Waarom komen hypotheekadviseurs niet massaal in actie?

Waarom komen hypotheekadviseurs niet massaal in actie?

Adviseurs beweren naast de klant te staan. Beloven áltijd de kant van de klant te kiezen. Waarom doen hypotheekadviseurs dat dan niet? Nu het er echt op aankomt, wacht men passief af wat de financiële instellingen gaan doen met rentemiddeling.

Zelfs gespecialiseerde hypotheekketens als De Hypotheker en de Hypotheekshop blijven angstvallig stil, roeren zich niet. Waarom niet? Waarom gooien die adviseurs de knuppel niet in het hoenderhok? Waarom eisen ze niet namens hun klanten om rentemiddeling? Waarom boycotten ze niet massaal de financiële instellingen die nog steeds geen rentemiddeling aanbieden? Blijkbaar interesseren bestaande klanten hen geen moer. Vinden ze het maar ingewikkeld en veel te veel werk.

Teleurstellend
Minister Dijsselbloem heeft de financiële instellingen een half jaar geleden indringend geadviseerd om snel en pro-actief rentemiddeling aan te bieden. De balans na een half jaar is ronduit teleurstellend. Een handjevol aanbieders (Centraal Beheer, ING, Obvion, RegioBank en SNS Bank) doet dat. Ook de Rabobank heeft laten weten dat hun klanten binnenkort boetevrij het rentecontract kunnen openbreken en overstappen op een lagere rente. Daarmee kiest het voor de meest zuivere vorm van rentemiddeling. Maar het merendeel van de hypotheekverstrekkers weigert dat tot nu toe. ABN Amro, AEGON, ASR, Delta Lloyd, Nationale Nederlanden en Syntrus Achmea willen van rentemiddeling voor hun bestaande klanten niets weten en tonen hiermee een beschamend gebrek aan klantinzicht, flexibiliteit en daadkracht. Dé bepalende eigenschappen die een modern bedrijf nodig heeft in deze snelle tijden.

Tesla
Hoe anders opereert een bedrijf als Tesla. Op 24 oktober twittert de hoogste baas Elon Musk dat alle beperkende regelgeving rond zijn nieuwe Autopilot is weggenomen. In datzelfde weekend krijgen alle klanten een pro-actieve update. Gratis! Zonder garagekosten, zonder boeterente, zonder extra opslagen. Gewoon omdat het beter is voor zijn klanten. Omdat deze productaanpassing het rijden in een Tesla zoveel makkelijker en veiliger maakt. Omdat het kán! Zo hoort een modern bedrijf te reageren. Altijd aanpassend naar de laatste inzichten en mogelijkheden. In het belang van de klant! En een week later reden de Teslarijders al volautomatisch over de snelwegen, zonder dat ze dat een cent extra heeft gekost, terwijl ze zich daar nooit bewust van zijn geweest bij de koop.

Actie!
De terughoudende banken en verzekeraars vergaderen zich nu blijkbaar nog een slag in de rondte. Wie gaat dat betalen? Hoe zit het met de effecten op toekomstige winsten (Embedded Value)? En op de al uitgekeerde provisies? De boekhouders regeren met harde hand, houden voet bij stuk. Dit is toch de wereld op zijn kop! Had de minister, als de situatie omgekeerd was geweest, ook toegestaan dat de rentes eenzijdig verhoogd werden? Deze boekhouders ontkennen de nieuwe werkelijkheid. De wereld is onomkeerbaar verandert. De toekomst is aan bedrijven die het belang van de klant niet alleen opschrijven, maar in de praktijk ook waarmaken. En snel! Het is echt schandelijk dat een brief van een minister van Financiën een half jaar later nog zo weinig gevolg heeft gehad. Dat vraagt om veel hardere acties richting aanbieders! Anders zijn deze adviseurs geen knip voor de neus waard.

  1. Dennis Hendriks 26 maart 2016, 16:32

    Nou ik heb op mijn ING een check laten doen. Rentemiddeling VS oversluiten. Ik kwam toch op een heel ander beeld uit. Het middelen van mijn rente leverde minder op dan oversluiten. Dan zat ik ook nog eens met een aflossingsvrije hypotheek. Een vorm waarop je volgens mij geen rentemiddeling zou moeten willen? Ook lees ik sommige blogs wat ik ook heb ervaren. Het middelen van de rente is een sigaar uit eigen doos. Ik kwam daar verschillende artikelen over tegen. Zelf vond ik http://adviesnederland.nl/rentemiddeling/ en http://fd.nl/werk-en-geld/1138497/rentemiddeling-goudmijn-voor-banken erg sterk.

