Social media vervangen de barbier

Social media vervangen de barbier

Vroeger hoorde je de laatste nieuwtjes bij de barbier. Dat vertelden Bertus en Leen, van Schorem Haarsnijder en Barbier uit Rotterdam, tijdens ons recente MKB Advies Congres. Zij zijn een zaak gestart waar mannen helemaal zichzelf kunnen zijn – inclusief een goed gesprek en een lekker drankje – en hebben hiermee veel succes.

Hele wereld gaat voor je open
Ja, ook ik praat al over vroeger. Want zo voelt het als ik kijk naar de ontwikkelingen op het gebied van sociale media. Die gaan zo snel dat de een-op-een ontmoetingen bij de kapper voelen als ‘vroeger’. Was vroeger alles beter? Nee hoor. Ik vind de ontwikkeling van sociale media erg positief. Het is toch geweldig dat we zo makkelijk met elkaar in contact kunnen treden? Als business-partners. Maar ook als individuen. Sterker nog, je kunt zelfs makkelijk in contact treden met mensen die je nog geeneens kent. Een hele wereld gaat voor je open. Zowel sociaal als commercieel.

Zo vertelde Bertus dat de naamsbekendheid van zijn zaak enorm omhoog ging toen hij foto’s ging posten op Facebook. ‘Ik heb mijn hond in een stoel gezet met een klodder scheerschuim op zijn bek. We hebben nu 150.000 volgers.’ Er is natuurlijk wel een groot verschil met de gesprekken bij de barbier van vroeger. Voor digitaal communicatieverkeer gelden andere regels dan voor de kapper. Daar zijn we met elkaar zoekende in. Dat is goed. Erover praten met elkaar en samen regels opstellen. In het verleden zag ik te veel bedrijven waar de angst voor sociale media zo groot was dat medewerkers werd verboden hier ook maar iets mee te doen. Het liefst legde de werkgever zelfs ook een verbod op voor privégebruik.

Onderzoek
Dit lijkt nu te veranderen. Als De Goudse hebben we een onderzoekje gedaan onder financieel dienstverleners die deelnamen aan ons congres. Het blijkt dat maar liefst 73% het eens is met de stelling dat ‘actieve inzet van social media mooie kansen biedt om nieuwe klanten binnen te halen’. Dat klinkt veelbelovend. Zouden deze bedrijven ook actief hun medewerkers hierbij inzetten? Zij kunnen tenslotte het best het bedrijf positief op de kaart zetten in hun sociale netwerk.

Duidelijke afspraken maken
Ik denk dat het goed is om als werkgever hierover met werknemers te praten. En samen duidelijke lijnen op te stellen over de do’s en dont’s. Iedereen leeft van de klanten. Iedereen heeft dus een verantwoordelijkheid om de klanten een goed gevoel over de onderneming te geven. Ook wanneer bij het gebruik van sociale media zakelijk en privé door elkaar lopen.

Vragenbank
Binnen De Goudse Vragenbank ontvangen wij steeds vaker vragen van ondernemers over sociale media. Welke regels zou je voor jezelf en je medewerkers kunnen stellen? Een paar suggesties.

• Geen berichten over klanten: de klant stelt het misschien niet op prijs én de concurrentie leest mee.
• Geen berichten over interne aangelegenheden van de onderneming: het woord ‘intern’ geeft dit al aan.
• Geen berichten over concurrenten: het is niet sterk om je zo te profileren en juridisch is het vragen om problemen.

BERNARDO WALTA
Bernardo Walta is directeur Commercie bij De Goudse.

Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.