Onderzoek: meeste verzekeraars scoren onvoldoende op digitale marketing

Onderzoek: meeste verzekeraars scoren onvoldoende op digitale marketing

Nederlandse verzekeraars hebben hun zaakjes op het vlak van digitale marketing niet op orde. Dat concludeert consultancybureau CACI uit een onderzoek naar de marketingactiviteiten van 25 verzekeraars. Slechts 9 scoren een voldoende en het gemiddelde voor de branche is een 4,9.

CACI onderzocht onder andere de activiteiten van verzekeraars op social media, de laadtijden van mobiele websites, het inzetten van dynamische banners en het gebruik van sitelinks in Google Adwords-advertenties. Volgens het adviesbureau zetten verzekeraars zelfs eenvoudig te implementeren basisprincipes van digitale marketing niet goed in.

Ditzo voert lijst aan
Als beste uit de bus komt Ditzo met rapportcijfer van een 7,1, gevolgd door Zilveren Kruis Achmea (6,9) en Aegon (6,7). Alleen de eerste negen verzekeraars halen een score van 5,5 of hoger. Hekkensluiter onder de 25 onderzochte bedrijven is DSW met rapportcijfer 1,8.

Minder afhankelijk van vergelijkingswebsites
De verzekeraars scoren vooral laag op display, affiliate marketing en social media. Een gemiste kans, aldus CACI, want vooral die laatste twee instrumenten zijn zeer geschikte kanalen om nieuwe klanten mee te werven. Volgens het onderzoeksbureau kunnen verzekeraars via social media een band opbouwen met klanten, waardoor ze op termijn minder afhankelijk worden van vergelijkingswebsites en bovendien meer klantdata kunnen vergaren.

Online labels scoren lager dan moederbedrijf
Opvallend is dat de online labels van grote verzekeringsmaatschappijen verre van uitblinkers zijn in digitale marketing. Zelf (Reaal), Zekur (Univé) en CZdirect (CZ) scoren allemaal lager dan het concern waarvan ze deel uitmaken. Ditzo (dochter van ASR) is hierop een uitzondering.

  1. Zag toevallig een mooi vb van Monuta voorbijkomen: https://www.ensie.nl/monuta/depositofonds Zinvolle actie door al vroeg een relatie aan te gaan met potentiële klant. Booking.com achtige vergelijkingssites eroderen alleen je verdienmodel op lange termijn…?

    Reageer
  2. Niels van Maanen 7 januari 2017, 20:04

    Interessant onderzoek. Goed om te zien dat hier eens door een onafhankelijke club aandacht aan besteed is. Zo te zien valt er nog veel te verbeteren!

    Reageer
  3. We zijn blij met het onderzoek en herkennen ons er in de grote lijnen wel in. Een pagina over het affiliate programma op hun eigen website missen wij ook vaak bij de adverteerders. OHRA en Yarden zijn daar gelukkig mooie uitzonderingen op.

    Keuren kan vanuit ons perspectief ook sneller maar helaas is er een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen waar we mee te maken hebben.

    Een vergoeding op basis van de klantduur kunnen we technisch aan maar is niet wenselijk vanuit financiële partijen.

    We zijn op de hoogte van de laatste regelgeving en branche specifieke regels en informeren publishers, bureau’s en adverteerders daar graag over. Bijvoorbeeld de nieuwe AFM regels omtrent mobiele telefonie.

    https://www.daisycon.com/nl/blog/infographic-afm-regels-mobiele-telefoons/

    Reageer
  4. neo-consultant 5 januari 2017, 16:52

    Tja inderdaad een lekker wij van wc eend onderzoek.
    Hun kennis van de financiële mores/regels is ook niet echt top.
    Een life- time commissie structuur bevelen ze aan binnen het affiliate. Dat mag gezien het provisiverbod niet voor een aantal van de onderzochte partijen. Ik zal het eens navragen bij de jongens van Daisycon, die hebben er gelukkig wel kaas van gegeten.

    Reageer
  5. Dik van Velzen 4 januari 2017, 14:41

    Humor. Lijkt me een echt onafhankelijk onderzoek door een onbevooroordeeld en niet belanghebbend bedrijf. De kop had beter tussen aanhalingstekens gekund, tenzij AM die conclusie ook zelf deelt.

    Reageer

Reageer

 
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.