  2. De schrijver bedoelt met “hypotheekadviseurs” waarschijnlijk alleen de hypotheekadviseurs van de bank? Dan kan ik me het verhaal nog een beetje voorstellen. Anders: in veel gevallen levert oversluiten net zoveel (of net zo weinig ) op als middelen.

  3. De heer Driessen heeft natuurlijk volkomen gelijk. Ik lees hier vaak klaagverhalen van (naar ik veronderstel) slecht draaiende kantoren/ondernemers. Maar nu men al maanden hard dient op te komen voor de gewaardeerde hypotheekklanten, dan is men niet thuis… Jammer klagers!

    • Zouden die verondersteld slecht draaiende kantoren die uren mogen declareren bij hun klanten als ze zich hard maken voor rentemiddeling voor hun klanten?

  4. Jan heeft wel gelijk.
    Adviseurs zijn de grootste egoisten die er zijn. Een branche van ieder voor zich.
    Laten alles over zich heen komen. De braafste mannetjes die er zijn.
    Al die azijnpissers hier over Jan. jullie zouden eens open moeten staan voor nieuwe ontwikkelingen en initiatieven maar deze branche is dood.

  5. ABN Amro komt medio 2016 ook met rentemiddeling en Aegon volgt oktober 2016. Inzake de Rabobank ben ik het niet met Jan eens. Deze middeling is niet zuiver. Rabobank rekent een opslag door van 0,2% en wijzigt de voorwaarden: boete bij verkoop 3%.

  6. ABN Amro komt medio 2016 ook met rentemiddeling en Aegon volgt oktober 2016. Inzake de Rabobank ben ik het niet met Jan eens. Deze middeling is niet zuiver. Rabobank rekent een opslag door en wijzigt de voorwaarden: boete bij verkoop 3%.

  7. Jan, tot wie richt je je met U ? Denk je nu echt dat het intermediair nog via jou aanspreekbaar is?

    • Deze zin staat niet voor niets tussen aanhalingstekens en komt uit de tekst van NN zelf: “Onze klanten”.

      • Aahhh.. wat lief, Jan 😉
        Soms heb je wel overeenkomsten met mij: k Ben zelf nogal vergevingsgezind en ik zeg daarnaast ook wel eens dingen die harder bij een ander aankomen, dan ik eigenlijk bedoeld had.
        Wat mij betreft: Shake hands Jan!

  8. GOED NIEUWS! Nationale Nederlanden belde me met de mededeling dat ook NN rentemiddeling gaat aanbieden aan haar hypotheekklanten: “Uiterlijk in september 2016 kunnen onze klanten hiervan gebruikmaken. U kunt vanaf september een verzoek om rentemiddeling doen via mijn.nn” Nu de andere aanbieders nog!

    • Psst Jan, ABN AMRO belt je binnenkort ook nog dat zij in Q3 met rentemiddeling komen (Wel als hot news brengen hoor!), en o ja, BLG komt ook nog dit jaar (ssssttttt!)

    • Hoi Jan,
      Dit was mij al veel langer bekend hoor, komt echt niet door je column. Kwestie van af en toe bellen met je zakenpartners…

    • andere anoniem 10 februari 2016, 17:59

      En jij denkt nu natuurlijk dat NN overstag is gegaan door jouw blog? Als je dat werkelijk denkt, dan leef je waarschijnlijk in een ander zonnestelsel.
      Nogmaals beste Jan, zie mijn eerdere posting. Zou je daar inhoudelijk op willen reageren?

      Oh, ik snap het al. Je wilt nog even wat in de schijnwerper blijven staan. Maar in dat andere zonnestelsel sta je net in de schaduwkant.

  9. Als de klant mij in wil schakelen voor het in gesprek gaan met een bank over rentemiddeling dan ga ik daar zeker mee aan de slag. Er moet wel eerst een opdrachtbevestiging zijn waarin e.e.a. wordt vastgelegd, incl. een passende beloning. En er is dan inspanningsverplichting maar geen resultaatverplichting.

