Eerste resultaten Adfiz Prestatie Onderzoek openbaar

Eerste resultaten Adfiz Prestatie Onderzoek openbaar

Afgelopen maanden hebben vele honderden onafhankelijk adviseurs al ervaringen gedeeld met diverse aanbieders van financiële producten via het Adfiz Prestatie Onderzoek. Vanaf vandaag worden de eerste resultaten in de vorm van reviews en ratings gepubliceerd op de website van het onderzoek.

“De resultaten van het onderzoek zijn vrij eenvoudig in te zien”, laat Adfiz-woordvoerder Joerie van Looij aan amweb.nl weten. “Adviseurs die willen grasduinen door alle resultaten, ratings en reacties van collega’s, moeten op de website drie verzekeraars beoordelen. Bij voorkeur Pensioen Zakelijk, Banksparen Particulier en Lijfrente Particulier. Na het invullen van het onderzoek ontvangt de adviseur een link en kan hij naar hartenlust in alle cijfers duiken.”

Openbare beoordelingen
Doordat vele onafhankelijk adviseurs ervaringen met aanbieders delen, kunnen dezelfde adviseurs ook de resultaten inzien en deze informatie gebruiken bij hun advieswerkzaamheden. “Het gebruik van openbare beoordelingen wordt in steeds meer sectoren steeds belangrijker om goede keuzes te maken. Reviews en ratings van het Adfiz Prestatie Onderzoek zullen daarom ook op adfiz.nl geïntegreerd gaan worden”, aldus de belangenvereniging.

Voorlopige inzichten
Van Looij laat weten dat het Adfiz Prestatie Onderzoek een doorlopend onderzoek is. “Maar op basis van de eerste resultaten kunnen we al een aantal interessante punten uitlichten, bijvoorbeeld het verschil in Net Promotor Score (NPS).” Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent verschillende categorieën. De rapportcijfers per categorie liggen tussen de 6,6 (Pensioen Zakelijk) en 8,1 (ORV Particulier). “Deze verschillen lijken niet zo groot, maar uit dezelfde beoordelingen is ook een NPS-score beschikbaar. Op basis van de NPS (schaal tussen -100 en + 100) scoort Pensioen Zakelijk -27 en ORV Particulier +39”, zo blijkt uit het onderzoek. Een ander interessant eerste inzicht geeft volgens Adfiz aan dat de adviseurs over alle categorieën het meest tevreden zijn met vakkundigheid, foutloosheid offertes en polissen en foutloosheid mutaties van de aanbieders, maar dat er grote verbetermogelijkheden liggen op het vlak van ICT, flexibiliteit en inzicht klantgegevens.

Vernieuwd
Het Adfiz Prestatie Onderzoek is in 2016 drastisch vernieuwd. In het verleden vond de uitvraag eenmaal per jaar plaats met een lange vragenlijst, maar sinds juni 2016 wordt een korte uitvraag gebruikt, die continu beschikbaar is. De nieuwe opzet biedt ook de mogelijkheid voor verzekeraars om zelf onafhankelijk adviseurs uit te nodigen op momenten die zij belangrijk achten. Ook dit jaar wordt een uitgebreide rapportage opgesteld, zegt Adfiz. “Alle reacties die nog worden ontvangen voor 15 december worden in het jaarrapport 2016 verwerkt. De winnaars worden op 12 januari 2017 tijdens de nieuwjaarsreceptie van Adfiz bekend gemaakt.”

Eerder dit jaar gaf Adfiz als reden voor de vernieuwing dat de wereld van verzekeren en onafhankelijk advies verandert. “Anders dan voorgaande jaren verzamelen wij de ervaringen van adviseurs gedurende het hele jaar door. Dit leidt tot een betrouwbaarder beeld. Bovendien krijgen aanbieders de gelegenheid om realtime hun scores te volgen, zodat zij continu inzicht hebben in hoe zij hun prestaties kunnen verbeteren”, zei Van Looij in juni.

Reageer

 
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.