Tom Kliphuis (VGZ): ‘In de naturapolis zit óók sturing, maar daar hoor je niemand over.’

Tom Kliphuis (VGZ): ‘In de naturapolis zit óók sturing, maar daar hoor je niemand over.’

Tom Kliphuis is ruim een jaar de baas van coöperatie VGZ. Na 25 jaar Nationale-Nederlanden werd hij een zorgman. Een andere wereld met een grote politieke dimensie. De aanhoudende kritiek op de budgetpolis is volgens hem onterecht. “Als iedereen vandaag een restitutiepolis zou nemen, dan hebben we pas een probleem.”

Dat zegt de topman in een interview met am:magazine. Volgens Kliphuis is er veel onbekendheid met de budget- of selectieve polis die ook in zijn concern wordt aangeboden. “Ik denk dat het enorm gehypet wordt. Mensen roepen: ik woon in Zierikzee en dan moet ik straks naar Delfzijl voor een operatie. Dat is flauwekul, dat gebeurt echt nooit. Het gaat doorgaans om een kilometer of twintig. De politiek gaat helaas vaak in die verhalen mee, want die begrijpt het ook niet altijd helemaal. Dat is vreemd. In de naturapolis zit immers ook sturing, maar daar hoor je niemand over. En bij iets meer selectiviteit valt men er ineens wél over.”

Geen punt
Hebben de mensen die klagen dan helemaal geen punt? “Nee”, zegt Kliphuis. “Ze hebben geen punt. Weet je wat het is? Stel je voor dat we zeggen: iedereen moet verplicht een restitutiepolis. Iedere burger mag onbeperkt naar elke arts. Dan gaan de zorgkosten door het plafond. Dan is alle rem op de zorgkosten weg, want dan moet ik elke rekening van elke klant betalen.”
De topman vindt het niet te veel gevraagd dat mensen die een operatie moeten ondergaan, eerst hun zorgpolis moeten doornemen. “Over dat soort dingen kun je best wel nadenken, ook bij het afsluiten van je verzekering. Mensen zijn doorgaans niet zo ziek dat ze geen telefoontje meer kunnen plegen. En de zorgaanbieder kan ook even nagaan: is er wel een contract? Een maatschap weet heel goed dat het met een bepaalde aanbieder geen contract heeft. Als je gekozen hebt voor die lagere premie, dan zul je een paar dingen moeten uitzoeken. Dat is de consequentie.”

Duidelijker maken
Kliphuis erkent wel dat de informatievoorziening vanuit de zorgverzekeraars beter kan. “Wij hebben een plicht om het duidelijker te maken.” Hij erkent dat ook de regels over de vergoedingen voor niet-gecontracteerde zorg helderder kunnen: er wordt doorgaans een percentage van het in de markt gangbare tarief vergoed. De vraag is dan: wat is gangbaar? “Misschien moet je voor operaties een standaardprijs neerzetten, dat maakt het transparanter. Al is een prijslijst bij de receptie van het ziekenhuis voor alle operaties misschien ook te veel gevraagd. Hoe dan ook: we gaan hier de komende jaren veranderingen in zien. Dat is zeker. Want de selectieve polis blijft. Je móet een bepaalde mate van selectiviteit hebben om het stelsel overeind te houden en daarmee de betaalbaarheid van de zorg voor de patiënt te garanderen, daar ben ik absoluut van overtuigd. Het is een trend die niet te stoppen is.”

Het hele interview met Tom Kliphuis staat in nummer 18 van am:magazine dat vrijdag is verschenen.

  1. Geachte heer Kliphuis,

    Ook een restitutiepolis leent zich niet voor maken van onbeperkte zorgkosten.
    Die vlieger gaat dus niet op, dat zou u juist moeten weten.
    Het verschil tussen selectieve en restitutiepolissen is dusdanig klein dat we wellicht teveel betalen voor de restitutiepolis. Waar in mijn opinie wel wat valt te schaven in de zorgkolom zijn de relatief hoge (loon)kosten bij zorgverzekeraars en waar echt eens kritisch naar gekeken moet worden is naar de farmaceuten en apothekers. En nee, het preferentiebeleid is daartoe alleen niet toereikend. Kritische reactie realiseer ik me terdege ben echter wel klant geworden voor 2016!

    • Met name de apothekerskosten zouden eens onder de loep genomen moeten worden. Voorbeelden: Medicijnkosten € 9,04 , hierin zitten € 6,28 dienstverlening apotheek. € 7,85 waarin € 6,28, € 8,34 idem € 6,28 apotheker kosten. Vraag ik mij af waarvoor bij dit soort medicijnen deze dienstverleningskosten van de apotheek nodig zijn. Dienstverlening stelt niet meer voor dan: bestellen bij farmacie, in magazijn opslaan en leveren aan klant.

  2. Beste heer Kliphuis,

    Graag reageer ik even op een deel uit uw interview:
    ” Stel je voor dat we zeggen: iedereen moet verplicht een restitutiepolis. Iedere burger mag onbeperkt naar elke arts. Dan gaan de zorgkosten door het plafond.” Ook een restitutiepolis leent zich hier niet voor, dat zou u toch ook moeten weten? Gezien de (in mijn ogen) geringe verschillen betalen we voor een restitutiepolis wel teveel. Ik zou graag iets gedaan hebben aan het preferentie beleid en dat de farmacie (inclusief) apothekers eens nader bekeken worden in de keten.

  3. hear hear! helemaal mee eens. selectieve polis is NIKS MIS MEE. maar je moet je klanten wel als volwassenen behandelen. dus eerlijk alles vertellen, ook eerlijk waarschuwen dat selectieve polis financiële consequenties (niet risico’s!) kan hebben voor de verzekerde. en omdat je klant volwassen is, vertrouw je erop dat de juiste klant de juiste polis kiest.

    informatievoorziening is belangrijk punt. ik wacht na 10 jaar zvw nog steeds op de eerste zorgverzekeraar die nominale maximum-vergoedingsbedragen in de polis vastlegt voor de meest voorkomende behandelingen. dat is pas transparant voor de verzekerde. kan de verzekerde mooi gaan shoppen voor een zorgverlener die de benodigde behandeling voor het gedekte bedrag wil doen. en zorgverleners worden eindelijk eens uitgedaagd om wat te spelen met hun prijs. zet een behandeling maar in de aanbieding als de OK-agenda leeg raakt!

  4. Geachte heer Kliphuis,
    Dus iedereen gaat zich volgens uw mening te buiten aan het bezoeken van arts of ziekenhuis: “Lekker welk ziekenhuis zullen we nu eens gaan bezoeken….”
    Informeer eens bij ONVZ. ONVZ zou al lang zijn omgevallen als het waar is wat u meldt.

  5. Geachte heer Kliphuis, uw positie is anders, u heeft middelen voor mobiliteit, dus geen beperkingen. Dat is iets anders voor verzekerden met beperkt budget, en idem mobiliteit. Die niet bij het regionale ziekenhuis, of therapeut terecht kunnen, en dan 10-25 km verder moeten.
    Dat is echt een beperking in het denken van de top van verzekeraars, en bij de politici.

    • als je van te voren weet dat je regelmatig naar een zorgverlener toe wilt, dan neem je natuurlijk een polis waarmee die die zorgverlener heeft gecontracteerd. kiezen voor scherpe premie maar wel klagen over reisafstand = niet volwassen

Comments are closed.

Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.