Verzekeraars en volmachtbedrijven praten weer volop met elkaar

Verzekeraars en volmachtbedrijven praten weer volop met elkaar

Gisteren vond de Marktdag plaats van het Verbond van Verzekeraars en de NVGA. Beide partijen namen eensgezind het woord op het podium en willen vooral één zaak benadrukken: geen gezeur meer, we streven hetzelfde doel na, laten we dan ook samenwerken. Vooral om het rendement op te krikken, want dat staat fors onder druk. Maar: wat is nu precies rendement?

In Hart van Holland in Nijkerk kwamen 300 vertegenwoordigers van verzekeraars en volmachtkantoren bijeen en ze straalden veel eensgezindheid uit. Ook wellicht omdat men niet meer wil praten over de zaken die de twee partijen scheiden. Beloning is dan ook geen onderwerp meer, er is een raamovereenkomst, voor de rest moeten de individuele partijen het zelf maar eens worden.

Rendement
Gisteren ging het dan ook vooral over rendement. De schadeportefeuilles staan nogal onder druk. Autoverzekeringen doen het niet echt goed en er zijn toch te veel branden geweest. “Over beloning hebben we het al genoeg gehad”, zegt Gert Jan Bunt, directeur commercie en volmachten van Nationale Nederlanden. “Nu moeten we het hebben over andere issues die er liggen: het rendement staat onder druk”.

Dat kan volgens hem met drie zaken te maken hebben: het is een product-issue, en dan moet je die producten aanpassen aan de eisen van de klant. Er is een kanaal-issue en dan moet je daar een oplossing voor vinden. Of het is een volmacht-issue”.

En in dat laatste geval gaat het vooral om een discussie over cijfers. Verzekeraars en volmachtbedrijven willen het hebben over rendement in de vorm van combined ratio’s. Maar dan moeten ze het wel eens worden over welke combined ratio’s precies. Daar zit veel ruis op de lijn, zeggen de betrokkenen.

Michael de Nijs, voorzitter van de NVGA: “Het ontbreekt aan eenduidige formules voor de berekening van schadepercentages, combined ratio’s en kostenpercentages. Verzekeraars bevestigen ook dat er gewerkt wordt met verkeerde cijfers, waardoor bijvoorbeeld de premieomzet van volmachtkantoren te laag wordt ingeschat en er onevenredig veel overheadkosten worden toegeschreven aan het volmachtbedrijf. Hierdoor heerst er bij verzekeraars over het algemeen een gevoel dat het volmachtkanaal niet rendeert.”

Energie
Van Bunt zegt echter resoluut: “We kunnen hier niet over blijven steggelen. Het kost te veel energie en leidt te veel af. De markt staat onder druk en we moeten het eens zijn over hoe we sturen en waarop we afrekenen.”

De Nijs van de NVGA zegt: “We trekken al veel meer op met het Verbond van Verzekeraars rond dit issue. Rendement hebben we nodig. We hebben allemaal baat bij sterke verzekeraars en gevolmachtigden. Al dat geouwehoer over cijfers is niet goed. Het is belangrijk om nu de verschillen achter je te laten en overeenstemming te bereiken over welke cijfers je hanteert. Dan volgt er vanzelf een plan van aanpak.”

Onafhankelijk audit instituut
De eerste stap is dat NVGA en het Verbond de cijfers vergelijkbaar maken. Jaap de Louw, directeur volmacht/commercieel manager, Avéro Achmea, wil die handschoen wel oppakken. Zo kondigde hij gisteren de oprichting van een onafhankelijk audit instituut aan. De Louw liet zien dat dit nieuwe audit instituut er ook onder druk van DNB en AFM komt, want die toezichthouders lieten eerder al weten dat ze de risico’s in het volmachtkanaal graag wat beter beheerst zien worden. “Ze vonden dat de verzekeraars met een te commerciële blik naar het volmachtkanaal kijken en dat we onvoldoende aandacht aan de risicobeheersing besteden”.

De Louw vervolgt: “Het is onze doelstelling om de efficiency en de onafhankelijkheid van de audit te verhogen. Nu gebeurt het nog door de individuele verzekeraars. Als het commercieel heel goed gaat dan wordt de audit echter gekleurd. En omgekeerd ook. Het is beter om dat in onafhankelijkheid te doen.”

Dat onafhankelijke audit instituut moet er op 1 maart 2015 zijn, zeggen De Louw en De Nijs eensgezind. De NVGA liet overigens cijfers zien waaruit blijkt dat de volmachtmarkt met 5% groeit terwijl de schademarkt als geheel daalt in premievolume.

jan kees de jager

Jan Kees de Jager
Dat NVGA en het Verbond vergevingsgezind zijn bleek gisteren ook uit de uitnodiging aan Jan Kees de Jager om het podium te betreden. De oud-minister van Financiën en huidige CFO van KPN, is ook de vader van het provisieverbod en heeft daarmee in de branche niet echt veel fans. Gisteren kreeg hij echter met zijn anekdotes over de G20 en zijn ontmoetingen met de groten der Aarde de zaal aan zijn voeten.

Al sloot hij wel af met een paar woorden over zijn belangrijkste werk: “Ik heb vrienden en vijanden gemaakt met het provisieverbod. Het was een hele omslag om naar een beloning te gaan op basis van prestatie voor de klant. Maar de sector heeft het goed opgepikt. Het businessmodel om klanten te laten betalen voor advies is gewoon veel beter.”

De verzekeraars en volmachtbedrijven namen het zonder verzet aan. Niemand stelde nog een kritische vraag. Het kan verkeren.

