Wim Heeres (Adfiz): ‘Wij zijn geen machines. We worden geen machines’

Wim Heeres (Adfiz): ‘Wij zijn geen machines. We worden geen machines’

“Adviseurs zijn veruit het beste uitgerust om klanten écht te helpen, beter dan welke prijsvergelijker, omni-channelaanbieder of execution-only formule dan ook.” Met die woorden bond Adfiz-voorzitter Wim Heeres in zijn nieuwjaarstoespraak strijd aan met de kosten- en prijsobsessie die wat hem betreft teveel de branche domineert. Volgens Heeres keren nu al veel klanten die digitaal ‘vreemdgingen’ als spijtoptant bij de adviseur terug.

In zijn speech deed Heeres een oproep voor eensgezindheid over het ‘feit’ dat advies geld kost. “Het lijkt makkelijk scoren voor consumentenorganisatie, politicus, toezichthouder of aanbieder om steeds vraagtekens bij de beloning te zetten. Maar weet wel, uiteindelijk knijp je daarmee de marges zo uit, dat ook de klantbediening volledig wordt uitgehold. Zo’n race to the bottom is levensgevaarlijk. Zeker in een maatschappij waar consumenten en bedrijven steeds meer eigen verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun financiële zekerheid. Gratis advies bestaat niet. Gratis zorgplicht bestaat niet. Gratis hulp bij problemen bestaat niet.”

Ongegeneerd aandacht trekken
Hij zou graag zien dat er meer aandacht komt voor de opbrengst in plaats van de kosten van advies en haalt daarbij de zorgverzekeringen aan. “Dan zie je toch met lede ogen zo’n Pricewise ongegeneerd de aandacht te trekken. En wat hebben ze nu helemaal onderzocht? Dat er budgetpolissen te vinden zijn die goedkoper zijn dan een collectieve restitutiepolis. Kom op, dat mag toch geen nieuws zijn!
We zullen als branche, maar zeker ook met politiek en toezichthouder, korte metten moeten maken met die kosten- en prijsobsessie. Anders is het slagveld van commerciële honger en valse zuinigheid niet te overzien.”

Makkelijker om telefoondeal te vinden
Multichannel is volgens Heeres de norm maar niet het eindstation. Hij omschrijft het als een voor klanten ondoorzichtig spel. “Het lijkt transparant, maar intussen is het bijna makkelijker de beste telefoondeal te vinden. Ik geloof in eenvoud. Zeker met al die nieuwe mogelijkheden. Geef de klant dezelfde polis voor dezelfde prijs, waarbij het niet uitmaakt via welk kanaal hij het contract sluit.
Ondernemers die internet echt snappen doen het precies zo. Of het nu Apple is of Coolblue. Clicks zijn niet goedkoper dan bricks. En het is in ieders belang. Want feitelijk zeggen we daarmee: we gaan niet langer de strijd aan met onszelf, maar met de concurrent. Als adviseurs zitten we trouwens niet in het laagste prijs spel. Ons spel heet de grootste toegevoegde waarde. Wij zijn geen machines. Wij worden geen machines.”

Nooit eenzijdige aan provisie morrelen
“En alle aanbieders die dat echt begrijpen, en die de waarde van advies zien, vinden in ons een prima partner om samen te werken. Die aanbieders begrijpen namelijk dat echt advies onafhankelijk staat van het product, die aanbieders erkennen ook dat advies geld kost, en zullen dus nooit eenzijdig aan onze provisie morrelen. Die aanbieders snappen wat echt klantbelang is!”

  1. Patrick Sanders 13 januari 2017, 08:26

    Ik ben het helemaal eens met de stelling dat advies geld kost. Echter, de vraag is wat is het advies. Kennis gaat helemaal niet weg. De vraag is juist of met de technologische vooruitgang de kennis niet te kort schiet. Met andere woorden laten wij klant en adviseur ons nog steeds leiden/lijden door de oude wereld van polis naar polis of wordt echt zuiver onderzoek gedaan naar het risico en wordt dan naar het juiste product gezocht. Is het dan vervolgens een last dat technologie steeds dominanter aanwezig is of juist een zegen. Zet technologie op de juiste wijze in en het helpt je bij je advies!

    Reageer
  2. Goed verhaal, en dit zou meerdere partijen moeten snappen en het al eerder moeten begrijpen. Overheid trekt zich op allerlei fronten terug. De mogelijkheden die we hadden zoals spaarloon, premiesparen, lijfrente, gouden handruk, bijstorten etc etc… is voor een groot deel weg, ook vanwege de vereenvoudiging voor diezelfde overheid omdat de ICT van de Belastingdienst het niet aankon (ondanks de velen investeringen erin). Diezelfde overheid eist met allerlei organisaties er omheen, betere kwaliteit van kennis, investeringen in mensen en ict, meer toezicht en de aansprakelijkheid is zwaar toegenomen….. alles in het kader van een betere financiële wereld en ter bescherming van de consument. Ondertussen vloeit de echte kennis weg bij allerlei bedrijven, het toverwoord is ICT en de automatisering zal het gaan bepalen met allerlei ict-mannetjes, en de AFM heeft zijn interesse hierin, wel leuk en spannend vinden ze het, volgens mij….. maar die “nieuwe wereld” is volgens mij; macht, controle op een ieder en veel geld verdienen, met minimale investeringen en weinig toezicht en minimale aansprakelijkheden, geen kennis in huis, want alles is op basis van analyse van cijfers en het gedrag van een consument. O Ja en je privacy is compleet weg en kan misbruikt worden….. Ja het gaat mooi en beter worden die toekomst ….. maar zijn we echt kritisch en komen we echt op voor onze eigen rechten?

    Reageer

Reageer

 
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.