  10. Het verhaal van vrindje Driessen is niet helemaal juist. Tesla bijvoorbeeld is
    -niet- de dealer die Tesla auto’s verkoopt (intermediair) maar de aanbieder van het product. Die hierin een ook nog eens een reclamestunt ziet.
    Dus die vergelijking klopt niet.

    Het intermediair zelf is een bedrijfstak, die tegen betaling bemiddelt in het tot stand komen van hypotheken.
    Niet een belangenvereniging van leden of donateurs, die -tegen betaling- hun algemene belangen laten behartigen.
    Dus de rol, die vrindje Driessen voorstelt, is niet de de rol van hypotheekketens.

    Bovendien geeft hij in het laatste deel van zijn betoog ook weer dat het intermediair kansloos is vanwege de onbuigzame houding van banken en verzekeraars. Zelfs een brief van het ministerie van Financiën sorteert geen effect.

    Tot slot ontbreekt in zijn verwachting een stuk realisme.
    Het is natuurlijk hartstikke mooi als banken gaan middelen, nu de rente praktisch op 0 staat. Maar dat is een gunst, geen recht.
    Want bij de keuze voor lange rentevasttermijn zit er ook van de zijde van de klant een gokelement in. Als de rente in die rentevasttermijn verdubbelt, dan lacht hij zich een kreukel in zijn onderbroek.
    Dan hoeft de bank ook niet bij hem aan te kloppen met een middeling, omdat de rente nou toch zo hard gestegen is dat die lage rente niet meer redelijk is.
    Waarom zou het in de omgekeerde situatie dan ineens een schanddaad zijn?

  11. Ik ben geen hypotheekadviseur en heb wel begrepen dat rentemiddeling aantrekkelijker klinkt dan het in werkelijkheid is. Sigaar uit eigen doos?

  12. Ik heb persoonlijk diverse brieven gericht aan verzekeraars met het verzoek of de beleggingspolissen van mijn klanten collectief hersteld konden worden, in de zin van omzetten naar nieuwe producten met lagere kosten aparte orv dekking enzovoorts. Ik zal u de antwoorden besparen, maar het inspireert mij niet om in het kader van het eventueel gedurende de looptijd aanpassen van de productkenmerken van een hypotheek enthousiast in actie te komen.

  13. Wat een slecht verhaal! Ga er niet eens inhoudelijk op reageren….

  14. De functie “auto pilot” is een optie. Deze optie kostte destijds EUR 5.000. (inmiddels EUR 2.800). Bezitters moesten deze optie al betalen voordat de functie beschikbaar was. Het is dus logisch dat de functie ook direct beschikbaar kwam toen de wettelijke beperkingen waren weggenomen.
    Ik zou een leukere kolom kunnen bedenken over fabrikanten die geld rekenen voor diensten de ze niet leveren….

    • Wanneer dit inderdaad zo is, dan gaat Jan met zijn verhaal echt helemaal de mist in!

      • lekker vergelijk dat Tesla inderdaad: Die meneer Musk heeft hoogstpersoonlijk een klantorder geweigerd omdat de koper een negatieve blog had geschreven over Tesla. En daar durft deze meest slechte columnist ooit naar te verwijzen? even de lijn doortrekken > hij zou het terecht vinden als ABN Amro, AEGON, ASR, Delta Lloyd, Nationale Nederlanden en Syntrus Achmea hem eruit knikkeren!

