Zilveren Kruis, CZ en Menzis grootste adverteerders in 2013

Zilveren Kruis, CZ en Menzis grootste adverteerders in 2013

Zilveren Kruis is de grootste adverteerder voor de zorgverzekeringen in 2013 en gaf aan de zorgcampagnes € 11 miljoen uit. Zorgverzekeraars CZ en Menzis volgen met respectievelijk € 7,3 en € 6,9 miljoen. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Nielson.

In 2013 bedroegen de totale bruto mediabestedingen aan zorgverzekeringen bijna € 59 miljoen. Dit is een stijging van 8% vergeleken met 2012.

Opvallende uitkomst van het onderzoek is dat de zorgverzekeraars in 2013 eerder startten met hun campagnes. In september 2013 gaven de verzekeraars al € 2 miljoen uit aan advertenties. Dit is meer dan tien keer zoveel dan in september 2012.

 

Groei uitgaven zorgcampagnes 
Zilveren Kruis gaf met bijna € 11 miljoen in 2013 bijna 50% meer uit aan de zorgcampagne ten opzichte van 2012. Voor CZ was dat met € 7,3 miljoen, 12% meer dan in 2012. Op de derde plaats staat Menzis met € 6,9 miljoen, een verdrievoudiging van het mediabudget in vergelijking met een jaar eerder. Agis, dat in 2012 nog de vierde grootste adverteerder was, sneed fors in het mediabudget en besteedde in 2013 met € 2 miljoen bijna 60% minder. 

 

Televisiecampagnes
Televisie was ook in 2013 het meest gebruikte medium voor zorgverzekeraars met bijna € 35 miljoen en een aandeel van 59%. Daarnaast zijn radio en internet erg belangrijk in de mediamix met een aandeel van respectievelijk 22% (€ 12,9 miljoen) en 8% (€ 4,6 miljoen).

Mediabestedingen zorgverzekeraars

  1. Als ik in de ledenraad van Menzis zou zitten zou ik wel eens willen weten hoeveel men heeft bijgedragen aan de Hema campagne.

  2. 60 miljoen / 800.000 overstappers = 75 per overstapper. MAAR ik geloof er geen zak van. De kosten voor de distributie/marketing/affiliate bedragen per overstapper namelijk al zo’n 50 tot 85 euro per polis. Die kosten zullen ze dus wel weer niet hebben meegenomen in dit overzicht.

  3. tja, 60 miljoen over de balk, wat beter besteed had kunnen worden. gemiddeld dus 6 euro per betalende verzekerde per jaar. en dat al die kosten voor de administratie verwerking en portokosten. Premiehonger hebben de maatschappijen dus nog steeds ( kanibalisme ). Geen reclame e.d., dan zou de premie dus al 1 euro per maand per betalende verzekerde goedkoper kunnen worden.,

Comments are closed.

Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.