auto.

V.l.n.r. Frank Ruygrok, Arno Onink en Bart van de Laak

Arno Onink op AM Next Level: 'Rijhulpsystemen geen reden voor premiekorting'

Kosten rijhulpsystemen verzekeraars geld of besparen ze juist geld? Deze vraag stond centraal tijdens het debat over mobiliteit op AM Next Level in DeFabrique in Utrecht. Mobiliteitsonderzoeker en AM-columnist Arno Onink en Frank Ruygrok, branchemanager schadeherstel bij Bovag, gingen met AM-hoofdredacteur Bart van de Laak hierover in gesprek.

AMdag? Next Level! 1 november in DeFabrique met Gregory Sedoc en nog veel meer

AMdag? Next Level! 1 november in DeFabrique met Gregory Sedoc en nog veel meer

Het mooiste uitje voor de verzekeringsprofessional is compleet vernieuwd! Schrikken? Welnee, handen schudden, borrelen en bijpraten, dat kan natuurlijk nog steeds. Maar we gaan ook de degens kruisen in het Insights Café, waar we onder leiding van Merel Westrik en scherpe spraakmakers de resultaten uit het AM Zomeronderzoek bespreken. Nog niet aangemeld? Doe het vandaag nog!

Autopremies moeten omhoog door rijhulpsystemen

Autopremies moeten omhoog door rijhulpsystemen

De laatste twee jaren hebben de autoportefeuilles van de verzekeraars, vooral dankzij de coronacrisis, prachtige rendementen laten zien. In totaal verdienden de verzekeraars volgens berekeningen van Trend-Rx in 2020 en 2021 ruim € 600 miljoen aan autoverzekeringen. Helaas € 2 miljard te weinig om de verliezen uit de rest van het vorige decennium goed te maken, maar toch een fraai resultaat. De grootste bedreiging van deze mooie rendementen komt uit een voor velen onverwachte hoek.

Al die sensoren in een moderne auto, wat doen die met de schadelast?

Al die sensoren in een moderne auto, wat doen die met de schadelast?

Ongelukken zouden veel minder vaak voor moeten komen met alle hightech rijhulpsystemen (ADAS) in een moderne auto. Maar als je crasht, dan zijn de herstelkosten meteen fors. Word je als verzekerde wel wijzer van al die techniek? Zit er een grens aan de ADAS-vooruitgang? AM wil weten hoe jij over dit onderwerp en enkele andere autoverzekeringsvraagstukken denkt. In het AM Zomeronderzoek laat je je stem horen!

Al die sensoren in een moderne auto, wat doen die met de schadelast?

Al die sensoren in een moderne auto, wat doen die met de schadelast?

Ongelukken zouden veel minder vaak voor moeten komen met alle hightech rijhulpsystemen (ADAS) in een moderne auto. Maar als je crasht, dan zijn de herstelkosten meteen fors. Word je als verzekerde wel wijzer van al die techniek? Zit er een grens aan de ADAS-vooruitgang? AM wil weten hoe jij over dit onderwerp en enkele andere autoverzekeringsvraagstukken denkt. In het AM Zomeronderzoek laat je je stem horen!

Nieuw online autoschadeherstelplatform in de lucht

Nieuw online autoschadeherstelplatform in de lucht

De AutoTech Alliantie, een vereniging van 104 schadeherstelbedrijven door heel Nederland, komt met een nieuw online platform om kennis en veiligheidsbewustwording binnen de autoschadebranche te kunnen borgen. Het online trainingsplatform is ontwikkeld door TagPoint Training, een bedrijf dat zich richt op veiligheidstrainingen. De nieuwe trainingsomgeving is AutoTechPoint gedoopt.

Is schade veroorzaakt terwijl u zelf de ADAS heeft uitgeschakeld, verzekerd?

Feit of fabel: schade veroorzaakt terwijl ADAS is uitgeschakeld, is verzekerd

ADAS - Advanced Driver Assistance Systems. Of in gewoon Nederlands: rijhulpsystemen in de auto. ADAS worden steeds verder ontwikkeld en worden steeds meer de standaard in nieuwe auto's. Wat is de stand van zaken op het gebied van verzekeren? Wat als uw klant schade veroorzaakt terwijl hij zelf de ADAS heeft uitgeschakeld, is hij dan wel of niet verzekerd?