  15. Ja Jan, Tesla doet dingen gratis voor de klant…verstandig? De Nieuwe Wereld?
    Tesla bestaat bij de gratie van de Nederlandse Regering:
    – geen BPM
    – geen motorrijtuigenbelasting
    – vrijwel geen bijtelling
    – milieusubsidie
    Daarom waarschijnlijk worden 1 op de 3 Tesla’s in Nederland verkocht. Omdat de Hollanders zo gek zijn om vanuit fiscale subsidie een of andere Amerikaanse miljardair te helpen zijn megalomane dromen te verwezelijken. Gesubsidieert narcisme…toch fijn dat er van die domme Hollanders zijn.
    – De Tesla zou onbetaalbaar zijn zonder alle subsidies, geen hond die hem dan nog gaat leasen (want 99% van de Tesla’s op de weg worden natuurlijk geleasd)
    – En dan nog wordt er 5.000 dollar per auto verlies gemaakt.
    – Is de auto relatief erg duur. Voor hetzelfde geld koop je een veel uitgebreidere en completere auto waar je wel 1.000 kilometer mee haalt en na 2 minuten tanken weer 1.000.
    Laten we inderdaad vooral snel en gratis gaan meehelpen aan het Plan van Jan. Helaas ga je dan als adviseur voorbij aan de ‘redelijk handelende opdrachtnemer’, want hoe toets je of de aangepaste aanbieding passend is bij de klant. Daar moet je toch een heel traject voor door. Gratis natuurlijk…want dat mag je blijkbaar nog steeds verwachten van al die mensen en partijen in dit vakgebied. Ik zie ze al weer binnen komen “wat wilt u hier geld voor hebben, zie je wel nog steeds oplichters in deze branche”.

  16. Zeker zo’n marketing en communicatie figuur? Die verdraaien de waarheid altijd op zo’n manier dat het in hun straatje past. Bah, wat een misselijkmakend, populistisch en ongenuanceerd artikel. En AM redactie, schaam u voor het niet controleren van de feiten. De helft van de genoemde banken biedt binnen afzienbare termijn rentemiddeling aan. En de rabobank biedt zuivere rentemiddeling? Ja, als je de onzuivere opslagen en niet geheel zuivere boete bij verkoop even vergeet. Inhoudelijk klopt er werkelijk niks van. De PVV communiceert inhoudelijk nog beter…

  17. Als tags is aan dit bericht toegevoegd;
    TAG hypotheekadviseurs Jan Driessen Minister Dijsselbloem rentemiddeling

    Ik mag maar hopen dat de Dijssel ook de reacties leest ipv louter het tenenkrommende stukje van iemand die kennelijk niet weet hoe het allemaal precies werkt. Jammer dat dit soort lieden wel opiniemakers zijn. Nog meer jammer dat Amweb een podium biedt aan verstrekkers van dit soort desinformatie. Ik noem het desinformatie (opzettelijk misleidende informatie) omdat Driessen vanuit zijn achtergrond beter zou moeten weten.

  18. De nieuwe integere Hypotheekadviseurs staan voor 100 procent ten dienste van de klant, want de nieuwe Hypotheekadviseur mag zich niet meer door verzekeraars en de banken laten betalen.
    Maar ”Beloven áltijd de kant van de klant te kiezen”?
    Heeft de nieuwe adviseur dat beloofd volgens de formulering van de door de AFM opgelegde bankiers-eed aan haar vergunninghoudende adviseurs?
    Nou Jan, die eed mag je ruimer uitleggen… want de financiële adviseur heeft niet beloofd om altijd de kant van de klant te kiezen, ook al gaat dat ten kosten van een integere financiële wereld…
    *
    De financiële adviseur heeft beloofd altijd de kant van de klant te kiezen, al moet hij daarvoor de boel beduvelen?
    Laten we dan nog eens naar de beweegredenen van én de samensteller van de ‘bankierseed’ én de Minister van Financiën, dhr Dijsselbloem die de wetgever die deze ‘bankierseed’ op te leggen.
    Intrekken die uitgereikte awards en dat koninklijke lintje zou ik zeggen.

  19. Wat doet Jan precies? Een beetje zeiken? Nee Jan is adviseur in communicatie. En Jan weet dat als je een beetje wilt opvallen in de media dat je maar direct flink moet huishouden want met een genuanceerd artikel over rentemiddeling dat valt niemand op.
    Jan zou het woord hypotheekadviseur eens moeten vervangen door Marokkanen en het land is te klein.

  20. Vraag aan Jan:
    Heb je je wel eens ECHT verdiept in hoe rentemiddeling werkt ?

  21. Ik begrijp werkelijk niet waarom AmWeb dit plaatst? Er zijn zoveel betere stukken beschikbaar, bijvoorbeeld: http://www.iex.nl/Column/171540/Rabobank-gaat-rentemiddelen.aspx Daar heb je nu iets aan, niet dat inhoudsloze geklets van zoveel ‘columnisten’ of ‘deskundigen’. Is dit nu betaalde content of gewoon slechte smaak van AmWeb?

