Delta Lloyd: het einde van een merk met karakter

Delta Lloyd: het einde van een merk met karakter

Het was een droge constatering van Hans van der Noordaa bij de bekendmaking van de overname van Delta Lloyd door Nationale Nederlanden: “Het is erg duur om twee merken in stand te houden en hoewel Delta Lloyd een prachtig en sterk merk is, zal het toch verdwijnen”. En daarmee verdwijnt een uitgesproken merk.

Een merk met roots
Een voorloper van Delta Lloyd is de Hollandsche Sociëteit van Levensverzekeringen die in 1807 in Amsterdam wordt opgericht. In 1967 fuseert ze met Amstleven, de Amsterdamse Maatschappij van Levensverzekeringen onder de naam Delta. In 1969 fuseert deze combinatie met schadeverzekeraar Nedlloyd en ontstaat Delta Lloyd.

Een merk dat internationale overnames heeft overleefd
Delta Lloyd wordt in 1973 ingelijfd door Commercial Union, een Britse verzekeraar die in verschillende landen opereert. Een aantal fusies verderop is Delta Lloyd onderdeel van Aviva, dat Delta Lloyd in 2009 naar de beurs brengt. Het mag een wonder heten dat het merk Delta Lloyd deze periode heeft doorstaan: vaak zien we dat in de financiële industrie de overnemende partij direct, of anders binnen enkele jaren, de eigen naambordjes op de overgenomen partij schroeven.

Een merk met strategische scherpte en onconventionele communicatie
Zowel in de strategisch koers als in het merkimago van Delta Lloyd klonk een zekere ‘risico-appetite’ door. Delta Lloyd had de naam een scherpe koers te varen en jarenlang werden er stevige beleggingswinsten geboekt door relatief risicovol te beleggen en daarbij lage buffers aan te houden.

Maar ook in de communicatie naar consumenten ging Delta Lloyd het risico niet uit de weg. Onder het thema ‘…zeker Delta Lloyd’ zagen we onder andere een gay kunstschaatser als middelpunt van een keiharde ijshockeywedstrijd en een jongeman in een botsautootje een nazi-gebaar maken naar een motoragent. Ook het beeld uit een Noord-Koreaanse parade, waarbij de president een tand mist omdat een borddrager zich heeft verslapen, typeerde het onconventionele karakter van het merk.

dl-commercial

Een merk dat zijn scherpte verloor
De afgelopen jaren heeft het Delta Lloyd merk wat van zijn glans verloren. Het leek te ontbreken aan een helder strategisch toekomstperspectief en er was onrust door aanvaringen met de toezichthouders AFM en DNB, het vertrek van bestuurders en een claimemissie om de buffers op peil te brengen.
Maar ook de merkcommunicatie onder het thema “kritisch op het juiste moment” miste de kracht en de emotie om de consument echt te raken. De beelden van een zeilende jongen op de zee, waarbij de zeereis een metafoor is voor het financiële leven, zijn te complex om in het overvolle brein van de consument het vuurtje voor Delta Lloyd te laten branden.

Een merk met waardevol DNA?
Enkele jaren geleden ging het merk Postbank op in ING. Een van de redenen was de ambitie om het merk ING sterker te maken: de beste mensen en de middelen werden samengebracht, maar ook het DNA, de uitgangspunten van het merk Postbank werd ingebracht: ING werd leuker, menselijker, toegankelijker en innovatiever. De Postbank Leeuw werd ING Leeuw. Als we met die bril nog eens naar Delta Lloyd kijken, zouden we dan over enkele jaren mogen genieten van wat onconventionele merkactiviteit van NN?

  1. @ Gerda k begrijp eigenlijk niet tegen wie ik nu praat… laatst had je het er nog over dat jij minimaal E 2.500,- per hypotheekdossier vroeg… Krijg jij dan zaken/hypotheekdossiers van concullega’s op je bureau? die eerst bij een andere adviseur/BEMIDDELAAR een paar duizend hebben afgetikt?
    Pff.. k bedoelde eigenlijk de moeite die een bemiddelaar moet doen om tijdig de bankgarantie te verkrijgen, problemen ivm erfrecht… taxatiekosten omdat het opeens als individuele bouw wordt gezien i.p.v. een bouwproject van een 3 woningen etc.

    Reageer
    • Ik ga hier even verder want kon er geen bericht meer onder zetten. Het klopt dat ik boven die €2500 per dossier zit en ik krijg hier inderdaad dossiers waar iemand eerst bij een ander geweest is waar een bedrag voor een (slecht/incompleet/niet passend/onmogelijk) advies is gerekend en welk dossier niet rondgekomen is. Op basis van ervaring kan ik inderdaad een redelijk scherpe inschatting maken of een dossier mogelijk is. Tot nog toe heeft dat inderdaad goed uitgepakt. Uiteraard heb ik het niet over de onkunde die door sommige acceptanten tentoongespreid wordt. Dan heb ik er inderdaad wat meer werk aan maar ik krijg hem wel rond. Iedere waar naar zijn geld zal ik maar zeggen. Het gaat er niet om wat ik kost maar wat ik voor een klant kan bereiken.

