Adfiz: ‘ONVZ houdt vast aan verlaging provisie’

Adfiz: ‘ONVZ houdt vast aan verlaging provisie’

Zorgverzekeraar ONVZ maakte begin november bekend de provisie op individuele zorgverzekeringen te verlagen. Belangenvereniging Adfiz laat weten uitgebreid met ONVZ te hebben gesproken om haar bezwaar tegen deze eenzijdige aanpassing van vergoedingen overduidelijk kenbaar te maken. Uiteindelijk heeft ONVZ besloten toch vast te houden aan haar eerdere besluit, zo laat Adfiz dinsdag weten.

De belangenvereniging voor het intermediair vindt ten principale dat op lopende polissen geen eenzijdig besluit tot provisieverlaging moet vallen. “Adviseurs richten hun dienstverlening aan de klant in op basis van de overeengekomen beloning. Het is in het belang van de klant dat hij op die dienstverlening kan blijven rekenen. Door provisiepercentages op bestaande overeenkomsten te verlagen, wijzigt de verzekeraar ook afspraken die de klantbediening direct raken”, aldus de belangenvereniging.

Veel waarde aan advies
De zorgverzekeraar heeft in gesprekken met Adfiz de verschillende redenen voor de provisieverlaging toegelicht en uitgelegd. Adfiz blijft echter bij het principiële bezwaar tegen eenzijdige aanpassing. ONVZ heeft in de gesprekken aangegeven blijvend veel waarde aan advies te hechten en van mening te zijn dat de nieuwe provisieregeling daar ondanks de daling ook een uiting van is.

Adfiz laat weten in gesprek te blijven met ONVZ.

  1. O van onbetrouwbare business partner.

    Reageer
  2. Ik wilde reageren met “dit gaat ONVZ veel klanten kosten”, maar het is al diverse keren gezegd. Dus ik zeg het niet meer….
    Uitstekende actie van deze club. Ooit gewerkt daar, heeeeeel heeeeel lang geleden, toen het nog een klantgerichte organisatie was. Niets meer van over helaas. Van het schap dit soort partijen die zo met in het verleden gemaakte afspraken omgaan. Een aandeel in elkaar zou de Rabo zeggen, maar wel ieder moment verkopen….

    Reageer
  3. @ Gerda Sorry was mijn naam vergeten . Ik hou niet van anonieme berichten

    Reageer
  4. @Gerda Bijzonder goed verhaal. @ Verzekeraars blijf van de doorlopende provisie af. Tussenpersonen kunnen misschien door hulpmiddelen en ICT efficiënter met sommige maatschappijen werken. Hiervoor is wel heel veel meer in de plaats gekomen, waar wij onze handen aan vol hebben. Abonnementen is het niet. Gewoon doorgaan met doorlopende provisie verweven in de premie en geïncasseerd door één partij. Verzekeraars hou eindelijk een keer op met de strategie Pennywise/Poundfullish

    Reageer
  5. @Martin Koot,
    Nee, natuurlijk beïnvloedt de (afsluit)-provisie de keuze niet (ook niet destijds op complexe producten, waar al sinds 2002 ‘retourprovisie’ toegestaan was).
    *
    Kijk eens naar het provisieverbod op complex, waar de adviseur niet meer door de aanbieder bank/verzekeraar beloond mag worden voor distributie- en beheer, waar de adviseur de distributiekosten t.a.v. het bank/verzekeraarsproduct WEL zelf moet maken.
    De levenverzekeraars en hypotheekverstrekkers zijn ontkoppeld van hun voormalige zakenpartners het intermediair, behoeven deze niet meer te belonen, en gaan vervolgens lekker laf distribueren onder Execution Only (voor wat die kreet waard is), onder luid geroep dat ‘advies’ toch wel heel belangrijk is van de klant: Getver!!
    *
    Gaan we naar de vermindering van de schadeprovisie van Unigarant en onderhavige ONVZ, die hier aangeeft ‘veel waarde aan advies te hechten en van mening te zijn dat de nieuwe provisieregeling daar ondanks de daling ook een uiting van is.’
    Ja, natuurlijk hecht een schadeverzekeraar veel waarde aan distributie/beheer (incl gratis advies) door het intermediair.
    Geen goedkoper hulpje te vinden om via die bedroevend lage provisiebeloning de distributiekosten en de productzorgplicht in de maag van hetzelfde intermediair te splitsen…
    *
    Zolang het nog duurt… zodra het execution only verhaal ook bij schadeverzekeraars vaste voet aan de grond krijgt, verdwijnt provisie (met de wettelijke verplichting om de provisiebeloning t.a.v. de bestaande portefeuilles te respecteren vanzelfsprekend).
    *
    Kijk eens naar die pol van de week:
    Schadeprovisie is noodzakelijk
    Ja, want anders ga ik failliet.
    Nee, ik moet adviseren. Dat is de toekomst.
    Natuurlijk ga als tussenpersoon niet failliet, bijv. bij een provisieverbod op schade!
    Als onafhankelijke financiële adviseur ga je bij verdwijnen van de provisie toch over op service-abonnementen of een verhoging van je reeds bestaande en naast provisielopende abonnementen:
    Geen productzorgplicht meer, maar daarentegen een veel bredere dienstverlening = minder klanten met hogere verdiensten.
    *
    Maar wat betekent het voor de consument:
    aanbod bank/verzekeraarsproducten onder ‘execution only’door de verzekeraars – en daarbij lag verwijzen naar het belang van ‘advies’ door het voormalig intermediair, terwijl de verzekeraars die tussenpersoon – in dit geval ONVZ vrijwillig – zelf afgestoten hebben.
    De aandacht zou er juist eens op gevestigd dienen te worden, waar met wat voor praktijken men in deze branche bezig is, maar die transparantie richting burger ontbreekt ten enen male.

