Over corona: “Zes weken heb ik fysiek op het kantoor kunnen werken terwijl de rest er ook was. Dat is niet heel lang. Aan de andere kant leer je een organisatie ook wel kennen als het opeens heel anders gaat en ze andere dingen moeten doen dan dat ze gewend zijn. Je ziet hoe stressbestendig ze zijn.”
Over het toezicht: “We hebben onze monitoring van de sector geïntensiveerd. Op allerlei terreinen. Verzekeraars en verzekeringsadviseurs hebben dat ongetwijfeld ook ervaren. We hebben meer contact met ze gezocht.”
Over het prioriteitenlijstje van de AFM: “Wij vinden het belangrijk dat de adviseurs in business blijven. Dat betekent dat hij/zij met de tijd mee moet. Wij denken dat het accent dan niet enkel en alleen moet liggen op het verkopen van een product, maar ook op de nazorg. En veel kan echt op een digitale wijze. Vroeger was het veel werk, al die administratie, maar nu kan het met een druk op de knop inzichtelijk worden. Nadenken over dat digitale traject is noodzakelijk om een goede bedrijfsvoering te houden. Ook wordt het aanbod van producten steeds groter. Het is de vraag of je van al die producten nog wel alles kunt weten. Moet je je niet specialiseren? Of moet je nauwer gaan samenwerken met anderen? Daar moeten ze echt over nadenken. Alles met je kantoor willen afdekken…dat is ook een beetje van vroeger.”
Het hele interview met AM staat hier.