DNB heeft meer aandacht voor schade in 2017

DNB heeft meer aandacht voor schade in 2017

De Nederlandsche Bank (DNB) gaat in het nieuwe jaar meer aandacht besteden aan de schademarkt. Dat zegt Thijs van Woerden, divisiedirecteur Toezicht Verzekeraars van DNB op de website van de waakhond. Ook verzekeraars die te laat inspelen op technologische ontwikkelingen kunnen op aandacht van de toezichthouder rekenen.

De reden dat DNB meer aandacht voor de schademarkt heeft, komt volgens Van Woerden door toenemende risico’s. “De afgelopen jaren vooral hadden we vooral aandacht voor de levenmarkt, maar we zien nu ook toenemende risico’s op de schademarkt. De winsten staan onder druk en de marges zijn laag. Reden genoeg om komend jaar meer aandacht voor schade te hebben.” De schademarkt is niet het enige risico-onderwerp wat op extra aandacht van DNB kan rekenen. Ven Woerden: “Een ander risico is dat verzekeraars te laat inspelen op technologische ontwikkelingen en daardoor de boot dreigen te missen. En dan is er nog Solvency II. De verzekeraars hebben dit raamwerk net geïmplementeerd en nieuwe schoenen moet je altijd eerst inlopen.”

Onderzoeken
Van Woerden geeft op de website van DNB aan dat er volgend jaar vier onderzoeken komen. “Ten eerste een stresstest onder de schadeverzekeraars om in kaart te brengen of zij overeind blijven onder verschillende slechtweerscenario’s. Denk bijvoorbeeld aan de grote schade ten gevolge van de zware hagelbuien van afgelopen zomer. Het tweede onderzoek betreft de nieuwe productie: wordt deze winstgevend in de markt gezet en welke besluitvormingsprocessen en argumenten spelen daarbij? Hiervoor gaan we on-site onderzoek doen onder een steekproef van verzekeraars.” Ook komt er een onderzoek naar FinTech. Van Woerden: “Kunnen verzekeraars inspelen op technologische ontwikkelingen en die zó inzetten dat ze voorzien in de veranderende behoeften van klanten?” Het vierde onderzoek behelst de riskmanagementfunctie. Volgens Van Woerden een sleutelfunctie onder Solvency II. “De vraag is of verzekeraars deze functie goed hebben ingevuld.”

Pijnpunten
Van Woerden geeft aan dat er bij DNB zorgen zijn over de duurzaamheid van de sector. “De eerste twee onderzoeken moeten de pijnpunten bloot leggen. Dat zal leiden tot acties: veranderingen in de strategie en het bedrijfsmodel. Maar het roer moet om. Technologische innovatie, de lage rente en veranderend klantgedrag leiden tot structurele veranderingen in de verzekeringssector.”

  1. Beste DNB, stap eens bij een schadeverzekeraar binnen en vraag de gegevens op van een willekeurig wagenpark. Met enkele muisklikken zou dan direct premie, kosten, schadeverloop, schade frequentie provisie etc naar boven moeten komen. Zowel totaal als per polis. Wellicht hebben ze dan ook deze gegevens per branche en per tussenpersoon beschikbaar. Handig, dan hebben jullie er niet veel werk aan om de pijnpunten bloot te leggen.

    Reageer

Reageer

 
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.