Fred de Jong: ‘Investeren, juist nu het goed gaat’

Fred de Jong: ‘Investeren, juist nu het goed gaat’

De huidige boom in hypothekenland is volgens zelfstandig onderzoeker Fred de Jong bij uitstek het moment voor hypotheekadviseurs om hun bedrijf te vernieuwen. De Jong stelt dit in een blog op de site Kop-munt.nl waarop Munt Hypotheken meningen en ervaringen over de hypotheekwereld verzamelt.

De Jong erkent in een blog dat het lekker gaat in hypothekenland. “De markt trekt aan, de rente is nog steeds laag en er is voldoende werk. Sterker nog, iedereen is druk, druk, druk. Een goed teken natuurlijk. Maar daardoor ontstaat het gevaar dat je je onderneming verwaarloost. Want terwijl je alle aanvragen verwerkt, gebeurt er van alles. De klantwens verandert, leveranciers richten processen anders in, digitalisering zet verder door; kortom, de markt staat niet stil.”

Verdienmodel aanpassen
Hij vervolgt: “De verleiding is vaak groot om even snel een pragmatisch oplossinkje te bedenken wanneer een ontwikkeling zich voordoet. Wordt er een provisieverbod aangekondigd? Dan passen we toch gewoon het verdienmodel wat aan zodat het weer kloppend is? Maar juist bij dit soort wijzigingen is het verstandig om eens achterover te leunen en je af te vragen wat dit voor je klanten en dus voor je business betekent.”

De grootste instinker anno 2016 is volgens De Jong achterover leunen. “Dit is het moment om je businessmodel weer eens helemaal onder de loep te nemen en te zorgen dat je de komende vijf jaar weer relevant bent. Toekomstbestendig bent. Dat doe je bijvoorbeeld door congressen bij te wonen, platforms te volgen, met collega’s te sparren. Dat houdt je scherp en fris. Af en toe moet je gewoon afstand nemen om tunnelvisie te voorkomen. Werk dus vooral aan je bedrijf en minder in je bedrijf.”

Grip op financieel plaatje
“Kijk vooral niet alleen naar de hypotheekvraag van de klant. Benut de hypotheekvraag om met je klant zijn totale financiële situatie integraal te bekijken. Dus uitgaven, inkomsten, bezittingen, schulden en geef je klant grip op zijn financiële plaatje. Alleen snel de hypotheek regelen is kortetermijndenken, terwijl je nu een kans hebt op een klant voor het leven.”

  1. Hij bedoeld vooral investeren in zijn verdienmodel. Wederom prediken voor eigen parochie. Er zal zo lang ik leef geen boekje kopen of seminar bijwonen waar de naam van de Jong aan verbonden is. Als we dat nu allemaal doen dan heb ik goede hoop dat zijn verdienmodel er 1 is van een sterfhuisconstructie. Fijn weekend de Jong en bedankt Amweb voor weer een mooi stukje advertising.

    Reageer
    • Ik zou het boek wel willen lezen, maar ben bang dat het een eenzijdig boek is wat maar uit 1 visie bestaat. De anti-provisie-visie.

      Reageer
  2. Het verdienmodel aanpassen is nou niet echt investeren. Investeren is een weloverwogen risico nemen in iets nieuws en onbekends. Ergens waarmee je keihard onderuit kan gaan. Er werken al legio TP’s provisieloos of met een ‘vernieuwend’ verdienmodel. Dit soort principes kan je zo plug en play installeren. Weinig nieuws aan. Maar ja, wij van WC eend adviseren..

    Reageer

Reageer

 
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.