'Zie risico's niet als bedreiging maar als kans'

'Zie risico's niet als bedreiging maar als kans'

Met de huidige coronacrisis en de gevolgen daarvan voor het bedrijfsleven, is risicomanagement actueler dan ooit. Toch heeft het vaak niet de eerste prioriteit van ondernemers, stelt Arnoud van der Bend, risicoconsultant en specialist schadeverzekeringen bij Achmea. We vroegen hem naar zijn visie op risicomanagement, en hoe adviseurs ondernemers kunnen helpen om dit succesvol toe te passen.

'Ondernemers zijn zich door de coronacrisis ineens flink meer bewust van risico’s. Maar het in kaart brengen van eventuele calamiteiten vraagt om constante aandacht. Mijn ervaring is dat veel ondernemers denken dat ze risico’s afdekken door zich goed te verzekeren. Maar dat is maar deels waar. Want de grootste problemen ontstaan juist door onverzekerbare of onvoorziene schade. Een verzekering keert de schadekosten uit, maar hoe zit het met weggelopen klanten of leveringsproblemen van toeleveranciers?  Door weinig rekening te houden met deze vormen van schade, lopen organisaties, ondanks dat ze verzekerd zijn, meer risico op een faillissement na een calamiteit.'

Risicomanagement geeft ondernemers grip

'Ondernemers hebben van nature een positieve instelling. De focus ligt op groei en het realiseren van doelstellingen. In de praktijk zie ik dan ook vaak dat risicomanagement niet de eerste prioriteit krijgt: met bedreigingen wordt pas rekening gehouden als er een calamiteit is. En daar zit de crux. Door op voorhand mogelijke risico’s in kaart te brengen en daarop te anticiperen, vormen ze niet langer een bedreiging maar juist een kans om ook in zwaar weer de bedrijfsdoelstellingen te halen.'

Risicoanalyse helpt bij succesvolle doorstart

'Met de coronacrisis, Brexit en de handelsoorlog tussen Amerika en China leven we op dit moment in een onzekere tijd: de ideale voedingsbodem voor het ontstaan van risico’s. Ondanks dat je geen invloed hebt op deze macro-economische factoren of impactvolle gebeurtenissen dichter bij huis zoals een brand, kun je wel bedenken wat de mogelijke gevolgen zijn voor de onderneming. Aan de hand van een dreigingsanalyse op het primaire proces, komen de mogelijke calamiteiten op tafel.'

Risicomanagement is geen eenmalige exercitie”

'Door verschillende scenario’s en protocollen uit te werken, ligt er direct een plan klaar voor als een calamiteit zich voordoet. Er is dan al nagedacht over realistische maatregelen. Denk bijvoorbeeld aan afspraken met concurrenten, die in geval van brandschade een deel van het productieproces overnemen. De kans op een succesvolle doorstart is dan vele malen groter, dan wanneer je op dat moment nog alles moet regelen.'

'Risicomanagement is dan ook geen eenmalige exercitie. Om blijvend effectief te zijn, is het nodig om binnen de organisatie mensen aan te wijzen die risicobeheersing aan hun takenpakket toevoegen.'

Van verzekering- naar risicogesprek

'Om ondernemers meer bewust te maken van de meerwaarde van risicomanagement, is een belangrijke rol weggelegd voor adviseurs. Ga in plaats van het gesprek aan over verzekeringen eens breder kijken en samen met uw relatie de mogelijke risico’s in kaart brengen. Een goede voorbereiding en het stellen van de juiste vragen zijn doorslaggevend voor het succes van zo’n gesprek.'

'Tip: maak het concreet en praat in voorbeelden: Je bedrijfspand is tot de grond afgebrand. 150 man personeel staat voor de poort, maar ze kunnen niet naar binnen. Klanten en leveranciers bellen, de pers staat op de stoep. Wat doe je?'

Lees meer over risicomanagement op deze themapagina.

Dit is een partnerbijdrage van Avéro Achmea. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van Avéro Achmea.

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

De Vereende biedt een vangnet voor situaties waarin het niet mogelijk is om bij een reguliere verzekeraar terecht te kunnen. "Wij vervullen een belangrijke maatschappelijke rol door onverzekerbaarheid tegen te gaan", zegt Martin de Ruijter, senior acceptant bij de Vereende. In dit artikel belicht hij de vangnetfunctie van de organisatie en de ambitie om verzekerden uiteindelijk weer een plek te bieden bij een reguliere verzekeraar.

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Verzekeraars kunnen, door constructief om te gaan met klanten met betalingsproblemen, eraan bijdragen dat de financiële problemen van deze groep klanten niet groter worden. Verzekeraars kunnen hen soms zelfs juist helpen deze problemen aan te pakken. Hiervoor is een protocol bij betalingsachterstanden opgesteld waarin regels voor verzekeraars in de omgang met klanten met betalingsproblemen zijn opgenomen. Het gaat daarbij onder andere om communicatie en informatievoorziening, afspraken met incassopartners, meewerken aan schuldsanering en weer verzekeren van mensen die een schuldsaneringstraject hebben doorlopen.

Optreden als bindend adviseur: hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Optreden als bindend adviseur: hoe zit het met de aansprakelijkheid?

In de regel zal een makelaar of taxateur door één opdrachtgever worden ingeschakeld. Voor een taxateur gelden in dat geval onverkort de verenigingsregels om onpartijdig en onafhankelijk te taxeren, ondanks dat er maar één opdrachtgever is. Het kan echter ook voorkomen dat een makelaar of taxateur door meerdere partijen wordt benaderd, of door de rechtbank wordt gevraagd om (vanwege de expertise) als bindend adviseur op te treden. Hoe zit het ook alweer met de eventuele aansprakelijkheid? Cornélie Arnouts, vastgoedadvocaat & beroepsaansprakelijkheid Dentons, legt uit.

Beheerders opgelet: Wet kwaliteit incassodienstverlening in werking

Beheerders opgelet: Wet kwaliteit incassodienstverlening in werking

Op 1 april 2024 is de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) in werking getreden. In het regeerakkoord van eind 2021 is afgesproken dat incassomisstanden effectiever moeten worden bestreden. De Wki is bedoeld om de kwaliteit van de private buitengerechtelijke incassodienstverlening te verhogen en misstanden weg te nemen.