  1. @Bert,
    Jeetje Bert, waar het hart vol van is….;-)
    Maar je kent me slecht….hier wordt altijd gezegd dat dr maar 1 is zoals ik en dat ik uit duizenden te herkennen ben….
    Bert, ik zal jouw wens vervullen….ik trek de stekker eruit en stop met reageren…k heb inmiddels toch alles gezegd wat ik aan mijzelf verplicht was.
    (en als je nog een trap na wilt geven, ga je gang: schelden doet geen zeer, ik krijg je nog eens dubbel weer).

  2. We moeten als adviseurs geen medelijden hebben met verzekeraars en volmachtbedrijven. Ook zij klagen altijd.
    Er zijn nu bij volmachten nieuwe services en verdienmodellen ontstaan waar je goed voor moet uitkijken om als adviseur je onafhankelijkheid en zelfstandigheid niet te verliezen. Wat te denken bijvoorbeeld van hun zogenaamde incasso en abonnementen service? Wanneer je hierbij denkt zakelijk voordeel en tijdwinst te kunnen behalen dan kan ik je vertellen dat dit bijzonder zwaar tegenvalt. Niks flexibel, posten elders meenemen is moeilijk en duur, de incasso’s kosten maandelijks een vermogen als kantoor en klant, geen goede klantenbinding meer bij storno’s, veel controle werkzaamheden dus veel extra tijd etc.etc.
    Ga dus niet in op het dure volmacht incasso verdienmodel. Gewoon lekker zelf gaan factureren via een incassobatch met een goed facturatiesysteem is het beste en kost maandelijks weinig investering plus weinig tijd!
    Volmachten en verzekeraars kunnen beter de kosten gaan snijden in het dure management en hun kantoor paleizen. Back to the basic.

    • @Klaas
      Goede constatering waarmee ik het volledig eens ben. Ook wij besteden de facturen niet uit vanwege te hoge kosten en we letten ook nog op de marges!

    • Pfoe deze klaagzang heb ik nu denk ik al wel 100x voorbij zien komen op amweb. Je bent volgens mij nergens toe verplicht? En als ze het voor deze “woekerprijzen” kunnen verkopen aan andere kantoren zal er schijnbaar toch echt vraag naar zijn…

  3. Kees van den Berg 12 september 2014, 12:32

    Laten we zeggen “hard op het hart drukken”

  4. Kees van den Berg 12 september 2014, 12:31

    laten we zeggen ” hard op het hart drukken”

  5. Kees van den Berg 12 september 2014, 12:29

    Al 28 jaar in dit vak, en nog steeds zie ik dezelfde discussies in de aloude haat/liefdeverhouding tussen tussenpersonen/gevolmachtigden en verzekeraars. Nu zijn kennelijk de gevolmachtigden aan de beurt om door verzekeraars “een kritisch bekeken te worden”

    Ik kan ALLE gevolmachtigden, vooral de jongere generatie één ding op het hard drukken: blijf OOK kritisch. Het zijn (m.i.) immers vooral de verzekeraars die zich al decennia lang hebben geprofileerd als “niet altijd even loyale zakenpartners”
    Komende uit, en opgeleid door een verzekeraar (voor ik tussenpersoon werd) weet ik maar al te goed wat maatschappijen echt denken van tussenpersonen: een noodzakelijk kwaad, omdat we zelf de commerciële slagkracht missen.
    En ze blijven het maar proberen: het intermediair uitschakelen of hun rol in ieder geval minimaliseren of op z’n minst beheersbaar maken. Verdeel en heers….

    Nationale-Nederlanden bijvoorbeeld, die in een grijs verleden al eens trachtte alle postkantoren aan zich te binden (over loyaliteit gesproken) blaast weer hoog van de toren over het rendement van de gevolmachtigden, terwijl men separaat bij “een zekere internetaanbieder” tarieven in de markt zet, die tot 40% lager zijn dan die van hun collega’s. Het gedrag is bijna potsierlijk, maar daarom niet minder hardnekkig.

    Vooral de gevolmachtigden die als serviceprovider werken (Voogd voorop) hebben in het verleden al ongelofelijke vorderingen gemaakt op het gebied van
    Kostenbeheersing en ICT. Vordering die door zeer veel tussenpersonen buitengewoon gewaardeerd worden.
    Nu de verzekeraars nog, maar daar wachten we evenzeer al decennia op.

    Koester de heren gevolmachtigden, mijn jongens verzekeraars; ze doen het zoveel beter dan u. En wees met die beloning dan niet zo kleinzielig.
    Haal liever de ronduit idiote tarieven uit de markt die u sommigen vergunt, inclusief die van uw eigen internetclubjes.

    (Neen, ik ben geen gevolmachtigde, en heb geen aandelen bij Voogd of andere volmachten, om maar enige schijn van partijdigheid te vermijden)

    • @Kees
      Heb dezelfde achtergrond, wat verzekeraars over het IM denken is ook mij volkomen helder, verzekeraars zijn al jaren alleen met zichzelf bezig, allerlei baasjes die over elkaar heen rollen, de buitenwereld doet er niet toe.

    • Prima verwoord Kees.
      Verbaasd zijn dat het rendement onder druk staat terwijl de internetdochters extreem lager tarieven hanteren. De dekking opleuken tot er rode cijfers ontstaan. (alle waterschade vergoeden, mobiele telefoons vergoeden etc.) Rare jongens die verzekeraars! Helaas niet consistent en al helemaal niet transparant. Zeker niet ten aanzien van resultaat bij de internetdochters.
      Sommige internetdochters worden gezien als gevolmachtigden . . . . . . . .wat een gemanipuleer van cijfers en statistieken!!

Comments are closed.

Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.