    • Privé bericht ontvangen van AmWeb, dit is geen betaalde content. Akkoord, prettig om te weten, maar des te onbegrijpelijker dat AmWeb dit plaatst?

  22. Volgens mij is Tesla fabrikant en is de adviseur dat niet? Bovendien begrijp ik niet waarom het wederom een probleem van de adviseur is? Zal wel prikkelend bedoeld zijn of niet Jan?

  23. Hypotheekadviseur Rob 5 februari 2016, 11:42

    Wat een onzin artikel is dit zeg! Aanbieders van producten gaan boycotten omdat ze geen rentemiddeling toepassen?!? Daarmee ben je dan een goede adviseur voor je bestaande klanten? Ik begrijp echt niet dat AM web zoiets serieus neemt en plaatst op haar website. Persoonlijk vind ik het echt niet kunnen dat dhr. Driessen op oneigenlijke gronden een hele beroepsgroep te kakken zet! Leuk dat je enthousiast bent over Tesla, maar uw vergelijking met het beroep hypotheekadviseur raakt kant nog wal. Inhoudelijk bent u blijkbaar niet bekend met het vak hypotheekadviseur, dat is niet erg, maar schrijf er dan niets over.

  24. Rentemiddeling is doorgaans een koekje uit eigen trommel.

  25. Misschien kan Jan zelf nog even reageren. En svp niet zoiets in de trant van “ik wilde bewust even prikkelen om de discussie los te krijgen”. Want “prikkelen” kun je ook zonder adviseurs te schofferen.

  26. Wederom geen positieve bijdrage.

  27. andere anoniem 5 februari 2016, 10:51

    Weet Jan wel wat rentemiddeling precies is? Hoe de nieuwe rente gewogen tot stand komt. En dat wellicht bij een resterende korte RVP met de huidige macro-economische situatie, wijze van beschikbaarheid geld, funding, renteverwachting et cetera het nóg veel voordeliger is om géén rentemiddeling toe te passen! Want bij rentemiddeling is de boete immers verwerkt in een nieuwe rente, veelal zelfs met een extra opslag voor gemaakte kosten. En die aanbieders, die willen dat de klant advies inwint. Wie betaalt dat advies Jan?
    En wat denkt Jan van de spaarhypotheek, is het daar ook zo interessant? Denken we even om bandbreedtes?
    Die adviseurs, beste Jan, hebben heel goed in de gaten dat rentemiddeling heus niet in het klantbelang hoeft te zijn. Want veelal is het in de resterende rentevaste periode niet terug te verdienen. Pas na de rentevaste periode zit veelal het omslagpunt. En wat nu als de rente nog verder daalt of de komende 2 à 3 jaar zo laag blijft? Die adviseurs (niet allemaal hoor) leggen dat keurig uit aan hun klanten zodat die een afgewogen besluit kunnen nemen.
    Het zou pas echt getuigen van klantbelang wanneer geldverstrekkers zonder boete, zonder rentemiddeling automatisch de lagere rente gaan berekenen. Dat kan al. Bij variabele rente!
    Zullen we dan ook een omgekeerde rentemiddeling en positieve boete bepleiten? Of weet Jan niet wat dat is? Weet Jan hoeveel aanbieders dit in de voorwaarden hebben staan? Weet Jan wel dat heel veel medewerkers bij aanbieders geen idee hebben of dit wel kan en hoe het dan uitgevoerd moet worden?
    Beste Amweb, Jan beledigt het intermediair / adviseur op een ongeoorloofde manier. Zie zijn 2 laatste zinnen. Mag ik nu Jan ook enorm gaan beledigen? Of gaan jullie die 2 zinnen even weghalen?

  28. Vergelijking hypotheekadviseurs met Tesla snap ik niet helemaal. Tesla is in deze de aanbieder/geldverstrekker. Hypotheekadviseurs zijn niet de aanbieder/geldverstrekker dus kunnen niet aan de knoppen draaien. Een soort zelfde update uitvoeren kunnen aanbieders/geldverstrekkers wel bij het woekerpolisdossier maar doen ze niet, ook niet op aandringen van menig hypotheekadviseur.

Comments are closed.

Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.