De vroegere Stint was een elektrische bolderkar die in meerdere uitvoeringen leverbaar was. Het bekendst, of misschien het beruchtst, was de Stint die werd gebruikt door kinderdagverblijven om kinderen te vervoeren van school naar de kinderopvang/buitenschoolse opvang en vice versa. Deze vernieuwde Stint heeft een andere naam gekregen: de BSO-bus.
Iedereen kan zich het afschuwelijke ongeluk nog wel herinneren waarbij vorig jaar september in Oss twee zwaargewonden vielen en vier overleden kinderen te betreuren waren door een ‘op hol geslagen’ Stint. Dit ongeluk was reden voor de minister van I&W om de Stint kort daarna niet meer toe te staan voor gebruik op de openbare weg.
Wat is er veranderd?
Nadat de fabrikant van de Stint het voertuig op verschillende onderdelen heeft aangepast, en na uitvoerige en strenge keuringen door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) is de BSO-bus weer toegestaan voor gebruik op de openbare weg en zal dus weer te zien zijn in het dagelijks verkeersbeeld.
Qua uiterlijk lijkt de nieuwe BSO-bus nog veel op de oude Stint, maar toch is er veel veranderd. Zo is er nu een communicatiebox aanwezig. De sensoren in deze ‘blackbox’ registreren onder andere temperatuur, gps, acceleratie en hoeksnelheid (gyroscoop). Afwijkend rijgedrag wordt anoniem gesignaleerd en er wordt bijgehouden of de BSO-bus toe is aan onderhoud of vervanging. De verzamelde informatie is AVG-proof.
Opvallend rijgedrag wordt bijvoorbeeld geregistreerd, maar wordt uitsluitend gebruikt om als incidentmelding te dienen waarop een gebruiker kan reageren. Het doel van de communicatiebox is anoniem info delen, en incidenten die gelogd worden, kunnen overleggen aan organisaties. Maar uitsluitend als ongedefinieerde info aangezien incidentenmeldingen gedaan dienen te worden door de gebruikers zelf. De gebruikers van de BSO-bus kunnen zelf aangeven waardoor dat incident heeft plaatsgevonden. Denk hierbij aan vol beladen een hoge stoeprand op rijden; dat kan uiteindelijk tot gevolg hebben dat de wielophanging uit positie komt waardoor de uitlijning van de wielen niet meer goed loopt en daardoor slijtage anders verloopt, wat weer kans geeft op lekke banden.
GPS-posities
Met behulp van de gps-posities kunnen organisaties controleren of hun voertuigen op veilige routes worden ingezet. Ook krijgt de BSO-bus zijspiegels, een beensteun voor de bestuurder en een rolkooi. De rolkooi is een stalen constructie, die de kinderen beschermt bij het omrollen van de bolderkar. Verder zijn het besturingssysteem, het remsysteem en het schakelsysteem van de BSO-bus vernieuwd en veiliger gemaakt.
Naast de BSO-bus voor vervoer van kinderen komen er andere Stint-varianten. Dat worden dan bijvoorbeeld cargo-modellen die onder andere gebruikt kunnen worden voor het bezorgen van post(pakketten) en is er de pick-up-bolderkar die kan worden gebruikt in de (gemeentelijke) groenvoorziening of voor stadsreiniging.
BSO-bus verzekeren
In de reguliere markt zijn er mogelijkheden om een BSO-bus te verzekeren. Maar dat geldt niet voor alle BSO-bussen. Vanuit hun vangnetrol wil De Vereende daarom voor de BSO-bussen die niet door de reguliere markt verzekerd kunnen worden, een oplossing bieden.
De Vereende heeft haar acceptatiebeleid voor de WA-verzekering op de vernieuwde BSO-bus aangepast. Zij stellen onder andere voorwaarden aan de bestuurder van de BSO-bus en geven aan de bestuurder het dringende advies mee dat zoveel mogelijk moet worden gereden op de aangewezen ‘veilige routes’ met deze bolderkar. Veilige routes zijn bijvoorbeeld woonerven, wegen met een maximum snelheid van 30 kilometer per uur, fietspaden die zijn gescheiden van wegen voor snelverkeer, kruisingen die zijn voorzien van verkeersregelinstallaties.
Meer weten over de voorwaarden? Neem contact op.
In dit artikel is gebruik gemaakt van informatie van Stintum, het Ministerie van I&W, en van kinderopvangtotaal.nl
Dit is een partnerbijdrage van de Vereende. Bekijk hier een volledig overzicht van al hun partnerberichten.