AFM wacht nog op 1.414 pensioenkantoren

AFM wacht nog op 1.414 pensioenkantoren

De AFM wacht nog op pensioendiploma’s van ruim 1.400 kantoren. Als zij die niet voor 30 december van dit jaar overleggen, wordt hun deelvergunning om in pensioenverzekeringen te adviseren en te bemiddelen ingetrokken.

Om aan de nieuwe eisen van Wft pensioen te voldoen, moesten kantoren die hun werkzaamheden in pensioenverzekeringen willen voortzetten, vorig jaar een diploma of een inschrijfbewijs voor een opleiding overleggen. Meer dan 2.000 kantoren voldeden hieraan. Zij hebben tot 1 januari 2014 de tijd om te voldoen aan de nieuwe vakbekwaamheidseisen.

Gemeld
Ruim 600 kantoren hebben zich inmiddels met hun diploma’s bij de AFM gemeld. In juli waren dat er nog 300. De toezichthouder verwachtte toen dat het aantal vergunningen eind dit jaar tussen de 500 en 1.000 zal liggen.

Wie niet aan de eisen voldoet, raakt zijn deelvergunning kwijt en moet binnen drie maanden de portefeuille overdragen. Worden op een later moment alsnog diploma’s behaald, dan moet een nieuwe deelvergunning worden aangevraagd.

  1. Ik verwacht dat het aantal inschrijvingen de komende weken nog wel eens fors zou kunnen oplopen. De procedure is behoorlijk omslachtig en zorgt voor vertraging. Voor mijn gevoel zal het echte probleem zich de komende jaren pas etaleren. Er is denk ik nauwelijks iemand die nu een pensioenadvieskantoor start (je moet dan alle diploma’s al hebben), de opleiders staken hun aanbod vanaf januari (te weinig deelnemers), de Hoge School biedt geen opleiding meer aan (geen baangarantie) en dat terwijl de huidige generatie adviseurs tussen de 45 – 60 jaar ligt. Laat die nu eens nog 15 jaar gemiddeld meegaan dan zal er toch een hele batterij nieuwe adviseurs moeten opstaan in de komende jaren.

  2. U doelt op 2 beruchte schades van deze zomer?

  3. financieel-adviseur 15 november 2013, 11:59

    Ik denk dat het belangrijk is dat je eerst komt te weten of deze man een aquarium heeft.

  4. Nou heb ik een vraag. Ik ben bezig met een nieuwe klant van 79 jaar. Heeft een printshop. Is dat nou een nieuwe klant, of een oude klant?

  5. De AFM zorgt er met haar debiele eisen dus voor dat pensioenadvies voor 80% van de consumenten niet meer toegankelijk (betaalbaar) is. …. Dit is weer van dat typische ambtenarengedrag, waarbij het alleen nog maar om de regels draait en waarbij het maatschappelijk gevolgen van de regelgeving totaal niet ter zake doet. Het wordt tijd dat de AFM grondig wordt gesaneerd, waarbij -tenminste- 30% van het personeel z.s.m. op straat wordt gezet. Dan kan de AFM weer doen wat ze moet doen: toezicht houden en ernstige misstanden of aantoonbaar verkeerde ontwikkelingen rapporteren.

  6. Leo: ik hoop dat jou nieuwe concept zeer succesvol gaat worden! Nieuwe klanten weten mijn kantoor, by the way, uitstekend te vinden. Bestaande klanten trouwens ook. Ik neem aan dat jij dit breed gaat lanceren? Ben benieuwd welke oplossing jij hebt! Succesvolle zaken gewenst.

  7. leo-_tol-_uwgeldwinkel.nl 14 november 2013, 21:35

    Klopt, maar ze komen niet bij jouw kantoor, wij denken dat we de oplossing hebben, hou ons in de gaten.

  8. De klant centraal stellen vraagt om nadere uitleg. Wij hoeven in principe ons niet te verdedigen tegen een gedrocht met schimmige uitspraken. Als zij insinueren dat de klant niet centraal wordt gesteld dan zullen ze dat eerst eens moeten bewijzen met een concreet voorbeeld, dan komt vanzelf bovendrijven dat ze je alleen als verdachten aanmerken. Een definitie van wat onder centraal stellen vanuit hun optiek wordt verstaan is een eerste must. Dan weet je pas hoe ze er werkelijk instaan. De kans dat ze je die geven is nihil. Dan wat die pensioenen betreft, velen die overblijven trekken in de meeste gevallen aan een stervend of dood paard. Op facturen zit de markt eigenlijk helemaal niet te wachten. Secondaire arbeidsvoorwaarden worden door veel werkgevers afgebouwd en pensioenen worden daarbij indien mogelijk versoberd. Het solidariteitsprincipe wordt ter discussie gesteld, jongeren zijn niet meer bereid om voor ouderen bij te dragen. De bijl ligt daarmee aan de wortel van de boom. Het lijkt er hierbij sterk op dat de AFM aanmoedigt dat twee honden ( verzekeraars) vechten om een afgekloven kluif. Die zien dat echter (op termijn) in en houden met deze ongein van elkaar alleen nog beconcurreren op kosten op. Kortom, ze verdwijnen van de markt. De Goudse is een voorbeeld. Met gevolg dat een derde (Bankinstelllingen) met zijn niet transparante bankproducten het zogenaamde ontstane pensioengat in de markt gaan invullen met producten met een zogenaamde lage marge.

  9. Okey…dan wens ik je veel succes met het opzetten ervan. Contacten met collega’s is prima, alleen ze voeden niet mijn mondje. Mocht je ooit informatie nodig …… Succesvolle zaken gewenst.

