Independer: Klaverblad moet tv-commercial aanpassen

Independer:  Klaverblad moet tv-commercial aanpassen

Independer wil dat Klaverblad Verzekeringen de intro van haar meest recente tv-commercial aanpast. Het gaat om de tekst: ‘Op vergelijkingssites staan de goedkoopste verzekeringen altijd bovenaan.’

Independer vindt de tekst ‘Op vergelijkingssites staan de goedkoopste verzekeringen altijd bovenaan’ misleidend voor de consument. De vergelijker meldt op zijn website: “Dit is zeker bij Independer niet het geval. Als grootste verzekeringsvergelijker voelen wij ons direct aangesproken door Klaverblad Verzekeringen.” Independer heeft Klaverblad gevraagd om de commercial aan te passen.

Gerard Ziedses des Plantes, sectorhoofd intermediair en marktbenadering, van Klaverblad Verzekeringen bevestigt dat er contact is geweest met Independer, maar vindt het “enigszins een gezochte discussie” van Independer, omdat het om één zin gaat en er gefocust wordt op het woord ‘altijd’. En de directie van Klaverblad wijst in de commercial het voorstel van de onervaren medewerker in zijn geheel af, voegt hij daaraan.

Het sectorhoofd van Klaverblad zegt ook dat het punt van Independer nog nauwelijks opportuun is omdat de lange versie van de tv-commercial, waarin deze zin is opgenomen, nu nog ongeveer een week op tv te zien is. Daarna wordt de 20 secondenversie getoond, waarin de uitspraak in de commercial van de onervaren medewerker van Klaverblad niet meer terugkomt.

Prijs/kwaliteit
Independer vindt het belangrijk dat “de consument weet dat een vergelijking bij Independer betekent dat we juist nooit zomaar de goedkoopste verzekering aanraden. Een consument die een vergelijking maakt bij Independer, krijgt altijd een selectie op basis van de beste prijs/kwaliteitscombinatie.”

Ziedses des Plantes over de vergelijkingssite: “Als je op Independer kijkt en bijvoorbeeld een inboedelverzekering vergelijkt, dan zie je eerst een top drie op basis van prijs/kwaliteit, maar als je dan naar het volledige overzicht gaat, staat de goedkoopste verzekering gewoon bovenaan.”

Independer kwam gisteren zelf in het nieuws, omdat Hans van Ommen bij de Reclame Code Commissie klaagt over de commercial van Independer.

De commercial van Klaverblad:

  1. […] Independer klaagt bij Reclame Code Commissie over Klaverblad om te voorkomen dat consument op het verkeerde been wordt gezet door misleidende informatie. […]

  2. Tja, de dochter van een verzekeraar die nu zielig gaat doen. Zielig doen is in de psychologie een teken van willen domineren.
    In Frankrijk was er recent een uitzending over vergelijkingsites. Daar werd door d medewerkers van dergelijke sites aangegeven dat de omvang van de kickback van verzekeraars bepalend is voor de volgorde.

  3. Independer heeft groot gelijk. De goedkoopste verzekeraars staan inderdaad lang niet altijd bovenaan, dat gebeurt alleen als deze verzekeraar bereid is hiervoor aan Independer te betalen. Andere verzekeraars (zoals Univé) krijgen gewoon een slechte beoordeling voor prijs/kwaliteit (hoe laag de prijs en hoe goed de voorwaarden ook) en verdwijnen ergens in de grijze middenmoot.

  4. CITAAT: “Independer haalt het beste bij verzekeraars naar boven”!
    Het resultaat is dan het filmpje van Klaverblad. Beter kunnen ze het niet maken.

    Bij Independer heerst wel degelijk de tendens, dat consumenten altijd naar de goedkoopste verzekering zoeken, dat is echter een speciale doelgroep. Het zijn dezelfde consumenten, die gaan schreeuwen wanneer een claim wordt afgewezen volgens de nooit gelezen voorwaarden, want goedkoop is nog steeds duurkoop.

    M.a.w. Independer schiet zichzelf bewust in knie èn voet en moet hier nu niet gaan zeuren wanneer de ze zelf de geest (doelgroepkeuze) uit de fles hebben gelaten en dit door derden versterkt wordt. Ik zeg óók, dat Independer hier als een draaihals te kijk staat…….en de gehele verzekeringsbranche hiermee eerder beschadigt!

