ABN Amro kreeg nog een tweede boete van de AFM

ABN Amro kreeg nog een tweede boete van de AFM

De boete van € 2 mln die ABN Amro eind vorige maand kreeg opgelegd van de AFM blijkt niet de enige boete te zijn geweest. De toezichthouder legde nog eens € 750.000 aan boete op vanwege het onvoldoende professioneel en oneerlijk behartigen van het belangen van de klanten.

Dat ontdekte Een Vandaag-verslaggever Jan Salden in het kwartaalverslag van de bank over het derde kwartaal. ABN Amro kreeg vorige maand een ferme tik op de neus van AFM, omdat de bank klantendossiers met betrekking tot rentederivaten slecht heeft bijgehouden. Daardoor kon de AFM niet onderzoeken of er sprake was van advies of execution only en dus niet goed het toezicht uitoefenen.

Nu blijkt dat ABN drie dagen eerder ook al een boete had gekregen van de toezichthouder. Het gaat erom dat de bank op een onvoldoende eerlijke, ‘faire’ en professionele manier de belangen van de klanten heeft behartigd bij dienstverlening op het gebied van investeringen. De ABN schrijft in het kwartaalverslag ook dat zij in beroep gaat tegen deze tweede boete.

  1. Is het niet eens tijd dat het OM de zaak overneemt. Er is niemand bij de ABN die ook maar een kwartiertje minder slaapt van de boete. Anders dan bij Libor met een klein ploegje, zijn de rentederivaten zo markt breed ingezet, dat het complete management tot hoog in de top dit geweten heeft. De AFM wil dit soort taferelen echt niet op de markt, maar op de een of andere manier lukt het maar niet dat ze het tegen kunne houden. Ze zijn ook weer fors te laat. MKB Nederland is inmiddels al vol gepompt met deze rotzooi. Het OM had het ook niet voorkomen, maar kan nu wel meer daad stellen dan de AFM. Deze boete is statiegeld ten opzichte van de verdiensten. De boete nu is dan voor de ABN, maar begrijp dat agrarisch Nederland door de Rabo op hetzelfde is getrakteerd en de buitendienst Rabo maar beter de komende jaren niet het erf op kan bij de klanten.

  2. Het is en blijft een zooitje! Om je kapot te schamen of…..nee, natuurlijk niet
    wij gaan naar de beurs vullen via een omweg onze zakken en dan kan de rest barsten. En de klant? Wie is dat?

  3. “klantbelang centraal”, “herstel van vertrouwen”, “transparantie”, “bankiers-eed”.
    *
    Mis ik nog wat kreten?

    • @Klungelaar,
      Ja, ik mis: ‘old-boys-network’, ‘lobby’, ‘verkoopbonus’, ‘oud-DSB Topman’, ‘to-big-to-fail’, ‘er gaat toch niets veranderen’.

  4. Gokje? Die dossiers zijn uiteraard uitstekend bijgehouden alleen toen het derivatenballetje ging rollen zijn de betreffende dossiers “aangepast” waardoor toevallig het opzettelijk falen van de bank kon worden gemaskeerd. Tja, wie gelooft er nog in de eerlijkheid van een financiële instelling?

Comments are closed.

Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.