      Reageer
      • Gerda (mijn allerlaatste reactie) 6 januari 2017, 12:43

        Ja??
        En destijds kwam een kamerlid (was het Aukje de Vries) pas ruimschoots na ingang van het provisieverbod tot de ontdekking, dat de consument niet meer kon shoppen bij verschillende adviseurs voor advies/bemiddeling.
        Immers, de consument zal de eerste financiele adviseur de in het DienstVerleningsDocument geoffreerde en door de relatie geaccepteerde tarief moeten betalen, ongeacht of er wel of niet een ‘complex product’ tot stand komt?
        Jeetje, wat zijn dat voor golddiggers, die klanten van jou dan?
        *
        En dan hebben we de AFM-mening van mevrouw Femke de Vries, die meent dat de adviseur de consument moet waarschuwen voor aanschaf van een product, al is de aanschaf verantwoord volgens de Wft.
        http://amweb.nl/branche-724322/femke-de-vries-afm-adviseur-moet-soms-de-partypooper-zijn
        Sec de AFM-vergunninghoudende bemiddelaar moet dr dus kennelijk ook de rem nog eventjes opgooien bij de consument, hetgeen de banken/verzekeraars die Execution Only gaan dus niet hoeven!!
        Het gaat er dus onder het provisieverbod niet alleen om wat je voor de klant kunt bereiken, maar of het een verantwoord Wft-advies is aan de klant en wat een verantwoorde WFT-bemiddeling is, teneinde samen met de acceptant van de aanbieder tot een complex product te komen, dat de goedkeuring van de AFM kan wegdragen.
        *

        Reageer
        • Post scriptum bij allerlaatste reactie 6 januari 2017, 14:11

          Waarom golddiggers?
          Als je niet jouw vastgeroeste visie blijft volgen en geen ruimer denkpatroon gaat ontwikkelen of over je eigen grenzen gaat filosoferen, dan zou je weten dat golddigger (goudzoekers) hier op meerder manieren uitlegbaar is.
          *
          1. Over één nacht ijs gaan en bij de keuze van de bemiddelaar je laten leiden door het laagste tarief;
          2. Over één nacht ijs gaan en bij de keuze van de bemiddelaar je laten leiden door een te manipuleren aanbevelingssite la www. zicht.nl i.p.v. je laten informeren door mond-tot-mond reclame van ervaringsdeskundigen in je omgeving;
          (oké, t.a.v inwoners van de relatief anonieme randstad heb ik daar begrip voor)
          3. Bij elke onafhankelijke adviseur krijg je toch een gratis kennismakingsgesprekje, hadden jouw relaties dat gesprekje dan niet of dachten ze: voor dat lage tarief verwacht ik niks, als ik de lening maar krijg, zal het mij worst zijn.
          Zint me het ADVIES van de gekozen dienstverlener niet, want bij jouw klanten is het NIET eens gekomen tot BEMIDDELING d.w.z. de aanbieding van een offerte door de Aanbieder, dan probeer ik @M de Echte wel…
          *
          ” De klanten waar ik het over heb hebben de pech gehad dat ze in de handen van de verkeerde adviseur gevallen zijn. Kan je ze dat kwalijk nemen?” Nou, dat weet ik dus zo net nog niet …….
          *

          Reageer
        • De opmerking golddiggers ontgaat mij even. De klanten waar ik het over heb hebben de pech gehad dat ze in de handen van de verkeerde adviseur gevallen zijn. Kan je ze dat kwalijk nemen? Lijkt mij niet. Klant ging er vanuit dat de desbetreffende adviseurs kundig waren. Niet dus.

          Reageer
  2. Peter Woodward 5 januari 2017, 13:53

    Iemand die zich Atari noemt schrijft over merkenbeleid?
    Happy New Year!

    Reageer
    • Hmm…alweer de 2e blogger die op deze site van de professionele verzekeringsbranche, die gaat over het verdwijnen van een merknaam algemeen.
      Wie MAG nu in deze branche nog geïnteresseerd zijn in het wel of niet verdwijnen van een verkoop-stimulerende merknaam?
      *
      Welke onderwerpen zijn wel belangrijk m.b.t een integere overdracht of een verkoop van verzekeringsportefeuilles in de verzekeringsbranche, waar het gaat om de continuatie van de belangen van de Delta Lloyd verzekeringnemers/polishouders?
      *
      In april kondigde Delta Lloyd aan dat zij intensief ging samenwerken V & V en dat zij het beheer van haar particuliere portefeuille zou onderbrengen in een onafhankelijke unit.
      Met nadruk gaf D ll aan dat zij de particuliere portefeuille NIET verkocht aan V & V.
      Had Delta Lloyd de portefeuille daadwerkelijk willen verkopen aan V & V, dan had zij daarvoor toestemming moeten hebben van DNB en bij verkregen toestemming van DNB had Delta Lloyd geen handtekening nodig gehad voor EEN INTEGERE overvoer van haar polishouders naar de naderhand 100% V&V dochter Delta Lloyd Servicepunt…….
      *
      Idem dito voor wat betreft de overdracht van Delta Lloyd Xclusief naar Turien & Co.
      *
      In het geval van verkoop van Delta Lloyd aan Nat Nederlanden zal Delta Lloyd toch eerst nog de toestemming van DNB, de AFM en de ACM moeten verkrijgen, lijkt me dat anders de merknaam vooralsnog helemaal niet verdwijnt.