  5. Inderdaad. Haha! Huilie huilie is wel op zijn plaats hier. Eerst verzekeraars wegzetten als debielen en nu ineens zielig lopen doen? Verzekeraars hebben wel de macht om te bepalen of ze willen samenwerken met Independer of niet, ik begrijp echter niet waarom de verzekeraars nog geen afscheid hebben genomen van Independer. Omzet reden is onzin. Het is tijdelijke omzet, je hebt een jaar 1 klant en een jaar later wordt er weer een andere polis gevonden en adviseert Independer om weer te vertrekken… het zijn geen loyale klanten aan de verzekeraar. En als verzekeraar moet je dan de vraag stellen; wil je dat? Dat moet je als verzekeraar niet willen. Punt

  6. Onze schoolplein pestkop gaat nu zelf opeens huilie huilie doen?

  7. Volksvertegenwoordiger 28 mei 2014, 22:33

    Laten we even een citaat van Michel Walraven (Voorlichter Independer Achmea) erbij halen: ‘In onze reclamespots proberen wij op humoristische wijze aan te geven dat wij het beste in verzekeraars naar boven willen halen.’ Dus als Klaverblad op humoristische wijze probeert aan te geven dat Independer Achmea de consument continu op het verkeerde been zet dan mag dat ineens niet?

  8. Blije Eikel 28 mei 2014, 18:31

    Ik stel voor om het woord ‘kinderachtig’ te gebruiken

  9. Vergelijkingssites zijn al jaren niet eerlijk, die vergelijken alleen de partijen die betalen aan ze om op de site te staan. Heel erg vreemd dat de politiek, en de AFM dit blijven toestaan in de huidige wereld. Het enige wat ze op dit moment hoeven te doen is een kleine vermelding maken in de welbekende kleine lettertjes vorm dat ze niet alle verzekeringen vergelijken.

    Je zou bijna gaan denken dat de politiek en de AFM hier een aandeel in hebben omdat ze dit toestaan.

  10. De een verwijt Independer, Independer verwijt de ander. Misschien maar volledig stoppen met reclame maken voor verzekeringen?

    Maar uiteindelijk wint toch de goedkoopste met de “beste” voorwaarden? Dus heeft Klaverblad gelijk? Misschien moet Independer wat meer duidelijkheid geven over hun methode van vergelijken?

    • Misschien moet je zelf eerst wat checken voordat je iets opschrijft 😀
      http://www.independer.nl/algemeen/info/meer-over-independer/prijs-kwaliteitscore.aspx

      • Daar valt dit te lezen; ” Deze is gebaseerd op het advies dat experts zouden geven. Bij de totstandkoming van de formule worden duizenden adviezen van tientallen verzekeringsexperts meegenomen”.

        Van advies is helemaal geen sprake, de zooi wordt veelal namelijk execution only verkocht en ondergebracht bij direct writers. ik ben ook heel erg benieuwd naar die duizenden adviezen die verzekeringsexperts zouden geven.

        Ook valt bij over Independer dit te lezen, geeft nogal wat vraagtekens. Met koeieletters onafhankelijk, en dan vervolgens een mooi verhaal ”dat ze dat wel zijn in hun manier van werken”. Waar staat dat van die productiedoelen die ze hebben afgesproken met hun grootaandeelhouder uhhh eigenaar?

        Ook hieronder hebben ze het weer over adviezen. Tsja, kan dat wel door de beugel vraag ik me dan af? marketing – marketing en marketing. Ze zijn er wel erg bedreven in in ieder geval.

        Onafhankelijk

        In 2011 zetten we een opmerkelijke stap: Achmea werd onze grootaandeelhouder. Wij wilden nieuwe diensten ontwikkelen, zoals het vergelijken van ziekenhuizen. Achmea wilde graag meer gevoel krijgen bij de wensen van klanten en leren van onze innovatieve werkwijze. Als we de verzekeringswereld verder wilden veranderen, moesten we meer samenwerken met verzekeraars. Dit doen we met onze groot aandeelhouder Achmea maar ook met andere verzekeraars. Dit lijkt een gekke beslissing. Want zijn wij dan nog wel onafhankelijk? Niet in financieel opzicht. Maar wel in de manier waarop we werken, in onze adviezen en natuurlijk in onze vergelijking. Independer blijft dus een zelfstandig bedrijf. En natuurlijk blijven we net zo kritisch naar Achmea als naar andere verzekeraars. Medewerkers zijn voor 22% eigenaar van Independer. De rest is in handen van Achmea

        • minimale service met optimalisatie inkomsten = winstmaximalisatie. Een vreemd uitgangspunt voor voorheen Robin Hood.

  11. Independer heeft gelijk: ze laten allereerst die polissen zien waar ze (het meest) aan verdienen. Ook als dat niet de goedkoopste is.

Comments are closed.

Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.