Minister: ‘Aanzetten tot onnodige zorg opticien en hoorwinkel is ongewenst’

Minister: ‘Aanzetten tot onnodige zorg opticien en hoorwinkel is ongewenst’

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid noemt het “ongewenst” als hoorwinkels en opticiens aanzetten tot onnodig gebruik van onnodig dure zorg doordat ze inzage hebben in gegevens van verzekerden. Ze acht het echter niet haar taak ertegen op te treden. Ze legt de bal bij de zorgverzekeraars: zij kunnen met zorgaanbieders afspraken maken hoe om te gaan met het aansporen tot het gebruik van dure en onnodige zorg.

Dat schrijft Schippers in antwoord op Kamervragen die PvdA’ers Lea Bouwmeester en Astrid Oosenbrug begin december stelden. De twee politici wilden van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport weten hoe voorkomen kan worden dat brillen- en gehoorapparatenverkopers verzekeringsgegevens inzetten voor commerciële doeleinden. Die gegevens kunnen opticiens en hoorwinkels opvragen via het landelijk communicatiepunt VECOZO. “Vindt u het gewenst dat zorgaanbieders [..] kunnen checken of de verzekering van de patiënt bijvoorbeeld nog ruimte biedt om een meer uitgebreide behandeling te doen, om zo het verzekerd budget ‘vol te maken’?”, vroegen Bouwmeester en Oosenbrug.

‘Zorgbehoefte patiënt moet leidend zijn’
“Bij het bepalen van gepaste zorg dienen zorgaanbieders zich te laten leiden door de zorgbehoefte van de patiënt. Het aanzetten tot onnodig gebruik van (onnodig dure) zorg is ongewenst. Dit leidt tot hogere zorguitgaven en tot een stijging van de premie voor de basisverzekering of een aanvullende verzekering”, antwoordt minister Schippers op de Kamervragen. Eerder noemde Schippers het al “misleidend” dat brillenwinkels in reclame-uitingen de suggestie wekken dat een verzekerde gratis brillen kan krijgen.

Zij acht het echter niet haar taak om ertegen op te treden. Dat is aan de verzekeraars, aldus Schippers. “Zorgverzekeraars kunnen in hun contracten aandacht besteden aan de wijze waarop zij omgaan met zorgaanbieders die aansporen tot het gebruik van onnodige of onnodig dure zorg. Het is de taak van de zorgverzekeraar, zorgverlener en patiënt om onnodig zorggebruik tegen te gaan.”

‘Privacy niet in geding’
Zorgaanbieders zoals opticiens en gehoorapparatenverkopers hebben via het VECOZO-portaal toegang tot de dienst Controle op Verzekeringsrecht (COV). Volgens Schippers hebben ze uitsluitend inzicht bij welke zorgverzekeraar een basisverzekering met eventueel aanvullende pakketten zijn afgesloten. Bij het aangaan van een verzekering heeft de verzekerde daarvoor toestemming gegeven.

De minister meent daarom dat de privacy van verzekerden niet in het geding is. Ze hebben zelfs voordeel van de toegang die zorgaanbieders hebben tot hun gegevens. Schippers: “Toegang tot COV is alleen mogelijk als er een behandel- of declaratierelatie aanwezig is tussen zorgaanbieder en verzekerde en wordt gebruikt voor het informeren van de verzekerde over de hoogte van de vergoeding van zijn zorgverzekeraar. Het COV wordt ook gebruikt om de declaratie bij de juiste zorgverzekeraar te kunnen indienen als er sprake is van directe afwikkeling van de nota met de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar betaalt de vergoeding dan rechtstreeks aan de zorgverlener. Het gebruik van het portaal verlaagt de administratieve lasten en daardoor ook de kosten voor zowel verzekerde, zorgaanbieder als zorgverzekeraar.”

Geheimhouding en vertrouwelijkheid
“De privacy is geborgd omdat er geen toegang is tot het historische zorggebruik of medische gegevens van de verzekerde”, vervolgt Schippers. “COV is nadrukkelijk niet bedoeld voor identificatie-, exploitatie- en commerciële doeleinden en een zorgaanbieder krijgt uitsluitend toegang tot COV indien deze een VECOZO-overeenkomst aangaat waarin afspraken over geheimhouding en vertrouwelijkheid zijn opgenomen.”

Reageer

 
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.