Letselschade: goede samenwerking leidt tot beste resultaat

Letselschade: goede samenwerking leidt tot beste resultaat

Goede samenwerking leidt tot het best mogelijke resultaat; dat blijkt zeker ook uit onderstaand praktijkverhaal waarbij een personenschadedeskundige van Nostimos gelijk planmatig te werk gaat na een ernstig ongeval.

Op een mooie septemberdag wil een actieve gepensioneerde weduwnaar met z’n boodschappentas over het zebrapad naar de parkeerplaats lopen als hij wordt geschept door een auto. De klap was dusdanig hard dat de man werd gelanceerd en heel ongelukkig terechtkwam. Per ambulance werd hij naar het ziekenhuis gebracht waar bleek dat hij aan de klap een gebroken elleboog en arm, een enorme open wond aan z’n arm, opgerekte kruisbanden, letsel aan zijn knie en ingescheurde enkelbanden had overgehouden.

Geen volledig herstel

Maar liefst elf dagen moest de man in het ziekenhuis blijven. Direct al in die fase heeft de personenschadedeskundige contact gezocht met zijn zoon en schoondochter, de belangenbehartigers van de familie, om een goed beeld te krijgen van de man en zijn situatie. Vervolgens is hij overgeplaatst naar een revalidatiecentrum, waar een gesprek volgde met de man zelf en zijn belangenbehartigers. Ondanks de goede zorgen van het medisch en verplegend personeel was er geen kans op volledig herstel. Zijn knie is zodanig beschadigd dat hij blijvend een brace moet dragen.

De grote open wond aan z’n arm wilde maar moeilijk genezen. Dit in combinatie met letsel aan z’n schouder zorgde ervoor dat hij die arm nog maar beperkt kon gebruiken. Reiken en boven z’n hoofd tillen was niet meer mogelijk. Waar hij voor het ongeval nog allerlei hand- en spandiensten leverde bij het bedrijf van zijn zoon, is hij na vijf maanden revalidatiecentrum zelfs niet in staat om goed voor zichzelf te zorgen.

Wel kans om terug te keren naar huis

Toen na vier maanden revalidatie de stand van zaken opgemaakt kon worden, gaf de cliënt aan heel graag spoedig terug te keren naar z’n eigen huis. Nostimos is daarop in overleg gegaan met zowel de man zelf, zijn zoon, de verzekeraar en een medisch adviseur om vast te stellen wat er nodig was om terugkeer mogelijk te maken. Het Wmo-loket van de gemeente kreeg hierbij ook een belangrijke taak.

Door het gezamenlijk optrekken van betrokken partijen kon hij weer zelfstandig wonen”

Doordat partijen zich coöperatief opstelden, er regelmatig onderling contact was, de juiste paden werden bewandeld en afspraken werden nagekomen, kon de man toch weer terugkeren naar z’n eigen, inmiddels aangepaste, woning. Z’n eigen auto kon hij niet meer rijden, maar in eerste instantie kreeg hij de beschikking over een scootmobiel, zodat hij niet volledig aan huis gekluisterd was. In een latere fase werden de mogelijkheden van een aangepaste auto verkend.

Goede samenwerking voor het beste resultaat

Vanzelfsprekend had cliënt nooit slachtoffer willen zijn van het ongeval. Maar waar de vooruitzichten de eerste maanden echt negatief waren, is hem door het gezamenlijk optrekken van betrokken partijen toch de mogelijkheid geboden om weer zelfstandig in z’n eigen huis te wonen. Dit lukt alleen door nauw contact te houden met een cliënt, goed te luisteren naar de wensen en beperkingen en op basis daarvan een realistisch plan neer te leggen. Goede samenwerking en persoonlijk contact zijn daarbij cruciaal. En precies dat is wat Nostimos hoog in het vaandel heeft staan.

Wilt u meer weten over de werkwijze van Nostimos Letselschadedeskundigen? Bel dan 088 - 667 84 66 of stuur een e-mail naar nieuw@nostimos.nl.

Dit artikel is gesponsord door Nostimos. 

Klaverblad: 'Ook preventie rondom AOV vraagt om maatwerk'

Klaverblad: 'Ook preventie rondom AOV vraagt om maatwerk'

Als het aankomt op preventieve hulp rondom arbeidsongeschiktheid is er geen one-size-fits-all. Daarbij komt dat ondernemers het toch vaak lastig vinden om zelf op tijd aan de bel te trekken óf überhaupt niet weten van het bestaan van preventieve hulp vanuit de verzekeraar. "Daarom is juist dat persoonlijke contact ook zo belangrijk, om zo te kunnen signaleren en door te kunnen vragen", zegt Conny Pronk, claimbehandelaar AOV bij Klaverblad. "Een AOV vereist op alle vlakken maatwerk. En dat geldt zeker ook voor preventie."

Zijn cyberverzekeringen deeloplossingen? Is een pool de oplossing?

Zijn cyberverzekeringen deeloplossingen? Is een pool de oplossing?

Carola Wijkamp-Hermsen, directievoorzitter bij de Vereende, pleitte onlangs in Assurantie Magazine voor een pool voor cybersecurity. Ook omdat cyberoplossingen per verzekeraar nog niet helemaal uit de verf zouden komen. Is dat een goed idee? We vragen het de cyberspecialisten van broker Marsh en nicheverzekeraar Hienfeld.

Nieuw oordeel in fjordenpaardenzaak: val ongediplomeerde ruiter niet voor rekening NN

Nieuw oordeel in fjordenpaardenzaak: val ongediplomeerde ruiter niet voor...

Een manegehouder draait toch zelf op voor een deel van de letselschade die een vrouw bij een val opliep toen zij zonder ruiterdiploma deelnam aan een tocht met gehuurde paarden. Het gerechtshof in Arnhem oordeelt dat aansprakelijkheidsverzekeraar Nationale-Nederlanden een beroep mag doen op de eis dat ruiters en begeleiders een diploma moeten hebben bij zo'n tocht.

Akkie Lansberg, directeur inkomensverzekeringen bij a.s.r.

Verplichte AOV: 'Extra ingang om het gesprek over arbeidsongeschiktheid aan te...

De afgelopen maanden ging het er veel over: de BAZ, ook wel bekend als de Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen of de verplichte AOV. Hoewel het nog niet duidelijk is wat het huidige kabinet ermee wil, zitten betrokken partijen niet stil. In dit artikel bespreekt Akkie Lansberg, directeur inkomensverzekeringen bij a.s.r., hoe a.s.r. als marktleider op het gebied van AOV naar de ontwikkelingen kijkt en zich voorbereidt op de komst van de verplichte AOV.