Prijs doorslaggevend bij keuze verzekering

Prijs doorslaggevend bij keuze verzekering

Prijs is voor 72% van de consumenten de doorslaggevende factor bij de keuze voor een verzekering. Dit is een van de uitkomsten van een onderzoek de effecten van de zogeheten Verzekeringskaarten. Uit het onderzoek door Motivaction in opdracht van het Verbond van Verzekeraars blijkt ook dat slechts 39% van de ondervraagden vertrouwen heeft in de goede intenties van de verzekeraar.

De dekking is voor 58% van de consumenten een belangrijk argument om te kiezen voor een verzekering, nog voor de duidelijkheid van de voorwaarden (52%), zo blijkt uit het onderzoek. Aanzienlijk minder belang wordt gehecht aan klantenservice (13%) en de meningen en ervaringen van anderen (8%).

Verzekeraar favoriet loket
Het favoriete loket voor oriëntatie op een verzekering is de verzekeraar zelf (57%), een goede tweede optie is voor 55% de vergelijkingssite. Het intermediair wordt slechts door 18% genoemd als oriëntatiekanaal.

Vertrouwen in goede bedoelingen
Een andere opvallende uitkomst van het onderzoek is het nog altijd broze vertrouwen van consumenten in de goede bedoelingen van verzekeraar. 39% zeg er in meer of mindere mate vertrouwen in te hebben dat de verzekeraar het beste met hem of haar voor heeft. 29% heeft dat vertrouwen totaal niet en 30% weet het nog niet zo net.

8 of hoger voor Verzekeringskaart
Bij de oriëntatie geniet de Verzekeringskaart wel het vertrouwen van de consument. 50% van de ondervraagden heeft de kaart, waarop de belangrijkste kenmerken van de verzekering staan, een 8 of hoger. Gemiddeld scoren de kaarten een 7,3. Slechts 8% van de ondervraagden geeft de kaart een onvoldoende.

  1. Wie is de grootste schadeverzekeraar en wie was het duurst, juistem NN.

  2. Logische uitkomst, jammer dat er dure onderzoeken voor nodig zijn om dit allemaal te kunnen vaststellen. Het is ook niet voor niets dat prijsvechters in bestaande markten succesvol zijn. Kijk maar naar de Action of vlieg tickets. Klanten kijken simpel gewoon naar de prijs. Klanten blijven simpele en soms domme kuddedieren. Er zal echt wel een klein percentage niet kijken naar de prijs maar ach dat is een te verwaarlozen groep. Dit zie je niet alleen bij verzekeringen maar ook bij Hypotheken. Dus laten we alles op prijs gaan uitvechten en dan kijken hoe we er over 3 jaar voorstaan

    • Ach bijna niemand, 18% maar kent een goede adviseur… die zijn altijd druk met onzakelijke klaagverhalen over een beetje provisie haha Wat een ondernemers pff

  3. Als je niet aantoonbaar onderscheidend bent, gaat prijs doorslag geven. Er kopen ook mensen koptelefoons van €300. Prijs is voor consumenten alleen interessant als ze denken dat product A, B en C uitwisselbaar zijn. Mooie taak voor aanbieders om onderscheidend te zijn en websites om die verschillen te tonen

  4. Daar had ik geen geld verslindend onderzoek voor nodig. Klopt dast prijs voor veel consumenten belangrijk is. Waarom zijn prijsvechters in iedere branche zo succesvol. Kijk maar naar vliegtickets, mensen vliegen graag goedkoop en hoeven de goede service van KLM niet. Oftewel, zo vermoeiend om dit soort zaken achteraf te lezen terwijl je dit makkelijk vooraf kan inzien. Hetzelfde gebeurt nu ook met hypotheken. Consumenten zijn van nature dom en kuddedieren. Kiezen simpel op prijs.

Comments are closed.

Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.