Henri Veldsink (foto) nam in 2019 de verantwoordelijkheden over van zijn vader Jan Veldsink, die samen met zijn vrouw Elly het bedrijf oprichtte in 1979. De Veldsink Groep breidde de afgelopen jaren flink uit en telt nu meer dan 56 vestigingen. Henri Veldsink zegt de groei te willen blijven voortzetten samen met zijn zus Jeannette. Samen zijn zij eigenaar en voeren zij de directie van de groep. Tijdens het debat in de Week van AM komt onder meer de soms moeilijke verhouding tussen verzekeraar en intermediair ter sprake. Maar de kloof tussen beide partijen lijkt zich iets te verkleinen, constateert Veldsink. Hoe ervaart u de relatie met de verzekeraar anno 2020?
“Ik loop al best een tijd mee en ik moet zeggen dat ik nu een stuk positiever ben dan een paar jaar geleden. Wij zien dat ze beter naar het intermediair luisteren, meer hun best doen en ook zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Dat is in het verleden wel anders geweest.”
Hoe verklaart u die ontwikkeling?
“Haha, dat zou je aan verzekeraars moeten vragen. Wat meespeelt is dat wij als intermediairs niet stil hebben gezeten. Waar wij in het verleden bijna een administratiekantoor waren, hebben we ons veel meer ontwikkeld tot een kwalitatieve dienstverlener die meer tijd en aandacht aan de klant besteedt. Met goede klantendossiers en meer omvattende adviezen. Een ontwikkeling die in gang is gezet door onder meer de voortschrijdende techniek en de tijdgeest. En ja, ook strengere wetgeving speelt daarin een rol.
“Intermediairs hebben hun gezamenlijk marktaandeel dan ook weten te vergroten. Anderzijds hebben verzekeraars in het verleden geen consistente keuzes gemaakt. Bij verzekeraars waar directies het snelst wisselen is relatief veel inconsistentie. Allerlei typen risico’s werden voor veel verzekeraars minder acceptabel. Denk aan verzekeringen voor recyclingbedrijven en aan verzekeringen voor rieten daken aan de particuliere kant.
“De verzekeraar maakt daarbij keuzes die eigenlijk door de klant gemaakt moeten worden. Maar goed, we hebben dat als intermediair uiteindelijk altijd goed kunnen oplossen voor de klant. Verzekeraars hebben ook allerlei probeersels verbrand. Op een enkeling na hebben veel online labels het niet gered. Inmiddels blijkt dat veel klanten prijs stellen op een persoonlijk advies. Dat kan deels vanuit een callcenter, maar onze klant wil het liefst een persoonlijk advies uit de buurt. Het intermediair wordt dus weer omarmd en dat merken we gelukkig ook in de communicatie met verzekeraars.”
De Veldsink Groep is flink gegroeid. Vorig jaar namen jullie Driekleur verzekeringen en Cascade in Assen over. Worden jullie niet te groot om dit persoonlijke verhaal te kunnen blijven vertellen?
“Ik ben letterlijk grootgebracht met de filosofie dat groei goed is. En die gebruik ik ook bedrijfsmatig. Maar dan wel volgens de gedachtegang dat het niet moet gaan om enkel omzet. Bij ons gaat het om het centraal stellen van de klant en het innoveren van diensten. Groei in de juiste zin van het woord betekent voor ons: je best doen en dingen leren. Net zoals je dat doet bij het opvoeden van kinderen. Als je dingen goed doet en daarvoor wordt gecomplimenteerd, ga je groeien. Een opvatting die je terugvindt in de zogeheten Growth Mindset, waarvan we als Veldsink Groep aanhanger zijn. Daarmee zijn we groot geworden door klein te blijven: we werken met relatief kleine vestigingen. Zo kunnen we ons ook blijven focussen op de kleine dingen. We zijn een echt familiebedrijf met persoonlijke aandacht voor onze werknemers en klanten.”
Maar zijn er dan geen grenzen aan die groei? Is er geen ideale omvang voor de Veldsink Groep die u nastreeft?
“Nee. We vinden wel dat je groot genoég moet zijn in alles wat je doet. Voor ons betekent dit dat we flinke omvang willen hebben op het gebied van advisering en dienstverlening. We zijn naast adviseur ook serviceprovider en aanbieder van arbodiensten.”
Welke impact heeft corona op de Veldsink Groep?
“Wij adviseren zowel particuliere als zakelijk relaties over alle branches dus onze portefeuille is een afspiegeling van de samenleving. Wij zullen de gevolgen wat later gaan voelen omdat de schademarkt nou eenmaal laat-cyclisch is. Tegelijkertijd kan de Veldsink Groep wel tegen een stootje en maken wij ons geen zorgen over onze continuïteit. Tenslotte is ook tegenslag een kans op groei.”