‘Opticien en hoorwinkel gebruiken zorgpolis als verdienmodel’

‘Opticien en hoorwinkel gebruiken zorgpolis als verdienmodel’

Bij het aanschaffen van een bril, gehoorapparaat of ander hulpmiddel moet de medische vraag van de patiënt centraal staan en niet de winstmaximalisatie van de zorgverlener. Dat vinden Kamerleden Bouwmeester en Oosenbrug (beiden PvdA). Zij hebben Kamervragen gesteld aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over commerciële winkels zoals brillen- en gehoorapparatenverkopers die inzage hebben in gegevens van verzekerden.

Zij vragen zich af of de minister ervan op de hoogte is dat de opticien of audicien informatie kan zoeken over de verzekeringspolis van mensen, met behulp van het landelijk communicatiepunt VECOZO. Zij vinden het niet juist dat deze gegevens worden gebruikt voor commerciële doeleinden? “Hoe kan dit worden voorkomen, en wie ziet daarop toe?”

Verzekerd budget volmaken
Ook vragen ze: “Wat vindt u van de praktijken van bepaalde bedrijven die deze omgang met persoonlijke data gebruiken als verdienmodel? Vindt u het gewenst dat zorgaanbieders door bepaalde software snel kunnen inzien wat de eigen bijdrage zal zijn van de cliënt, of dat zorgaanbieders verschillende aspecten van de behandeling kunnen berekenen, en zelfs kunnen checken of de verzekering van de patiënt bijvoorbeeld nog ruimte biedt om een meer uitgebreide behandeling te doen, om zo het verzekerd budget “vol te maken”? Service is mooi, maar betaalt de premiebetaler hier uiteindelijk ook voor?” De vragenstellers vragen zich af of de aansporing tot maximaal consumeren van zorg en gebruik van hulpmiddelen bijdraagt aan de betaalbaarheid van zorg.

Tandartsen
De Kamerleden wijzen onder andere op Pien Support, software die tandartsen gebruiken. Op de site van Pien staat bijvoorbeeld: “Doordat u tijdens het stellen van de diagnose direct de eigen bijdrage van de cliënt kunt berekenen, zal deze sneller de afspraak voor de behandeling maken. Daarnaast is het mogelijk om verschillende aspecten van de behandeling te berekenen. Biedt de verzekering nog jaarruimte om bijvoorbeeld een kroon te plaatsen of de uitgebreide gebitsreiniging uit te voeren? Kortom, inzicht voor u en uw cliënt!”

  1. brillen schrappen uit de aanvullende zorgverzekering zal voor mijn gevoel een hoop premie en shoppen kunnen besparen. Een vergoeding van € 150- per 2 jaar, bij 2 dioptrie, dan moet je nog veel geld meenemen als verzekerde. Een bril is een hulpmiddel en geen modeartikel. Hoeveel mensen kiezen eerst een bril en kijken dan pas na de vergoeding???? De verzekering geeft toch geld!!!! Een teleurstelling van de vergoeding. Ga ieder jaar shoppen en woppen met de zorgverzekering, ieder jaar een andere club, dan pikt de verzekerde de brillenvergoeding in en kijkt volgend jaar wel weer naar een andere verzekering en dan weer de max. vergoeding het 1e jaar tegelijk inpikken. Op die manier zou je een goedkope of een goede brildekking hebben.
    ONVZ is er jaren geleden toch ook mee op de bietenbrug gekomen, door de vergoeding niet goed af te bakenen. Brillen schrappen, zal straks ook zorgverzekering switchen remmen, waardoor er ook minder reclame en administratiekosten worden gemaakt.
    Voor de echte probleemgevallen (10 diop??) is toch nog een regeling?

    Reageer
  2. Dit is nu exact de reden waarom het gehele zorgstelsel onbetaalbaar wordt. Maximaal profiteren. Je hebt er toch voor betaald…? Alles wat is verzekerd wordt daardoor duurder dan strikt noodzakelijk want wordt afgewend op een onbekende gemeenschap. Zie ook autoschades.

    Oplossing is simpel. 1 Basisverzekering met € 1.200,- eigen risico en € 30,- premie (i.p.v. € 360,- eigen risico en € 100,- premie). Kijken hoe snel de zorg goedkoper kan worden.

    Reageer
  3. Mijn tandarts helpt mij altijd de juiste zorgverzekering te selecteren.

    Ik snap niet waarom die politici zo een probleem maken van mensen die pas later tot het inzicht komen dat het handig is een zorgverlener te hebben die bij dit soort zaken helpt. Wordt er vervolgens een systeem voor bedacht is het weer niet goed.

    Nou, nou, ik vind ook wel eens dat zij iets verkeerd doen maar blijf dan ook niet almaar doorzeuren over hetzelfde onderwerp.

    Reageer
  4. Hoor-winkels en brillen-winkels zijn ondernemingen.
    Ondernemingen hebben een verdienmodel gericht op het maken van winst.

    Zorgverzekeraars zijn ook ondernemingen.
    Met een verdienmodel gericht op het maken van winst.
    Wilt u een aanvullende verzekering tegen wat meer premie?

    Is het niet een beetje meten met twee maten.

    Regel de ziektekosten centraal, maak ziekenhuizen overheidsinstellingen.
    Laat iedereen eenzelfde bedrag betalen.
    Haal al die marketing en andere zorgverzekeraars overhead kosten eruit.
    Zorg zal nooit gratis zijn. Maar laat de zorgpremie aangewend worden voor zorg en niet voor markering en winstmarge.

    Reageer
  5. Hasko van Dalen 2 december 2016, 12:06

    Laat ik dit als klant nou juist een prima service vinden. Anders duurt het weer een hele tijd voor je weet waar je financieel aan toe bent. Je moet de polisvoorwaarden gaan uitpluizen of gaan bellen of mailen met zorgverzekeraar. Allemaal rompslomp die zo’n systeem voorkomt. Vooral info of zorgverzekering wel vergoeding biedt is erg handig als je kijkt naar nieuwe bril. Gemak dient ook de mens.

    Reageer
  6. Helemaal me eens als dit eens zal worden aangepakt.

    Reageer
    • wat een geneuzel. Ik ben juist bij als mijn opticien aan kan geven wat ik moet betalen en wat de opticien direct kan verrekenen vanwege mijn aanvullende verzekering. Ik krijg eens per 3 jaar keurig een bericht van mijn opticien dat het verstandig is om een oogmeting te doen. Dat doe ik ook en meestal is mijn bril dan ook aan vervanging toe. Mss moeten kamerleden Bouwmeester en Oosenbrug eerst een degelijk onderzoek plegen og het idd kosten verhogend. Dat ze daarin ook gelijk mee nemen hoeveel schade er ontstaat binnen het verkeer omdat mensen juist niet hun ogen laten op meten

      Reageer

Reageer

 
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.