    Reageer
  6. “minder provisie? Hup, van het schap!”.
    Maar nee hoor, meer of minder provisie beïnvloedt het advies echt niet…

    Reageer
    • Ik ga de helft van de moneyview hypobond factuur betalen. Vind ik wel genoeg..

      Reageer
      • Rare vergelijking. De verzekeraar is je klant toch niet? Dat is die consument die aan jou vraagt wat hij het beste kan doen met zijn zorgverzekering.

        Reageer
    • Er zijn prima alternatieven voor ONVZ. Maar stel, u organiseert een middag voor verzekeraar X om een debat te leiden. Spreekt daar een bedrag voor af en na de middag betaald verzekeraar X 50% ipv de afgesproken 100% en verteld daarbij dat het goed voor Martin Koot is. Dit zonder overleg. Niets aan de hand?

      Reageer
    • Lwe moeten good advice geven geen best. Dus als je business model het niet toelaat laat je ze links liggen. Continuïteit is namelijk ook belangrijk. En vrijwilligerswerk doe ik wel in mijn eigen tijd.

      Reageer
  7. En bij ons ook van het schap hoppa, stad Holland prima club

    Reageer
  8. Van het schap naar de prullenbak. Zoals in elke branche gebruikelijk is als de fabrikant geen distributie kosten wil betalen. Masaal wegdoen kijken hoe snel ze hierop terug komen

    Reageer
  9. Groot geworden/gemaakt door het intermediair. Nu ook de ONVZ het rechtstreeks internetkanaal heeft ontdekt krijgt het intermediair feitelijk een schop na.
    En bloq oversluiten die handel en links laten liggen die club.

    Reageer
  10. Nou ja zeg…
    kijk eens naar de Unigarant..
    CFD noemt jullie zelfs onbetrouwbaar…
    De Vries: “Adfiz is onze gesprekspartner en niet CFD. De verlaging van de provisie is ook echt geen opmars voor een beleidsaanpassing.
    Feit is dat die woordvoerders niet eens weten, met wie ze een samenwerkingsverband hebben:
    Niet met Adfiz (ook niet met de CFD), maar met het individuele intermediair, die ze ook individueel konden vinden, toen zij de samenwerking met dat iontermediair aangingen.
    *
    En dan maar kirren: Adfiz is onze gesprekspartner, ach ja, als je t verstand niet in je kop hebt….

    Reageer
  11. En gewoon nog een keer! De nieuwe provisieregeling (halvering) is een uiting van de waardering voor advies????? Dit na de mededeling van 2 weken geleden dat een halvering goed voor het intermediair is. Het is onvoorstelbaar.
    Bij ons van het schap.

    Reageer
    • Wel een positief woord voor Adfiz. Er wordt altijd gezegd dat Adfiz er alleen is voor de grotere makelaars, maar gesprekken met Unigarant en ONVZ doe je niet voor die clubs. Die hebben daar weinig tot geen belang bij. Dank aan Adfiz in deze.

      Reageer
      • En wat een succes hebben ze daar geboekt……… lol.

        Reageer
        • Als Adfiz nu eens zijn contributie verlaagd en zorgt dat alle intermediairs zich aansluiten door een goede dienst verlening aan te bieden
          , dan hebben we een gesprek partner. nu is het schieten met losse flodders. Provisie is niet meer ons enige bron van inkomsten, laat Adfiz landelijk promoten bij de consument dat ze moeten gaan betalen voor advies. en samen met CFD en anderen optrekken.

          Reageer

Reageer

 
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.