      Reageer
  3. @Atari, jouw mening over Delta Lloyd deel ik zeker niet, juist tegenovergestelde. Jammer dat deze club met deskundige mensen verdwijnt!

    Reageer
  4. Kritisch op het juiste moment heeft ze de das omgedaan. Wat een emotionele onzin dit bericht. De realiteit is dat ze het maken of kraken zelf in de hand hadden. Collectief gefaald en te weinig uitgehaald. DL was helaas niet de partij zoals we die kennen van de commercials. Het is een aanbieder van de afwijzingen en slechte producen in combinatie met ongemotiveerd personeel. Helaas voor het merk maar hierdoor komen er kansen voor nieuwe aanbieders.

    Reageer
    • Dan moet je er voor zorgen dat je je dossier op orde hebt. Ik krijg nooit afwijzingen. Als ik hem niet rond zou krijgen begin ik er niet aan.

      Reageer
      • oeioeioei, m. de echte!!!
        Als je een dossier niet rond zou kunnen krijgen, begin je er niet aan?
        Waaraan dan niet? Niet aan het advies? Niet aan de bemiddeling?
        Je zult toch je uiterste best moeten doen voor je klant om e.e.a. rond te krijgen en dat gaat gewoon niet altijd van een leien dakje, ongeacht of het gaat om het rondbreien van een hypotheek met NHG of om het aanvechten van een schadeafwijziging of de acceptatie van een wat zwaarder risico (object)?
        *
        ‘Het is een aanbieder van de afwijzingen en slechte producen in combinatie met ongemotiveerd personeel’ vindt @Atari en onderhavige aanbieder gaat mettertijd op in Nationale Nederlanden, die er al steeds was.
        Er komen kansen voor ‘nieuwe’ aanbieders… laten we eerst maar duimen dat die nieuwe aanbieders er komen dan.

        Reageer
        • Beste Gerda,
          Dat klopt inderdaad. Ik verbaas me iedere keer over sommige dossiers die ik hier op mijn bureau krijg van concullega’s waarin zaken aangevraagd worden die of niet kunnen of wel kunnen maar compleet verkeerd aangevraagd zijn. Afgelopen jaar 1 afwijzing gekregen en dat was omdat de klant de ORV niet rond kon krijgen. Overigens eind van het jaar klant toch ergens onder kunnen brengen en we konden alsnog draaien.
          Hier goede ervaringen met Delta Lloyd. Zeker inzake een onverkochte woning zijn ze altijd ruimhartig geweest. Dus ik zie het als een verschraling. Zijn we straks weer aangewezen op de Quion partijen? Nou dan wordt het er zeker niet beter op.

          Reageer
          • k begrijp eigenlijk niet tegen wie ik nu praat… laatst had je het er nog over dat jij minimaal E 2.500,- per hypotheekdossier vroeg… Krijg jij dan zaken/hypotheekdossiers van concullega’s op je bureau? die eerst bij een andere adviseur/BEMIDDELAAR een paar duizend hebben afgetikt?
            Pff.. k bedoelde eigenlijk de moeite die een bemiddelaar moet doen om tijdig de bankgarantie te verkrijgen, problemen ivm erfrecht… taxatiekosten omdat het opeens als individuele bouw wordt gezien i.p.v. een bouwproject van een 3 woningen etc.
            *
            Zeker goede ervaringen met de medewerkers/accountmanagers van Delta Lloyd schade, zowel in Arnhem als in Amsterdam voor wat betreft de huis-tuin- en keukenzaken:
            Instrumentenverzekeringen zijn een paar jaar geleden al ondergebracht bij Hienfeld.
            En qua AVB-verzekeringen keken ze inderdaad nog wel eens naar hetgeen de concurrent aanbood en wilde Delta Lloyd nog wel eens een gebaar maakten, teneinde een (zakelijke) totaal-klant niet te willen verliezen
            *
            Ons bedrijf ervaart het verdwijnen van deze ooit zo solide verzekeraar als de afsluiting van een tijdperk, vandaar dat ik bij mijn eerste reactie blijf:
            the winner takes is all… (en de aandeelhouders hebben bepaald) .

Reageer

 
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.