  10. @smeagol dank voor de tips en d ecomplimenten, ik moet idd maar eens aan een blog beginnen, ik ben alleen bar slecht in automatisering computers enzovoorts, ik snap weinig tot niks van Linked In enzo, ik heb geeneens een smartphone. Hier onder elkaar kan wel lekker snel en zonder al teveel nuancering en met typefouten. Ik heb dankzij AMweb wel achter de schermen heel veel collega’s leren kennen, wat ik ook erg plezierig vind voor een eenpittertje.

  11. @Pollo: Ik geef je een tip >> zet een blog op je site en ga alle tijd(welke je nu steekt in reageren op diverse forums) besteden aan "BLOGGEN". En ik bedoel dit positief! Maak daarnaast je site commerciëler en ik weet dat jou "blog kunsten" vruchten gaan opleveren. Jij bedrijft de kunst van het schrijven. Dat heb ik de afgelopen jaren kunnen lezen. Maak pagina’s aan op jou site als bijvoorbeeld: goedkoopste-hypotheek-berekenen-aanvragen, goedkoopste-autoverzekering-berekenen-aanvragen of iets met vergelijken enz enz. Zorg voor goed geschreven teksten van maximaal 400-450 woorden en zorg voor een goede zoekwoord dichtheid op deze pagina. Op http://www.internetmarketinguniversiteit.nl lees je tips. Met dagelijkse "tekstuele bewegingen" op je site met verwijzingen naar deze pagina’s kom jij hoger in Google en krijg je op den duur vanzelfsprekend meer bezoekers en nieuwe klanten. Zorg dat elke tekst uniek geschreven is(dus niet kopiëren van een concurrent). Ik weet zeker dat je daar met jou deskundigheid meer klanten door gaat krijgen. Ik weet dat jij dat kunt. En daarnaast: Begin je website niet met "Van harte welkom op onze website ". Daar zoekt een klant namelijk niet op. Jij hebt goud in handen. Voor relatief weinig geld(bijvoorbeeld nieuwe opzet site) en goede content(content is KING) ga jij nieuwe klanten krijgen. Ik weet het zeker..succes!

  12. Zou zo heel voorzichtig doordringen dat de eisen die gesteld worden aan de diverse adviesgebieden er niet toe leiden dat de klant centraal komt te staan maar in een wachtrij? Of in een doodlopende steeg? Van pensioen weet ik niks – bij pensioenpraktijk 1 en 2 kreeg ik schele hoofdpijn- maar voor de adviseurs zoals ik die de modale burger van heel normale producten voorzien is het adviseren van uitvaart overlijdensrisico en krediet geen haalbare kaart meer. Gaat dit ook bij pensioen gebeuren? Welke vooruitgang is er nu precies geboekt als kleine bedrijven de kosten te hoog vinden en dan maar geen pensioen regelen? Prima dat het een vak is, met behoorlijke kwalificatie eisen, maar als minder dan 1.000 mensen het gansche land moeten bedienen op pensioengebied komt het niet goed.

  13. financieel-adviseur 14 november 2013, 14:55

    600 tp’s…. (de rest weet inmiddels genoeg) die het werk moeten gaan doen…. Er is denk ik voor 6000 adviseurs werk als men met deze snelheid wijzigingen blijft doorvoeren. Oplossing is simpel: ik hoor de hele dag een spotje van Centraal Beheer, daar kun je in 20 minuten al je pensioenzaken regelen. Wel voor 1-7-2015 graag, want dan moeten alle medewerkers met klantcontact ook diploma’s hebben. Wat ben ik blij dat ik besloten heb geen pensioen te gaan doen:-)

  14. Den Haag is bezig met het kijken van versoberen of schrappen van partnerpensioen, zie ander onderwerp AM. Zal verder geen adviesbehoefte uit komen, kan via postbus 51 spotje. Oplossingen trouwens die verzekeraars aan AFM voorleggen voor contracten zonder adviseur worden bijna allemaal afgewezen door AFM. Oplossing hoe dan wel geeft de AFM niet, dat is dan weer aan de markt.

  15. Doel is natuurlijk dat consumenten naar de Geldwinkels gaan. Die zijn gratis (en hebben waarschijnlijk geen diploma’s…)

  16. Advies is dus niet meer te krijgen voor gemiddelde consument, met inderdaad dank aan de Vijzelstraat club.

  17. Eén ding is zeker: leg de wereld in handen van (semi)ambtenaren en je weet zeker dat ze die naar de kloten helpen. Kan even duren, maar het gebeurt wel.

  18. Dat noemen ze bij de AFM nou: De klant centraal stellen.

  19. 1400 kantoren! Wat een drama. Ook al zouden er inschrijvingen bij zijn van medewerkers c.q. eenmanszaken, dan nog is dit cijfer schrikbarend. En dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen voor consumenten en bedrijven straks. Waar moeten die terecht komen met hun bediening? Bij de verzekeraars? Dit wordt een gigantische puinhoop en de gevolgen zullen op den duur niet te overzien zijn. En Den Haag zwijgt…

  20. 600 precies mijn inschatting. Ik meende dat de AFM en de verzekeraars er van uitgingen dat er zo’n 3.000 pensioenadviseurs zouden overblijven. Zoveelste foute inschatting waarmee markten kapot worden gemaakt. Inmiddels ligt het probleem bij de verzekeraar. Wie kaatst moet de bal verwachten.

  21. Wat wij dan altijd zeggen : dan kan je lang wachten !

Comments are closed.

Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.