Achmea: ‘Afboekactie Rabo niet van invloed op goede relatie’

Achmea: ‘Afboekactie Rabo niet van invloed op goede relatie’

Rabobank gaat €700 miljoen afboeken op haar belang in verzekeraar Achmea. Reden hiervoor zijn “ontwikkelingen in de verzekeringssector” en de tegenvallende halfjaarcijfers van de verzekeraar. Volgens Achmea is de actie niet van invloed op de goede relatie met distributiepartner Rabobank.

Rabobank had verzekeraar Achmea voor € 2,5 miljard in de boeken staan, laat persvoorlichter Hendrik Jan Eijpe weten. Als de bank half februari de jaarcijfers bekend maakt, wordt meer duidelijk over de afwaardering van € 700 miljoen, 28% van het totale belang. Redenen die Eijpe noemt zijn “algemene vooruitzichten en marktontwikkelingen in de verzekeringssector en het perspectief van Achmea in de markt”. “Deze afboeking heeft ook te maken met de financiële prestaties van Achmea; de halfjaarcijfers waren niet goed“, licht hij toe. De verzekeraar leed in de eerste helft van 2016 een verlies van € 24 miljoen.

Volgens Rabobank heeft de afboeking een beperkte impact op de kapitaalratio’s. De herwaardering wordt “meer dan gecompenseerd door sterke operationele prestaties, lagere kosten voor kredietverliezen en positieve effecten van kostenbesparingsprogramma’s”, aldus de bank.

Achmea: geen invloed op goede relatie
Voor Achmea is Rabobank de belangrijkste distributiepartner. Producten van Interpolis kunnen alleen via de bank worden afgesloten. Volgens Achmea-woordvoerder Stefan Kloet heeft de afboeking van aandelen geen gevolgen voor de relatie tussen bank en verzekeraar. “De strategische en commerciële samenwerking loopt goed”, zo laat Kloet weten, en daar heeft de afwaardering door de Rabobank – “een beslissing die aandeelhouders zelf moeten nemen” – geen invloed op.

  1. De kennis en kwaliteit van het personeel bij de lokale Rabobanken holt al jaren in snel tempo achteruit. Door de ene na de ander sanering binnen het personeelsbestand is er nog nauwelijks personeel met gedegen kennis van zaken en klanten over. Ook voor de hoogst noodzakelijke persoonlijke bezoeken van assurantiemedewerkers aan klanten en het geven van adviezen is nauwelijks meer tijd.

    Reageer
  2. Het zou Interpolis een geweldig boost geven als zij zouden kiezen voor het vrije intermediair. En is uiteraard ook veel beter voor de verzekerden.

    Reageer
  3. Ik had laatst de Rabo nodig voor opzegging BCP pakket. Duurt 10 min om überhaupt een telefoonnummer te vinden. Dan is de klant volledig onvindbaar en heeft het lokale kantoor geen idee wie het is. Na veel zoeken boven water. Als blijkt dat de klant wil opzeggen vinden ze het jammer van de toch jarenlange relatie….Relatie zegt op omdat ze al een aantal jaren niets meer van de Rabo heeft gehoord. Je gaat je toch sterk afvragen of Rabo wel in verzekeringen verder wil. Misschien echt alleen groot zakelijk en agrarisch.

    Reageer
  4. We kennen dit soort ‘geruststellende woorden’ van het diverse management. Over een maand het vervolg.

    Reageer
  5. Kees van den Berg 11 januari 2017, 12:07

    De goede relatie blijft….kom nou toch…

    Reageer
  6. “Producten van Interpolis kunnen alleen via de bank worden afgesloten”
    Uhm dit is pertinent onjuist…zijn genoeg assurantiekantoren die ook IP mogen sluiten (zakelijk)…

    Reageer

Reageer

 
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.